פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!

עבאס זקור: הרמקולים לא יופנו לכפר ורדים * אייל שמואלי לקראת מפגש תושבים ביום ראשון: הכיבוד ההדדי מופר ומתבטא בעוצמות רעש לא סבירות * נחלה טנוס "פוצץ" ריאיון עיתונאי


 

במפגש קבלת שבת במסגרת “הרשות האזרחית” שנערך אתמול (שישי 5/11/21) בכפר ורדים אמר עבאס זקור, ח”כ לשעבר ויועץ ראש העיר עכו לענייני ערבים, כי פעל להפניית הרמקולים מהמסגד החדש בתרשיחא (השכונה הבדואית / הדרומית) שלא לכיוון כפר ורדים. הדברים נאמרו במפגש “הרשות האזרחית” שארגנה סבין סמדג’ה, ושנערך בכל רחבי הארץ מעת לעת. הפעילות נערכה תחת הכותרת “חיים משותפים” והיתה מתוכננת כבר מתחילת אוקטובר.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-05-at-15.19.16-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
מימין: עבאס זקור, ויסאם קשקוש וסבין סמדג’ה

 

הבטחתו של זקור, נאמרה ערב פגישת תושבים כפר ורדים עם ראש המועצה אייל שמואלי, המשטרה ואנשי מעלות-תרשיחא ביום ראשון הקרוב (7/11/2021) בשעה 18:00 באולם המארג בנושא קולות המואזין – ובתקווה שתפיג את המתח הקיים זה מספר חודשים בין תושבי האזור על רקע זה.

זקור, שהיה ח”כ מטעם רע”מ-תע”ל (כנסת 17, 2006-2009), סיפר שצבר בעכו ניסיון רב בגישור ופישור בין האוכלוסיה היהודית והערבית למען חיים משותפים. לדבריו לכל דלת יש מפתח ולכל בעיה פתרון. התערבותו של זקור במשבר היתה לבקשתו של ויסאם קשקוש פעיל חברתי ומגשר מכפר נחף, וזאת לאחר שסבין סמדג’ה מכפר ורדים ביקשה את עזרתם.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-05-at-15.19.15-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
עבאס זקור בכפר ורדים: מצאנו פתרון לווליום של קול המואזין

 

לדברי זקור, הוא למד את הבעיה ופנה לאימאמים בתרשיחא בבקשה להנמיך את הווליום של קריאות המואזין וכן לוודא כי הרמקולים אינם מופנים לכיוון כפר ורדים. זקור סיפר כי עירב בנושא גם אנשי דת וקרובי משפחה (מזרזיר) של משפחת נעים, משכונת הבדואים בתרשיחא.

יש לציין כי כבר לפני מספר חודשים “נותק” הרמקול לכיוון כפר ורדים בנוכחותם של חמד נעים, שכיהן אז כסגן ראש עיריית מעלות-תרשיחא, ואייל שמואלי ראש מועצת כפר ורדים – אולם עצמת הווליום לא נחלשה…

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-04-18-at-17.21.21-scaled-1 פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
ארכיון. שמואלי ונעים ליד הרמקול שנותק. אבל הווליום לא ירד

 

בבירור שניסינו לעשות, אין מסקנה ברורה באשר להפחתת עצמת קולות המואזין בימים האחרונים. לצד תושבים רבים מכפר ורדים המעידים כי בעשרת הימים האחרונים קריאות המואזין כמעט ולא נשמעות בבתיהם – אחרים מדווחים כי אין שינוי.

כן פנינו למשרד לאיכות הסביבה, בשאלה מה עמדתם בנושא הרעש מתרשיחא: האם נבדק ונאכף? לצערנו עבר שבוע מאז פנייתנו, וטרם התקבלה התייחסות.

 

במסגרת המפגש, סיפר הפעיל החברתי קשקוש כי מארח בנחף באופן קבוע צעירים יהודים ממכינת בינה במסגרת פרויקט מסב”חה – מסע בחברה הישראלית, וכי מפגשים אלו תורמים רבות להסרת דעות קדומות, ומאפשרים היכרות הדדית.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-05-at-15.19.17-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
ויסאם קשקוש וסבין סמדג’ה – פעילים חברתיים בגליל

 

רוז’ה תבור מכפר ורדים, תיאר את ילדותו בעכו, ואיך גדל בחברה יהודית-ערבית מעורבת בעיר העתיקה של עכו – ומכאן גם הערבית המעולה שלו והבנתו בדת ובתרבות הערבית. תבור עבד שנים רבות במחלקה הערבית של הטלוויזיה הישראלית, והוא גם מורה לערבית בחסד.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-06-at-19.16.56-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
ויסאם קשקוש, עבאס זקור ורוז’ה תבור

 

(צילומים לעיל: בן עמי מוסק)

 

עיתוי המפגש היה מושלם – ואחת ממטרותיו היתה להוריד את המתח האזורי בכלל, ופרט לפני מפגש התושבים ביום ראשון.

 



 

בנוסף לאמור לעיל, יש לציין כי לפני כשבועיים פנה החתום לעיל (עודד שלומות) לנחלה טנוס, סגן ראש עיריית מעלות-תרשיחא (החליף את נעים ברוטציה פנימית), בבקשה לקיים ריאיון היכרות, לשמוע איך רואה את תפקידו, ולקבל את עמדתו בנושא קריאות המואזין והרעש מהחתונות. מטרת הריאיון היתה גם היא בתקווה ובניסיון להוריד את הלהבות ולראות האם ישנן פתרונות למשבר. טנוס, הגם שהסכים לריאיון “פוצץ” את המפגש בתחילתו בצעקות רמות, וזאת לטענתו כי הוקלט ללא אישורו (מכשיר ההקלה הונח לפניו בגלוי כמו שנהוג ומקובל לעשות בכל ריאיון…).

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-06-at-19.27.48-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!
קבלת פנים צוננת בלשכתו של נחלה טנוס, סגן ראש עיריית מעלות-תרשיחא

 

יש להזכיר גם את האיחור הבולט במפגש ואת קבלת הפנים הצוננת והתוקפנית עוד טרם “הפיצוץ”. טנוס גם התעלם לאחר מכן מהודעה/בקשה כי יש לנסות ליישב את ההדורים – וזה בהחלט עניין מצער המעיד על המנהיגות המקומית.

בשולי הדברים, נציין כי גם תושבים ממעלות ומתרשיחא, ביניהם גם מוסלמים ונוצרים, מתלוננים על קולות המואזין/חתונות (בעיקר מהשכונה הדרומית), “הבלי נסבלים בעצמת הקול שלהם” – והצגת הדברים ש”הקולות מפריעים רק לתושבי כפר ורדים”, הינה לא מדויקת בלשון המעטה.

**



 

באשר למפגש המתוכנן, זוהי הודעתו של ראש מועצת כפר ורדים:

 

תושבים יקרים,

לפני מספר חודשים רב הוקם והחל לפעול מסגד בשכונה הדרומית בתרשיחא.

כחלק מפעילות זאת מובן שתופעל מערכת כריזה לקריאה לתפילה, קרי, מואזין שהינו חלק ממנהג התפילה מזה מאות שנים.

מרקם היחסים בין כפר ורדים לתרשיחא נשמר לאורך שנים בצורת יחסי שכנות וכיבוד הדדי.

לצערנו מאז פתיחת מסגד זה, הכיבוד ההדדי מופר ומתבטא בעוצמות רעש לא סבירות בשעות היום ועוד יותר בשעות שלפנות בוקר וזאת על אף מספר פגישות משותפות שקיימנו בנושא. הפרה זו פוגעת בבוטות באיכות החיים בכפר ורדים וממחקר פשוט ניתן ללמוד שהתופעה חוצה את המדינה לאורכה ולרוחבה.

על כן קיבלנו החלטה משותפת לקיים שיח תושבים בנושא בנוכחות ראש עיריית מעלות תרשיחא מר ארקדי פומרנץ, סגניו, מפקד משטרת מעלות סנ”צ מירון ממן והאימאם בתרשיחא , שמטרתו השגת הבנה דו-צדדית בהפעלה סבירה של המואזין.

המפגש יתקיים ביום ראשון ה-7/11/2021 בשעה 18:00 באולם המארג.

הציבור מוזמן לקחת חלק בשיח זה שמטרתו לאפשר המשך חיים משותפים תחת כיבוד וערבות הדדית בין התושבים והעסקים.

 

כפרניק 250299907_2493948000738010_5097152715828217799_n-1-scaled פתרון לקול המואזין בתרשיחא?!

 

  ב ב ר כ ה ,

אייל שמואלי

ראש המועצה

 




תגובה אחת

  1. בן עמי הגב

    מעניין מפגשים ביו יהודים לערבים חשוב,אבל לצערי בכל המפגשים שהייתי היו רוב רובם של המשתתפים יהודים ולא שומעים את הקול הערבי וחבל

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן