מליאת מ.מ. כפר ורדים דנה אמש (ראשון 15/9/24) בדו”ח מבקרת המועצה לשנת 2022 (!) – וקיבלה את המלצות ועדת הביקורת לתיקון הליקויים, בכפוף לעלויות הנדרשות.
הדו”ח עסק בשתי סוגיות עיקריות: רכש וחוזים.
בשולי הדברים: למרות הודעת ראש המועצה, אייל שמואלי, לפני מספר חודשים כי ישיבות המליאה יצולמו בלייב בפייסבוק, הישיבה לא צולמה. חבר המועצה ניר שילה ביקש להקפיד על המשך הצילומים למען השקיפות, ושמואלי השיב כי מדובר בעלויות כבדות ומספר צופים נמוך (כעשרה בלייב). שילה אמר כי יש כניסות לאחר השידור וניתן לצלם גם בטלפון נייד או במערכת הצילום בחדר הישיבות. שמואלי: נבדוק.
חלק נכבד מהמליאה היתה באווירה טעונה והתמקדה בסמכויות ועדת הביקורת והמבקרת – בין היתר במשמעות העלויות הנוגעות לתיקונים: למשל, קליטת מנהל/ רכש במועצה (ראו בהמשך).
ראש המועצה תיקן מספר פעמים את רונית אפסון, מבקרת המועצה וממונה תלונות הציבור. לרוב קיבלה המבקרת את התיקונים, אבל מחתה על כך שהערות לא נתנו בשלב הטיוטות הרבות שכבר עברו לראש המועצה.
שמואלי: רק עכשיו במצגת שמתי לב.
אפסון: המצגת היא תמצית הדו”ח שכבר קיבלת. ואין כאן שום דבר חדש.
כאשר ציינה המבקרת כי המועצה שילמה מחיר מופרז על שירותי הדפסה, העיר שמואלי כי הנושא איננו בסמכותה.
אפסון: מבקרת גם יעילות.
שמואלי: לא רלוונטי.
בשל קוצר הזמן (והסבלנות) הסקירה שהכינה המבקרת לא הוצגה במלואה.
בפתח הישיבה ציין שמואלי כי שנים רבות היתה המועצה ללא מבקר, וכי הוא רואה בביקורת כלי ניהולי לשיפור פעילות המועצה.
איתן היימן, כיום חבר ועדת ביקורת ויו”ר ועדת הביקורת במועצה הקודמת, הביע צער על האיחור הגדול בדיון בדו”ח 2022. כן גם לקח אחריות (“התנהלתי בהפקרות”) על קצב טיפול הועדה (הקודמת) בדו”ח הביקורת, והזכיר שעיכוב נוסף נגרם בעקבות המלחמה ודחיית הבחירות. לדבריו, ברוב שנות פעילות המועצה לא היה מבקר/ת, ובשל כל מיני תהליכים היסטוריים המועצה התנהלה כ”כשכונה”, ללא מסורת ותרבות ארגונית – וחלק מהליקויים הם “היסטוריים”.
שילה: המועצה כבר קיימת מספיק שנים שתתנהל בצורה מסודרת.
תמי חצ’ואל, מנכ”לית המועצה: ללא קשר לדיונים, אנחנו פועלים תמיד לתיקון הליקויים כבר במקביל.
מריסה שפר, יו”ר ועדת ביקורת, פתחה את הדיון בחשיבות הביקורת ככלי לתיקון ליקויים וערוץ מידע לתושבים. היא ציינה את העיכוב הגדול (כאמור, שילוב של הזנחה, מלחמה ובחירות) וביקשה לדון בהקדם בדו”ח הביקורת 2023.
גם בנושא זה היתה מחלוקת על סמכויות הועדה וסדר הדברים הנכון.
בעת הצגת הדברים (מצגת) מחה היימן כי לא קיבל קודם את הדברים (כחבר ועדת ביקורת).
שילה ביקש באופן כללי להעביר חומרים (התייחס לדו”חות כספיים) כמה שיותר מוקדם, על מנת שהחברים יוכלו לעיין בהם בצורה יסודית.
בתחילת סקירתה הודתה מבקרת המועצה לכל המנהלים והעובדים במועצה, איתם היתה בקשר במשך עריכת הדו”ח.
באשר לממצאים הנוגעים לרכש: האינוונטר במועצה איננו מנוהל, לא קיים מנהל רכש, לא קיימים פרוטוקולים של ועדת רכש ואין נהלי עבודה לביצוע רכש.
שמואלי ציין כי מעולם לא היה במועצה מנהל רכש (אפסון: חשבתי שתושיה היתה) וכל התחום מנוהל על ידי “ועדת השלושה” של המנכ”לית, הגזבר והיועמ”ש.
עוד הוזכר כי בשנים האחרונות היתה תחלופה גבוהה יחסית בגזברות: אילן עמרם סיים אחרי שנים רבות, ספי בארי (ז”ל) החליף אותו ונפטר לפני כ-10 חודשים, סאפי עאסי היה מ”מ עד שלאחרונה נקלטה ענבל טדגי-צפריר.
בהמלצות ועדת ביקורת לתיקון הליקויים, נכתב, בין היתר כי על המועצה למנות מנהל רכש.
לעניין זה התייחסו יואב ניצב ושמואלי: אישור ההמלצות יחייב את המועצה בעלויות גבוהות, לפחות 250 אש”ח בשנה, שלא בטוח שאפשרי לעמוד בהן.
היימן הזכיר כי המועצה לקראת קיצוץ של 1.3 מלש”ח – בשל ההחלטה שלא להעלות את הארנונה (העליה היתה אמורה להיות ע”פ טייס אוטומטי של משרד הפנים).
שילה: לא חייבים לגייס עובד. ניתן להטיל על אחד העובדים. ניהול רכש נכון יכול לחסוך למועצה ממון רב.
שמואלי: בלתי אפשרי. עובדי המועצה עמוסים מעל ומעבר.
באשר לדו”ח הנוגע לניהול חוזים והתקשרויות: הממצאים נגעו בעיקר בנושאים פרוצדורליים, הרשאות לחתימה, ארכיון חוזים, בטיחות, ביטוח ועוד.
בנושא הביטוח, ציין שמואלי כי המועצה מקפידה על הנושא באופן מיוחד, כולל שירותי יועצת ביטוח באופן צמוד לכל הנושאים.
במסגרת הדו”ח, נערך דיון קצר בנושא “מיקור חוץ” של המועצה בנושאים מסוימים, באמצעות “החברה למשק וכלכלה” של מרכז השלטון המקומי ו”אשכול רשויות גליל מערבי”.
חצ’ואל ושמואלי ציינו כי למרות העמלה לגופים אלו (סביב 5-8 אחוז, תלוי בנושא) – יש יתרונות רבים לגודל ולהתעסקות.
לקראת ההצבעה על “אישור המלצות ועדת הביקורת” ביקש היימן להחזיר את הנושא לועדה שתבחן גם את עלויות ההמלצות.
שפר ושמואלי הציעו שהאישור יהיה כפוף לאילוצים תקציביים. שילה אמר שזה דרך מצוינת למסמס את הדו”ח וההמלצות.
לבסוף הצביעו רוב חברי המועצה (7) לאישור ההמלצות בנוסח זה. ניצב נמנע ושי זלצר נעדר.
בסיום התייחסה אפסון בקצרה לדו”ח פניות הציבור, ואמרה שהתקבלו תלונות מעטות. חלקן מוצדקות ואחרות לא.
חצ’ואל ציינה כי מדי שבוע עורכת ישיבה עם בעלי התפקידים לוודא כי כל הפניות באפליקציה טופלו ונסגרו.
בעניין זה הוזכר בהערת אגב, כי השבוע המועצה יוצאת למכרזים לתפקידי רבש””צ (תקציב משרד הביטחון) ופקח (לחוקי עזר).
למכרז הקודם לפיקוח, איש לא ניגש.
6 תגובות
השארת תגובה
מה תפקידה של הגברת שפר במועצה?
לפני הבחירות הבטיחה הרבה ובפועל לא רואים עשייה. חבל, לדבר כולם יודעים.
שפר הבטיחה לנו אישית שהיא תשנה את סדר היום במועצה ובנתיים לא עושה דבר מאוד מאכזבת אותנו
שמואלי: לא רלוונטי
שמואלי: בלתי אפשרי
אפשר לסכם את יחס ראש המועצה המקומית של כפר ורדים לביקורת במילה אחת *לא רלוונטי*
אייל אתה הרי יודע שתושבי הכפר לא באמת בחרו בך וכנראה יש סיבה לכך
״החיילים״ (שרובם כבר לא מתגוררים בכפר אלה נטשו לתל אביב…) הכריעו לצערנו את המערכה
הגיע הזמן שתעורר !
אתה לא בחסד במקום בו אתה נמצא דאג לנו תושבי הכפר אנחנו עדין חיים להזכירך …
אם אין כסף, אז למה צריך להקים עכשיו פארק למשפחה ?
למה לא דואגים לניקיון המדרכות ? מדרכות שבורות, הכל מוזנח
אורחים שביקרו מהמרכז, שאלו מה קרה לישוב שהיה הכי יפה בגליל
ככה זה כשלראש המועצה חשובים שטויות רק של בני נוער.
אכזבה גדולה שהוא נבחר
ראש המועצה ואנשיו לא מכירים את מושגי היסוד בתחום הניהול כגון “סדרי עדיפויות”, “לוחות זמנים”, תכנון, שקיפות אמיתית ולא כאילו…..המועצה מנוהלת …. של שמואלי. תוצאות הבחירות ולפני זה מערכת הבחירות אשר חשפו שורה של מחדלים לא עושות רושם על מר שמואלי , תהייה לנו קדנציה נוספת של ניהול כושל של עניני הכפר.
במה חטאנו שיש לנו ראש מועצה גרוע כל כך!