תכנית אב לגליל מערבי

אשכול גליל מערבי עם "סלי": נחלים וים, הפעלה וכלכלה אזורית


 

מעלות תרשיחא אירחה היום (שלישי 27/7/21) את וועדת ההיגוי השלישית לגיבוש תכנית אב לאזור הגליל המערבי שאלו עיקריה: שת”פ בין כלל הרשויות ע”מ למשוך אוכלוסייה צעירה לצד מוקדי משיכה עסקיים, דרישה לתמיכה ממשלתית לאשכול גליל מערבי בחלוקת תקציבים הוגנת לבניית פרויקטים משותפים בתחומי התשתיות, המסחר, התיירות, התעסוקה, התחבורה, הספורט ועוד.

בתוכנית האסטרטגית לישראל, מספר התושבים בגליל המערבי אמור להכפיל את עצמו ולהגיע ליותר מ–450 אלף עד 2040.

 

כפרניק 33246445-scaled תכנית אב לגליל מערבי
מראה כללי של משתתפי וועדת ההיגוי לגליל המערבי באולם המליאה של עיריית מעלות תרשיחא

 

במהלך הוועידה דנו בכיווני פעולה אופרטיביים והציבו שלוש מטרות עיקריות: ליצור מרחב חיים אטרקטיבי, למנף ולשמר נכסי טבע ומורשת ולממש את יתרונות האזור ושיתוף הפעולה האזורי בהיבט הכלכלי.

מטרת תכנית האב לייצר שגשוג וצמיחה שכלל היישובים יוכלו ליהנות מהם ולא רק היישובים המבוססים וזאת בראייה – ״שהשלם גדול יותר מסך חלקיו״.

בוועידה נטלו חלק ראשי רשויות מאשכול הגליל המערבי( 2 מועצות אזוריות, 3 ערים, 15 מועצות מקומיות, ומועצה תעשייתית אחת), מנכ״לית האשכול ליאת כהן, מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן ( השתתף בזום), האדריכלית הראשית של משרד השיכון ורד סולומון ממן, יו״ר הוועדה המחוזית במשרד הפנים אורי אילן, מתכנן מחוז צפון יהונתן כהן ליטאנט, נשיא מכללת הגליל המערבי פרופ׳ ניסים בן דוד, מנכ״לי רשויות, מהנדסים, צוותי תכנון ועוד.



 

 

התכנית, שהוכנה בהובלה משותפת של משרדי השיכון והפנים ונציגי האשכול, נועדה לחזק את החוסן הכלכלי של יישובי האשכול ולעודד שיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות  שלרוב נאלצות להילחם בעצמן על קבלת תקציבים מהשלטון המרכזי. בראש צוות התכנון ( 30 יועצים מ-16 תחומים שונים) עומדת האדריכלית דורית שפינט ממשרד גורדון אדריכלים יחד עם אמיתי הר לב מחברת מודוס, רווית ריכטר מחברת סיטילינק, ויצחק פרוינד. גיבוש התכנית כלל מאות פגישות בקרב בעלי העניין עם משרדי ממשלה, נציגי הרשויות, ארגונים, תאגידים, עמותות ומוסדות.

 

כפרניק 224318960_4626171620749216_904574337880232737_n-scaled תכנית אב לגליל מערבי

 

כיווני הפעולה עליהם הוחלט בהתאם לחזון התכנית הם:

“סל נחלים וים” – המרחב הפתוח והים מוכרים כנכסים מרכזיים של האזור כולו וכחלק חשוב מאיכות החיים.

“סל תפיסת הפעלה אזורית” – הגליל המערבי הוא דוגמא ומופת למימוש רעיון האזוריות.

“סל הכלכלה האזורית” – הפעילות הכלכלית באזור הגליל המערבי ממנפת את הנכסים המקומיים כמנועי צמיחה ויוצרת ערך משותף המקרין מחוץ לאזור.

כחלק מתהליך הכנת תכנית האב האזורית לגליל המערבי, גובשה תמונת עתיד משותפת המתארת בפירוט את קווי המתאר העתידיים הרצויים לאזור כולו.

 



 

כפרניק 33343676565-scaled תכנית אב לגליל מערבי
ורד סולומון ממן, ארקדי פומרנץ ואורי אילן

 

ראש העיר המארח, ארקדי פומרנץ, התייחס לוועידה ולתכנית ההיגוי: “התכנית מבטאת את החזון המשותף שלנו ותקדם את כל אזור הגליל המערבי בהיבטים מרכזיים, כשאתה פונה ומנהל דיאלוג אל מול השלטון המרכזי כיחידה אחת מגובשת המייצגת מספר יישובים, יש לכך השלכות והשפעות מהירות בתהליכי קבלת ההחלטות והתקציבים המבוקשים”.

 

צילומים לעיל: אילן אוחנה, דוברות והסברה עיריית מעלות תרשיחא

 



 

לי-את כהן, מנכ”לית אשכול רשויות גליל מערבי: “אני גאה בתוכנית האב האזורית פורצת הדרך שנוצרה באשכול גליל מערבי, חלוץ האשכולות. השותפות והערבות ההדדית בין ראשי הרשויות היא יוצאת דופן. זהו מסמך המדיניות הראשון המשותף לכ”כ הרבה רשויות. מטרתנו היא צמצום פערים בינינו לבין המרכז וצמצום פערים בתוכנו. תכנית העבודה של האשכול לשנים הקרובות תשאב את כל הרוח שלה מתוכנית האב. אלו האיכות והמגוון של השירותים והתוכניות שאנו שואפים אליהם.”

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-07-28-at-19.34.42-1-scaled תכנית אב לגליל מערבי
מימין: יפתח לנדאו, לי-את כהן וורד סלומון-ממן. צילום: Ritvo photography באדיבות אשכול רשויות גליל מערבי

 

יפתח לנדאו, מתכנן אשכול גליל מערבי: “התוכנית נעה בצורה וירטואוזית בין מקרו למיקרו. החזון מרחיק לכת אבל גם מאד פרקטי. הראייה של האשכול היא ניצול הקרקע באופן מקסימלי, מיצוי משאבים, צמצום פערים גם בתוך האשכול וגם אל מול המרכז. אנו שואפים להיות חלוצים. דוגמה ומופת לטובת כל הרשויות והגליל המערבי.”

אורי אילן, יו”ר הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז צפון: “יש משמעות פוליטית לאזוריות ולמאבק של ראשי רשויות יחד במקום מאבקי הישרדות ופיתוח נפרדים של כל רשות. כאשר עשרים ראשי רשויות מגיעים להסכמות ובאים יחד עם מניפסט ותוכנית עבודה משותפת הם יקבלו גישה ליותר משאבים, כאלו שגם רשויות חלשות ייהנו מהם. משרדי הממשלה רוצים תשואה להשקעה ורוצים להצליח.”

ורד סלומון-ממן, האדריכלית הראשית במשרד הבינוי והשיכון, אמרה בסיכום: “התפיסה האזורית הגיעה למודעות. המדינה ושרת הפנים אימצו את הרפורמה של משרד הפנים לפיה שלטון מקומי אזורי הוא מודל העתיד בישראל. מעבר למתן מענה לגידול הדמוגרפי, האתגר האמיתי שלנו הוא להפוך את הגליל למוקד משיכה עם איכות חיים לזוגות צעירים מהאזור ומהמרכז, בעזרת יצירת מערכת משותפת לכלל הרשויות שתצליח  לגרום לאנשים לבחור לגור בגליל. המטרה שלנו בתוכנית האב היא לתכלל את כל התשתיות הציבוריות והאזוריות הקיימות כדי להבטיח מימוש בעזרת שיתופי פעולה. זוהי מהפכה פורצת דרך שהתאפשרה רק בגלל הנכונות של כל ראשי הרשויות ומשרדי הממשלה לפעול יחד בשיתוף פעולה ובהקשבה”.

 

 




תגובה אחת

  1. בן עמי הגב

    נשמע מרתק

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן