ישראל עוברת לגליל?!

כנס פתטי במעלות-תרשיחא ביום בו התפרסם דו"ח מבקר המדינה על הזנחת הצפון


 

לא היה עיתוי יותר מביש ומעורר רחמים כמו הכנס “ישראל עוברת לגליל” שנערך השבוע במלון אסיינדה ביער במעלות תרשיחא: בבוקר עוד דיברו גבוהה-גבוהה על פיתוח הגליל ואחרי הצהרים התפרסם דו”ח מבקר המדינה, תעשו עצמכם מופתעים, על ההזנחה הגדולה של צפון ישראל.

 

כפרניק IMG-20211019-WA0041-scaled ישראל עוברת לגליל?!
ישראל עוברת לגליל מלון אסיינדה מעלות

 

בכל זאת נתחיל באופן כרונולוגי ואופטימי: בכנס השתתפו שר האוצר אביגדור ליברמן, מנכ”ל משרד הכלכלה ד”ר רון מלכא, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים ח״כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, מנכ”ל משרד לפיתוח הפריפרייה הנגב והגליל אילן שוחט, ראש מועצה מקומית כפר ורדים איל שמואלי, ראש עיריית מעלות-תרשיחא ארקדי פומרנץ, מנכ”ל הרשות להשקעות לפיתוח התעשייה והכלכלה שלומי אטיאס ועוד.

לב האירוע היה אמור להיות הצגת אזור התעסוקה החדש והמשותף של כפר ורדים ומעלות-תרשיחא: פארק אריאל שרון; וגלעד שרון, בנו של, הגיע לברך בשם המשפחה.

למרות שהכותרת היתה “כנס יזמים ותעשיינים, ישראל עוברת לגליל” – נצפו בשטח יזמים בודדים והמסה העיקרית של הנוכחים היו עובדי עיריית מעלות-תרשיחא. את הכנס הנחה שדר הטלוויזיה דני קושמרו.

 

כפרניק IMG-20211019-WA0039-scaled ישראל עוברת לגליל?!
מימין: ארקדי פומרנץ, אייל שמואלי וגלעד שרון

 

ארקדי פומרנץ ראש עיריית מעלות-תרשיחא ואייל שמואלי ראש מועצת כפר ורדים פתחו את הכנס ועמדו על הפוטנציאל הרב של האזור. שמואלי גם הזכיר את ראשי הרשויות הקודמים, שהגו ויזמו את הפרויקט: שלמה בוחבוט (מעלות-תרשיחא) וסיון יחיאלי (כפר ורדים).

 



 

יאיר בן עמי, מחברת אפשטיין המנהלת את פרויקט הקמת שלב ג’ כפר ורדים ואזור התעסוקה המשותף, הציג את עיקרי התכנית של אזור התעסוקה ע”ש אריאל שרון: כ-500 דונם, 27 מגרשים לתעשיה (בגודל 9.5-2.7 דונם) ועוד 26 למסחר ותעסוקה (1.3-6.6 דונם). יש לציין כי מדובר בתעשיה קלה וירוקה בלבד! בן עמי ציין כי במקום יהיו גם שטחי מסחר ובילוי.

 

כפרניק IMG-20211019-WA0054-scaled ישראל עוברת לגליל?!
אייל שמואלי, גבי נעמן וארקדי פומרנץ

 

(כל הצילומים לעיל באדיבות סלים חמיסה, אתר אהלן)

 

מנכ”ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אמר כי המשרד עוסק ב”תכלול” ובתמונה הרחבה, והוסיף כי המדיניות החדשה תהיה השקעה בפרויקטים מחוללי שינוי לקפיצת מדרגה אזורית ולא חלקת כספים למגרשי ספורט ושעשועים כפי שהיה בעבר. לדבריו, המשרד יתמקד באופן מיוחד במגזר הערבי והחרדי.

רוב הדוברים הזכירו את הבירוקרטיה המקשה על יזמים ובעלי עסקים להתפתח.

איש הטלוויזיה מתן חודורוב הציג תמונה עגומה של מצב התעסוקה, הבריאות והחינוך בצפון. אלא שלדבריו, דווקא תנאי הפתיחה הקשים מהווים פוטנציאל גדול לשיפור וצמיחה.

 

כפרניק 20211019_140021_HDR-scaled ישראל עוברת לגליל?!
מתן חודורב מציג את המצב העגום של הגליל

 

כפרניק 20211019_140827_HDR-scaled ישראל עוברת לגליל?!

 

כפרניק 20211019_140827_HDR-scaled ישראל עוברת לגליל?!

 

 

כפרניק 20211019_140535_HDR-scaled ישראל עוברת לגליל?!

 

כפרניק 20211019_141008_HDR-scaled ישראל עוברת לגליל?!

 

לסיכום הכנס, ראיין צבי זרחיה (כלכליסט) את שר האוצר. בפתח הדברים התייחס ליברמן לתרומתו לפיתוח הצפון: כשר הביטחון דחף לתקצוב תכנית “מגן הצפון” (שהוקפאה על ידי נתניהו…) – שעכשיו חודשה בהיקף של חמישה מיליארד ₪ במשך עשור, הקמת בית חולים בקריית אתא (עניין של שנים רבות לתכנון והקמה) ותקציב של 300 מיליון ₪ לסגירת פערים בחינוך.

 

כפרניק 20211019_145433-scaled ישראל עוברת לגליל?!
אייל שמואלי ואביגדור ליברמן

 

שר האוצר אמר כי תומך בהקמת שדה תעופה גדול בחיפה (במקום זה שהקמתו בוטלה בעמק יזרעאל) ואוניברסיטה בגליל; ורמז על מגעים מתקדמים להבאת מפעל גדול מאוד למעלות-תרשיחא.

באשר לנושאים הכללים אמר ליברמן כי ידאג להעלות את דמי המחיה של חיילי החובה, תומך בשכר דיפרנציאלי בשירות הציבורי, מצדיק את ההחלטה למסות חד”פ (“משבר האקלים הוא עובדה”) ומקדם צעדים שונים לצינון שוק הדירות.

לאחר הכנס ביקר ליברמן בעיריית מעלות-תרשיחא וגם הביא מספר בשורות תקציביות.

 



 

**

שעה קלה לאחר סיום הכנס, שלא חידש כמעט דבר, התפרסם דו”ח מבקר המדינה המתייחס לתכנית הממשלתית (ממשלת נתניהו…) מינואר 2017 לפיתוח הצפון. בדו”ח נכתב כי ההבטחות הרבות לא מומשו – כאשר עצם הצגת התכנית של 17.3 מיליארד ₪ (מתוכם רק 2.8 מיליארד “חדשים”), היתה הטעיה.

 

כפרניק MVAKER555-scaled ישראל עוברת לגליל?!
מתוך דוח מבקר המדינה אוקטובר 2021 על הזנחת הצפון

 

המבקר קבע (שוב, תעשו עצמכם מופתעים) כי בתחום הבריאות הפערים גדולים במיוחד, תוחלת החיים נמוכה בצפון, תמותת ילדים גבוהה וכוח אדם דליל במקצועות הרפואה. המבקר מציין גם את הפערים במיטות האשפוז ובהמתנה לשירותי רפואה בצפון.

גם בתחומים נוספים הצביע המבקר על זנחה חמורה של הצפון.

כאמור, אין ספק כי ממשלות נתניהו לדורותיהן פגעו והזניחו את הצפון והגליל.

עכשיו חובת ההוכחה על בנט, לפיד, ליברמן, גנץ, מיכאלי, סער, הורוביץ, עבאס וחבריהם.

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן