משבר פינוי הפסולת בגליל המערבי

המשרד להגנת הסביבה: מטמנת עברון לא עומדת בתנאים וקיבלה ארכה של שבועיים * המטמנה: משקיעים 100 מיליון ₪ להקמת מפעל מיון פסולת * אשכול רשויות גליל מערבי: דורשים פתרון


 

סופ”ש מתוח עבר על לי-את כהן, מנכ”לית אשכול גליל מערבי וראשי הרשויות – וזאת בשל עימות בין המשרד להגנת הסביבה לבין המפעיל הפרטי של מטמנת עברון וההחלטה כי החל מה-1 באוגוסט לא יהיה ל-16 רשויות בגליל המערבי אתר הטמנה להפנות אליו את הפסולת.

במהלך סוף השבוע הושגה ארכה של שבועיים לפתרון המשבר. נמשיך לעקוב ולדווח.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-01-at-15.20.36-scaled משבר פינוי הפסולת בגליל המערבי
נשיונל טופוגרפיק מטמנת עברון בגליל המערבי

 

בהסבר של אשכול גליל מערבי למשבר, נאמר כי לפני כשנה, בעקבות צורך בבורות קליטת אשפה חדשים נוספים במטמנת עברון שבגליל המערבי, התיר המשרד להגנת הסביבה להקים את הבורות, בתנאי שלצד קליטת האשפה מהרשויות המקומיות באזור, המטמנה תקלוט גם כמויות של פסולת שמקורן במפעלי המיון לפסולת.

המשרד להגנת הסביבה דורש לקבל תכנית לפיה תתקבל פסולת שאריות מיון באתר עברון בצורה מדורגת, כך שכל שלושה חודשים תוצג עלייה בכמות קליטת שאריות המיון. החל ב-500 טון ליום והמשך ב- 1000 טון ליום בעוד כשישה חודשים.

המטמנה, למרות מאמצים שלדבריה עשתה, לא הצליחה להגיע להסכמים מסחריים על קליטת כמות כזאת של פסולת מ”מפעלי מיון פסולת”. לפיכך הודיע המשרד להגנת הסביבה כי לא יתיר עוד הטמנה של פסולת במטמנת עברון. בפועל לרשויות המקומיות לא יהיה פתרון לקליטת הפסולת.

לי-את כהן מנכלית אשכול גליל מערבי: “המאבק בין הרגולטור לבין המגזר העסקי מתנהל על חשבון התושבים. בגליל המערבי אתר הטמנה אחד בלבד, ניסינו למצוא פתרונות חלופיים ולשנע את הפסולת לאתרים אחרים, ולא מצאנו שום פתרון אפשרי לוגיסטית וכלכלית. אנחנו לא צד בעניין, ובטח לא יכולים לחייב יזמים פרטיים להטמין או לקלוט פסולת. זו התנהלות עסקית שלנו אין חלק בה, אנחנו נקלענו לשטח האש ללא שום פתרון חלופי ריאלי. אותנו לא מעניין הויכוח בין המשרד להגנת הסביבה לבין המטמנה. אנו דורשים פתרון להטמנת הפסולת”.

 



 

 

במוצאי שבת (31/8/21) עדכנו מהאשכול, כי בעקבות שיחות של מנכ”לית אשכול גליל מערבי לי-את כהן והשרה להגנת הסביבה השרה תמר זנדברג, נתנה השרה ארכה של שבועיים על מנת לסייע לכל הצדדים להיערך עם פתרונות שיעמדו בדרישות החוק ובהוראות בית המשפט.

כהן: “אני מודה לשרה על הארכה ועל מתן פתרון זמני למשבר הפסולת. אני בטוחה שיימצאו פתרונות הולמים והוגנים לטובת רשויות הגליל המערבי, והכי חשוב, שיש פתרון לפינוי הפסולת בשבועיים הקרובים”.

 

**

אסי רוטביין מנכ”ל מטמנת עברון ת.מ.מ:

“מטמנת עברון ת.מ.מ פתוחה לקליטת פסולת על פי ההיתר שקיבלנו מהמשרד להגנת הסביבה. אנו נעשה כל שביכולתנו לקדם את אסטרטגיית הטיפול בפסולת שקבע המשרד להגנת הסביבה. לראייה, אנו משקיעים מעל 100 מיליון ₪ להקמת מפעל מיון פסולת מתקדם בהתאם למדיניות המשרד. במקביל אנו מעוניינים לדאוג לפתרון הולם לרשויות המקומיות בגליל המערבי אשר אנו מעניקים להם שירות מסור שנים רבות והן בראש סדר העדיפויות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-01-at-15.20.36-1-scaled משבר פינוי הפסולת בגליל המערבי
אסי רוטביין: משקיעים 100 מיליון ש”ח במפעל מיון פסולת במטמנת עברון (הדמיה SOHO)

 

 



 

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:

במסגרת ממאמצי המשרד לצמצם את הטמנת הפסולת ולהקטין מפגעים הנוצרים כתוצאה מהטמנה, נקבע כחלק מהתוכנית הסטטוטורית למטמנת עברון כי היא תעבור בהדרגה להטמנה של שאריות מיון בלבד, והטמנת הפסולת המעורבת תופסק בהדרגה.

למרות זאת, המטמנה גררה רגליים במהלך מספר שנים והחלה בבניית מתקן המיון רק לפני כחצי שנה, כאשר השלמתו צפויה רק בעוד כשנה וחצי. בנוסף, ולמרות שיש מתקני מיון אחרים באזור הצפון אשר מייצרים שאריות מיון, המטמנה ממשיכה וקולטת כמעט אך ורק פסולת מעורבת ומטמינה אותה בתאים שיועדו לשאריות מיון בלבד.

המשרד להגנת הסביבה דרש ממטמנת עברון לעמוד בדרישות החוק, כחלק מפסיקת בית המשפט בנושא, ולקלוט במטמנה באופן הדרגתי שאריות מיון החל מ-1 באוגוסט 2021. כתגובה לדרישה זו הגישה המטמנה תוכנית, אך לא ניתן בה מענה מספק לדרישות המשרד.

לפנים משורת הדין, ולאחר דיון בהנהלת המשרד, הוחלט לתת למטמנה ארכה של שבועיים להגשת תכנית מעודכנת לקליטת שאריות מיון אשר תעמוד בדרישות המשרד. אם המטמנה לא תציג תוכנית שתעמוד בדרישות החוק, ייאלצו הרשויות למצוא פתרון אחר לפינוי הפסולת והמשרד פנה לרשויות ואף הסביר להן מה האפשרויות האחרות העומדות בפניהן.

 

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן