מנקים את הגליל המערבי מאסבסט

השלב השני של פינוי אסבסט פריך ומסוכן יוצא לדרך בנהריה, מזרעה, לימן, כברי, בוסתן הגליל, סער ויחיעם


 

המשרד להגנת הסביבה מסר השבוע, כי יוצא לדרך עם השלב השני בפרויקט ניקוי הקרקעות הלאומי מאסבסט בגליל המערבי, בסיומו יוחזרו לציבור שטח “מדינת הילדים” והטיילת הצפונית של נהריה; וכן ינוקו מאסבסט פריך ומסוכן חצרות בתים פרטיים, שטחים חקלאיים ודרכי גישה במזרעה, לימן, כברי, בוסתן הגליל, סער ויחיעם.

 

כפרניק 66577787-scaled מנקים את הגליל המערבי מאסבסט
סכנה בגליל המערבי: אסבסט פריך. צילום: פיני חמו

 

בשלב הראשון פונו 130 אלף קוב של פסולת אסבסט פריך מ-342 אתרים ברחבי הגליל המערבי, בתקציב כולל של 327 מיליון שקל. התקציב ההתחלתי שאושר לשלב השני של הפרויקט: 25 מיליון שקל, והוא צפוי לעלות בהתאם לצורך שיתברר בשטח.

על פי הערכות, בשלב זה נוקו 70%-80% מכמות האסבסט שפוזר ברחבי הגליל המערבי והושלמה העבודה בכל האתרים שבהם היה אסבסט פריך גלוי ומסכן את הציבור. באתרים שנותרו, האסבסט הפריך אינו חשוף, נמצא מתחת לשכבת קרקע או כיסוי וניתנו לגביהם הנחיות למניעת מפגע.

כמה מן האתרים הנכללים בשלב השני של הפרויקט: הטיילת הצפונית של נהריה ו”מדינת הילדים”, שטחים שבסיום העבודות יוכלו לחזור לציבור; חצרות בתים ושולי כבישים ראשיים ביישוב מזרעה; אזור ההרחבה במושב לימן; חצרות בתים פרטיים בנהריה ובבוסתן הגליל; שבילים ודרכים חקלאיות בקיבוצים כברי, סער ויחיעם.

 

 

 

 



 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה כי היו מורכבויות רבות שצריך היה לפתור והאסבסט הפריך והמסוכן יפונה מעשרות אתרים באופן בטוח ומסודר, תוך שמירה על בריאות הציבור – וכי בסוף התהליך ועם השלמת פעולות הניקוי ישוחררו אזורים בחוף הים שהגישה אליהם הוגבלה במשך שנים בשל הסכנה ויוחזרו לציבור.

רעות רבי, מנהלת אגף אסבסט ורישום כימיקלים במשרד להגנת הסביבה: “המשרד להגנת הסביבה חוזר לשטח וישלים את ניקוי קרקעות הגליל המערבי מפסולת האסבסט הפריך. בשבועות הקרובים תוקם המינהלת, והחברה לשירותי איכות סביבה שתשמש כחברה מנהלת, תבחר את בעלי המקצוע הנדרשים ופסולת האסבסט תפונה משטחי הגליל המערבי לשם הסרת סיכון אפשרי לציבור ושמירה על בריאותו”.

 

כפרניק 665675489-scaled מנקים את הגליל המערבי מאסבסט
שברי אסבסט פריך ומסוכן על דרכים חקלאיות בגליל המערבי. צילום פיני חמו

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר עוד, כי בקרקעות הגליל המערבי הייתה פזורה פסולת אסבסט תעשייתית, שמקורה במפעל “איתנית” שעסק בייצור מוצרי אסבסט-צמנט בצפון נהריה. הפסולת שימשה כמצע לדרכים ולשבילים כך שבכל חפירה בקרקע או נסיעה על שבילי האסבסט השתחררו סיבי אסבסט מסוכנים לסביבה. באזור זה, לפי נתוני רשם הסרטן הלאומי, שכיחות התחלואה במזתליומה בין השנים 2014-2018 גדולה פי שלושה מהממוצע הארצי.

נוכח עוצמת המפגע הבריאותי והסביבתי, ומכיוון שמדובר במזהם המוכר כמסרטן וודאי, וכן מתוך אחריות ציבורית, ביצעה המדינה, בניהול וביצוע של המשרד להגנת הסביבה, פרויקט רחב היקף לפינוי אסבסט מקרקעות בגליל המערבי – בשטחי מועצה אזורית מטה אשר, עירית נהריה ומועצה מקומית מזרעה.

 

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן