שחיתם בים? רוצו להתקלח!

משרד הבריאות: מי קולחין מוזרמים לים התיכון באזור נהריה ואכזיב * המשרד להגנת הסביבה: עודפים ללא שימוש חקלאי * צלול וקיימא: פגיעה בטבע ובציבור כבר מספר שנים


 

יש לקוות כי הקוראים / גולשים הנכבדים, לא “בילו” לאחרונה בחופי נהריה או אכזיב… ואם היו, יש לקוות עבורם כי לא שחו בפה פתוח וכי בכל מקרה התקלחו היטב לאחר הטבילה בים המזוהם. איכסה!

רק לאחרונה פרסם משרד הבריאות אזהרה לציבור הרחצה ופעילות ספורט ונופש בחופים: “פארק אכזיב” וחוף “אכזיב” שבתחום המועצה האזורית מטה אשר, בחוף “שירת הים” בעיר נהריה ולאורך החופים הצפוניים (טיילת צפונית) שבין החופים המוזכרים לעיל, בעיר נהריה, זאת עד להודעה חדשה. ממשרד הבריאות נמסר כי האזהרה עקב הגלשת קולחין בהיתר, ממכון לטיהור שפכים נהריה לים, אשר תחל ב-24.02.2022, וצפויה להימשך עד לתאריך 31.03.2022.

 

 

כפרניק 334345665-scaled שחיתם בים? רוצו להתקלח!

 

אכן, ההיתר של המשרד לאיכות קיים, לאחר ש”הוועדה למתן היתרי הזרמה לים” אישרה את בקשת עיריית נהריה עבור מט”ש נהריה להזרמת קולחי המט”ש, עקב אי-ניצול הקולחים להשקיה חקלאית בעונת החורף.

ההיתר כולל תנאים כללים ומיוחדים לרבות דיווח טרם תחילת ההזרמה; מועד ההזרמה עד 30 במארס 2022 – לפני תחילת עונת הרחצה; אמות מידה להזרמה לים; הגשת תכנית לצמצום ומניעת הזרמות עתידיות; צמצום משך ההזרמה ככל הניתן; ניטור הקולחים בעת הזרמה לים וניטור בקטריולוגי לים.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-09.26.390000-scaled שחיתם בים? רוצו להתקלח!
הזרמת קולחין ממט”ש נהריה לים התיכון

 

 



 

אלא נראה כי מלבד כמה מחבקי עצים ושוחרי טבע וים – הזרמת הביוב איננה מטרידה את הרשויות השונות. ותעשו עצמכם מופתעים, גם מהשימוש המכובס במילים “הגלשת קולחין”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-09.25.36-scaled שחיתם בים? רוצו להתקלח!
חופי הגליל המערבי, צילום באדיבות קיימא

 

כאשר ביקשנו פרטים ממטה אשר, התגובה היתה: “לא קשור אלינו. נהריה”.

בעיריית נהריה בחרו לשלוח לנו את אזהרת משרד הבריאות, וכאשר ביקשנו פרטים נוספים, למשל על היקף הזרמת הביוב, לא העבירו נתונים, אלא ציינו בלאקוניות כי “ההגלשה מתבצעת בהיתר שניתן מאחר והמים לא מופנים להשקיה לחקלאות מהמאגר התפעולי. מדובר במים שעברו טיהור שניוני מוגבר”.

לרשות המים לקח מספר ימים להשיב כי “ההזרמה לים היא על פי היתר של הוועדה הבין משרדית להזרמה לים בראשות המשרד להגנת הסביבה. אנו לא חברים בוועדה אלא רק משקיפים. יש תכנית שאושרה להעביר את כל העודפים לעמק יזרעאל ומזרחה ורוב רכיבי התכנית כבר בוצעו”.

 



 

בבדיקת הנושא עם עם דליה טל תושבת נהריה ופעילה בעמותת “צלול”, התברר כי כמעט בכל חורף נסגרים חופי נהרייה וחופי מטה אשר לרחצה בעקבות הזרמת קולחים באיכות נמוכה לים ממכון הטיהור של נהרייה ומאגרי הקולחים. הזרמת קולחין דומה מתבצעת בחופים רבים הארץ.

לדבריה, ההזרמה מתבצעת באמצעות צינור ישירות לים ופוגעת בשמורת הטבע הגדולה של אכזיב ובציבור רחב שנמנעת ממנו הרחצה והגלישה בים.

“ההזרמה היא תוצאה של היעדר נפח אגירה מספיק במאגרי הקולחים, תופעה שרק תלך ותחריף בעקבות הגידול באוכלוסיה באזור, ובעיקר בנהרייה”, אומרת טל. “עמותת צלול דורשת מרשות המים, עיריית נהרייה והתאגידים באזור לשפר את איכות הטיפול בקולחים באופן מידי ולדאוג להקמת מאגרים שיאגמו את המים בעונת החורף במקום להזרים אותם לים. הזרמה שכאמור לא רק גורמת לבזבוז המשאב אלא גם לפגיעה קשה בטבע ובציבור”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-09.29.27-scaled שחיתם בים? רוצו להתקלח!
חוף אכזיב, צילום באדיבות קיימא

 

 

יובל אלון, יו”ר ארגון “קיימא” ( תושבים לאיכות סביבה גליל מערבי ) ורכז קהילת “ים אכזיב” של “אנשי הים התיכון” המאגדות עשרות פעילים תושבי האזור, אומר שהם עוקבים בדאגה כבר מספר שנים אחר הנושא וניראה שהשנה גם הציבור הרחב הצטרף למחאה בנושא ולא מקבל את הזרמות הקולחין ושאר זיהומי ים גם אם בהיתר כמובנים מאליה.

“קיימא קוראת לרשויות לקדם טיפול שלישוני בהקדם על פי חוק ולקדם גם טיפול רביעוני  למי הקולחין ובמקביל לקדם בניית מאגר חדש שעשוי להוות פיתרון אמיתי לבעיה”, אומר אלון . “כמו כן חשוב להגיד שהציבור משתמש בים גם בימי החורף והזרמות הקולחין וזיהומי הים עשויים לפגוע במאמץ השימור של המגוון הביולוגי הייחודי בשמורה הימית המשתרעת מראש הנקרה ועד צפון נהריה. נקודה נוספת הוא חוסר הבהירות וחוסר התקשורת עם הציבור שלפתע מונחתת עליו הודעה כזאת ללא שום הסבר או אפשרות לברר. כשקיימא הופכת בעל כורחה  למקור מידע מרכזי”.

 

בעניין דומה:

רק לאחרונה הושג הסכם הנוגע למט”ש ינוח-ג’ת וקו הביוב מתפן, לפידות וגיתה. הפתרון עוד מספר שנים

 

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן