חריש עמוק במדשאות


כמו בכל קיץ, חזירי הבר מפרקים את הגינות והמדשאות * עופר יעקב: להפחית השקיה, לגדר, לדאוג לסניטציה ולהתרגל לחיות הבר * הרשט”ג: נוכל לסייע בהכוונה מקצועית

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-08-18-at-11.01.08-scaled חריש עמוק במדשאות
החזירים ביקרו במדשאה במרכז הכפר

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-08-18-at-11.01.09-1-scaled חריש עמוק במדשאות
חריש עמוק של חזירי הבר

 

בימים האחרונים, כמעט כמו בכל שלהי אוגוסט, התגברה פעילות חזירי הבר ברחבי כפר ורדים בכלל, ובפרט במדשאות הציבורית: נזק גדול הגרם למדשאת האלמוגים של דלית בן שלום, הסמוכה למרכז המסחרי ולגינת הכלבים.  גם גם מתחם הכושר מול המארג (כיכר 9), נחפר ונחרש על די עדר חזירי בר – וכן במקומות רבים ונוספים ברחבי כפר ורדים. ריבוי חזירי הבר עלול גם לגרום לתאונת דרכים, ובמקרים קיצוניים של מצוקה ותחושת איום על הגורים – גם לתקיפת בני אדם.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-08-15-at-08.42.44-scaled חריש עמוק במדשאות
גן ציבורי ליד כיכר 9. צילום: מיכה בר מאיר

 

גורמים העוסקים בנושא הזהירו מאיבוד שליטה בכמויות החזירים ובנזקים העתידיים, לא רק לגינות, ואמרו כי זוהי בעיה ארצית הדורשת טיפול מערכתי ותקצבי ממשלה שיתנו מענה יעיל, לפני שגם יקרו אסונות.

עופר יעקב, תושב כפר ורדים ופקח רשות הטבע והגנים (בעבר גליל מערבי וכיום בחוף הים), מספר כי התופעה ידועה, מוכרת ומחזורית. לחזירי הבר אין אויבים טבעיים, הם בעלי קצב ריבוי גדול של כ-7 גורים בשנה לכל חזירה בוגרת ובחודשי הקיץ המזון בשטחים הטבעיים מצומצם – והם חודרים לישובים, כמו גם לשטחים חקלאיים וגורמים לנזקים גדולים. לדבריו, לקראת אוקטובר כמעט תיפסק פעילותם בישובים. מעבר לגידול הטבעי, חזירי הבר הם חיה מאוד חזקה, אדישה יחסית להפרעות, אוכלת כל ונמצאת בעדרים גדולים. בשעות הלילה המאוחרות, ניתן לראות עשרות חזירי בר המסתובבים בכפר ורדים ומחפשים מזון: בעיקר שיירי אוכל זרוקים וגינות ומדשאות רטובים. הם חופרים בדשא ובקרקע בחיפושם אחרי תולעים.

לדברי יעקב, הטיפול המומלץ הוא שמירה על סניטציה גבוהה: סגירת פחי אשפה, לא להשאיר אוכל (כולל לבע”ח) בחוץ. היכן שניתן רצוי לגדר בצורה יעילה וטובה, וכן לנסות להפחית בכמות ההשקיה. במקרים נקודתיים, רשט”ג גם מתירה דילול חזירי בר (צייד…).

יחד עם זאת, מדגיש יעקב כי באנו לגליל לחיות בטבע וליהנות מחיות הבר הנמצאות סביבנו. לא כל שועל, תן, דרבן, שפן, חזיר ונחש (ובטח קמטן) –  הוא אויב מסוכן. לדבריו, הכל עניין של פרופורציות ומחזוריות, ויש לחפש את האיזונים הנכונים.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-08-18-at-11.01.09-scaled חריש עמוק במדשאות
דו קיום של חזירים ואלמוגים

 

 

מרשות הטבע והגנים נמסר:

תופעת שוטטות חיות בר ביניהן חזירי בר  בערים ויישובים, לרבות כפר ורדים, נובעת מחיפוש של חיות הבר אחר מזון זמין וקל להשגה שמקורו בפסולת של האדם. רשות הטבע והגנים נוקטת במספר פעולות בנושא לרבות מתן הנחיות מקצועיות לרשויות כיצד לצמצם את התופעה  זאת בין היתר על ידי פעולות סניטציה כגון: הקפדה על ניקיון שטח היישוב, סגירת פחי אשפה, פינוי אשפה תכוף, השקיית גינות מבוקרת בדגש על שעות הבוקר, ואיסור האכלת חיות על ידי התושבים לרבות השארת צלוחיות אוכל ומים במדרכות.

בנוסף מוצע לבחון אמצעים נוספים כגון תיחום פיזי בין שטח העיר לשטחים הפתוחים הסמוכים וכן דילול נקודתי של אוכלוסיית חזירי הבר. הקפדה על הסניטציה והפעולות הנוספות אמורות לצמצם את התופעה ולמזער את כניסת חזירי הבר ליישובים. לא התקבלה פניה מכפר ורדים לרשות בנושא חזירי בר, במידה ויפנו נוכל לסייע בהכוונה מקצועית בהתאם.

 

 


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן