רכב: רכישה או ליסינג?

הנוחות של רכב ליסינג, עולה כסף. ינסו לפתות אותנו שהעסקה כוללת ביטוח ורישוי, אבל בחישוב מדוקדק תגלו כי יקרה בלפחות כמה מאות שקלים מרכישה


 

רו”ח ארז עובד

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-04-20-at-08.50.17 רכב: רכישה או ליסינג?
רואה חשבון ארז עובד: רכישת רכב או ליסינג?

 

 

לקוחות רבים שואלים אותי, פעם אחר פעם, מה עדיף – לרכוש רכב או לקחת רכב בליסינג?

אז החלטתי פעם אחת ולתמיד, לסכם את הנושא בצורה קצרה ובהירה.

השורה התחתונה היא שאין הבדל גדול מבחינת מיסוי וקיים הבדל לא ענק מבחינה כלכלית. הפרטים המלאים במאמר.

עבור עצמאי, ההחלטה נחלקת בגדול לשיקולי מיסוי, ושיקול כלכלי טהור, מעבר לשיקולי המס.

 

A. היבטי המיסוי נחלקים לשניים –

 

  1. מה הדין לגבי החלק ה-“הוני” של העסקה, כלומר מה קורה בעצם ב-Day one, ביום הרכישה או ביום החתימה על עסקת הליסינג?
  1. מה הדין לגבי ההוצאות השוטפות לאחר הרכישה/יום חתימת עסקת הליסינג?

 

אז נתחיל עם סעיף 1 לעיל  – מה קורה ביום הראשון שיצאנו לדרך (ב “רכישה”)?

 

מע”מ – אין כל הבדל בין רכישה לליסינג, הרחבה ופרטים כאן למטה

רכישה: המע”מ ברכישה אינו מוכר ולא תקבלו החזר עבורו. כך לדוגמא אם רכשתי רכב בעלות של 117,000 ₪ כולל מע”מ, לא אקבל החזר של 17,000 ₪ בגין המע”מ. העלות שלי היא למעשה כל אותם 117,000 ₪ ששילמתי (הדבר נכון לרכב מתחת ל- 3.5 טון).

 

 ליסינג: רכיב המע”מ בעסקת הליסינג לא מוכר ולא יוחזר, בדומה בדיוק לעסקת רכישה!

שלא יבלבלו אתכם עם כל הסיסמאות והפרסומות על “חשבונית הוצאה מוכרת”. לא משנה איזו עסקת ליסינג עשיתם, אין החזר מע”מ על הרכיב של עלות הרכב, כלומר בגין השימוש ברכב, בין אם בליסינג פרטי, תפעולי חלקי, תפעולי מלא, ליסינג מימוני, אין החזר מע”מ על החלק “ההוני” כלומר על עלות הרכב, גם אם קיבלתם חשבונית אחת בהתחלה, וגם אם קיבלתם חשבונית שכירות מידי חודש.

 

 

מס הכנסה וביטוח לאומי – קיים הבדל בעיתוי הכרת ההוצאה

 

רכישה: העלות של הרכב, בין אם רכב חדש או יד שניה, מוכרת לצורך הוצאות פחת, בשיעור 15% לשנה. לדוגמא אם רכשתי רכב ב – 200,000 ₪, אקבל הוצאה מוכרת בסך 30,000 ₪ לשנה בדוח המס שלי (לצורך מס הכנסה וביטוח לאומי).

הוצאה הזו , כמו כל הוצאה בגין אחזקת כלי רכב, מוכרת בדוח השנתי רק בשיעור 45% כך שלמעשה, נקבל 13,500 ₪ הוצאה מוכרת. אפשר לסכם זאת כך שהרכב יוכר במלואו כהוצאה מוכרת, בערך תוך 7 שנים (15% לשנה) עד אשר יופחת במלואו.

 

ליסיניג: עלות הרכב תתקבל כהוצאה מוכרת דרך חשבונית הליסינג החודשית (ליסינג פרטי/תפעולי) או זו שתקבלו ביום הרכישה (ליסינג מימוני).

אין למעשה הבדל מול רכישה של ממש, בשני המקרים ההוצאה מוכרת באותו שיעור (45% מההוצאה) רק שברכישה מקבלים את עלות הרכב כהוצאה מוכרת תוך 7 שנים כמעט, ובליסינג לפי קצב העסקה, כל חודש ההוצאה הרלוונטית על פי החשבונית.

למעשה ההבדל כאן בין רכישה לליסינג הוא הפרש עיתוי, בליסינג מכירים בהוצאה מהר יותר מ-7 שנים , אבל גם משלמים יותר! (לא לשכוח).

 



 

 

נמשיך לסעיף 2 לעיל  – מה קורה לאחר הרכישה, “בשוטף”?

 

מע”מ – אין כל הבדל בין רכישה לליסינג, הרחבה ופרטים כאן למטה

רכישה: ההוצאות השוטפות (דלק, חנייה, תיקונים) מוכרות בשיעור 2/3 לצורך מע”מ (על כל שקל מע”מ ששילמתי אקבל החזר של 66 אגורות)

 

ליסינג: זהה לרכישה. לא לטעות – שוב, על החשבונית של השכירות אין החזר מע”מ!!!

 

מס הכנסה וביטוח לאומי – אין כל הבדל בין רכישה לליסינג, הרחבה ופרטים כאן למטה

רכישה: כאמור לעיל בסעיף 1, ההוצאות השוטפות (דלק, חנייה, תיקונים) מוכרות בשיעור 45% כהוצאה מוכרת בדוח המס (שיהיה לכם קל – כמעט מחצית מוכר ומחצית לא)

 

ליסינג: זהה לרכישה.

 

B. היבטים כלכליים/פיננסים –

 

–           מסגרת אשראי/אובליגו  – אם נבחר לרכוש רכב, נידרש להעמיד לכך מימון, מה שיכריח אותנו בד”כ לקחת הלוואה בבנק ולהעמיס על האובליגו שלנו. לכל אחד יחסים שונים עם הבנק ומסגרות אשראי שונות, ולכן הנושא מאוד סובייקטיבי, אך ככלל לרוב נעדיף לנצל מסגרת אשראי חוץ בנקאית (כמו בליסינג) ולא לנצל מסגרת אשראי בנקאית כדי להשאירה לצרכי תפעול של העסק.

 

–           חשיפה לירידת ערך הרכב – בד”כ בעסקת ליסינג ניתן בסיום העסקה “להתקדם” לרכב אחר ולהתחיל עסקה חדשה, מה שמאפשר לנו לוותר על התענוג המפוקפק של מציאת קונה לרכב. לרוב, כשנידרש למכור לבד את הרכב, נתמודד עם ירידת ערך משמעותית שכן שוק המשומשות היום הוא שוק קשה, ונכלה זמן יקר במציאת רוכש. הנוחות שמאפרת חברת הליסינג להחליף את הרכב בעסקה חדשה, לרוב יחסוך לנו זמן ואנרגיות, ובד”כ יאפשר להפחית את החשיפה ש “ניתקע” עם הרכב ונתפשר מאוד במחיר.

 

–           עלות אבסולוטית/עלות הנוחיות – הנוחות של רכב ליסינג, עולה כסף. בד”כ ינסו לפתות אותנו בכך שהעסקה כוללת ביטוח ורישוי, אבל אם תבצעו חישוב מדוקדק תגלו כי עסקת ליסינג יקרה בלפחות כמה מאות שקלים מרכישה.

 

 



 

הדרך לחישוב למי שבכל זאת רוצה לבדוק:

 

עלות הרכב כאשר נרכוש אותו מכספנו , כפול כ- 30% ירידת ערך בכ- 3 שנים (זמן ממוצע להחזקת רכב עד שמתקדמים לרכב הבא) , מחולק ב- 36 חודשים.

לזה נוסיף את עלות הביטוח+רישוי ל-3 שנים, מחולק ל-36 חודשים.

ולכל זאת נוסיף את עלות המימון (גם אם לא לקחנו הלוואה-עלות אלטרנטיבית לכסף), כ-0.25% ריבית חודשית ממוצעת.

את מה שיצא, נשווה לעלות החודשית של הליסינג (כולל מע”מ).

 

מוזמנים לשאול ולקבל הבהרות במייל:

erez@eo-cpa.com

 

(כתבה פרסומית)

 

לדף של ארז עובד בפורטל כפרניק

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן