זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח

בשורה לגליל המערבי: השרה להגנת הסביבה ממליצה הקפאת תכניות לטורבינות רוח למשך חמש שנים, לבחינת ההשפעות הסביבתיות


 

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פנתה היום (שני, 18/7/22) במכתב לשרת האנרגיה, קארין אלהרר ולשרת הפנים, איילת שקד, ובו דרשה להקפיא המשך קידום אנרגיית רוח בישראל. 

עמדת השרה מביאה תקווה גדולה לתושבי כפר ורדים, ינוח-ג’ת, כסרא-סמיע, לפדות, לבון והר חלוץ (ולעובדי תפן) – אשר היו יכולים להיפגע מטורבינות רוח באזור הגליל המערבי.

 

כפרניק 993788554-scaled זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
תמר זנדברג: להקפיא תכניות לטורבינות רוח. צילום: אתר המשרד לאיכות הסביבה

 

זנדברג: “קידום אנרגיה נקייה ומתחדשת מצוי גבוה מאוד בסדרי העדיפויות של המשרד להגנת הסביבה, אך בצדו גם השמירה על השטחים הפתוחים והטבע בישראל, שלא פחות חשובים על מנת להתמודד עם משבר האקלים ולהיערך אליו. הרי, על מנת לצמצם את אחוז גזי החממה באטמוספרה ולמנוע את המשך ההתחממות, מלבד צמצום הפליטות המעשית, יש לוודא שאנחנו לא פוגעים בגורם שסופח את הפליטות, שהוא הטבע. מסיבה זו, ועוד, המשבר האקלימי והמשבר האקולוגי מחוברים יחדיו, ולא ניתן להפריד ביניהם. פתרון שנועד לפתור בעיה אחת על ידי יצירת בעיות אחרות, אינו פתרון אמיתי. בוודאי כך, כשפוטנציאל אנרגיית הרוח בישראל זניח יחסית, לעומת פוטנציאל הפגיעה בטבע, שהוא גבוה.

 

כפרניק turbi6 זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח

 

“הדברים נשקלו בכובד ראש ובשיתוף רחב של גורמי המקצוע במשרד והמסקנה בעת הזו היא שלאור קצב קידום הקמתן של הטורבינות המאושרות, הרגישות האקולוגית הרבה בכל האזורים בהן אושרו תכניות או מתכוננות חוות חדשות, ומחסור בידע לגבי היעילות של משטרי ההפעלה למניעת פגיעה בבעלי כנף, המשרד סבור שיש לנקוט בעיקרון הזהירות המונעת ולהימנע מקידום תכניות חדשות של טורבינות רוח בשלב זה ובמשך חמש השנים הקרובות, שהוא הזמן שהמשרד מעריך שניתן במסגרתו לאסוף מידע מספק על ההשפעות האקולוגיות של חוות טורבינות”.

 

כפרניק 444655788866 זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח

 

 

כפרניק 5564777 זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
תכניות להקמת טורבינות רוח בגליל המערבי סמוך לכפר ורדים, תפן, ינוח ג’ת וכסרא-סמיע

 

גלית כהן, מנכ”לית המשרד להגנת הסביבה, כתבה בעמדה המקצועית שצורפה למכתב השרה, כי “מדינת ישראל צריכה להשקיע את עיקר משאביה ומחקריה בניצול יעיל של אנרגית השמש ואגירתה קרוב לנקודות הצריכה. פיתוח אנרגיית הרוח בישראל צריך להישאר מוגבל בהיקפו, ולהיעשות בזהירות רבה. המשרד קורא לעצור את קידום התוכניות החדשות לטורבינות רוח ולנטר את ההשלכות האקולוגיות והשפעות הרעש של החוות שכבר הוקמו, וכך באמצעות הרחבת בסיס הידע, ניתן יהיה לקבוע האם וכיצד להמשיך לקדם תוכניות לטורבינות רוח בישראל”.

 



 

מהמשרד להגנת הסביה נמסר עוד, כי בישראל פועלות כיום מספר חוות טורבינות רוח: חווה ברמת סירין ובה 14 טורבינות בגובה כ-75 מטר, וחווה במעלה גלבוע ובה 17 טורבינות בגובה כ-65 מטר. חווה נוספת היא חוות עמק הבכא, שבה כ-35 טורבינות בגובה של כ-136 מטר והיא פעילה מינואר 2022. בנוסף מתוכננים לקום עוד כ-15 מתחמי טורבינות רוח בינוניות וגדולות הכוללות כ-200 טורבינות, העתידות לספק כ 600 MW על שטח של כ-1,150 דונם. הטורבינות המתוכננות היום, רוח בראשית ועמק הרוחות מגיעות לגובה של עד כ-180 עד 200 מטר. על פי היעד הממשלתי שנקבע ל 730 מגה-וואט, כבר היום, התכניות הקיימות והמקודמות מהוות מעל 80% מפוטנציאל אנרגיית הרוח בישראל.

 

כפרניק 216868987_870097687248207_1116331186837996701_n-scaled זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
ארכיון: אנשי ציבור ופעילי סביבה במאבק משותף נגד טורבינות הרוח

 

 

כפרניק 77866600000-scaled זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
טורבינות רוח ליד תפן, ינוח וכפר ורדים. הדמיה: זיו רותם בר

 

לייצור אנרגיה מטורבינות רוח השפעות סביבתיות ובריאותיות וכן משמעויות אקולוגיות. אחד הכלים אשר אומצו במסגרת הליכי התכנון לשם שמירה על האיזון בין קידום ייצור אנרגיה מתחדשת מטורבינות רוח לבין צמצום הפגיעה בבעלי כנף היא קביעת “ערכי סף” לפגיעה בבעלי כנף אשר מהווים תנאי להקמה והפעלה של הטורבינות. ערכי סף אלה הוטמעו בהוראות תמ”א 41 (שינוי 9 לתמ”א 1 הממתין לאישור הממשלה). בנוסף הוטמעו בהוראות התמ”א הדרישות להכנת סקר מקדים לבעלי כנף ביחס למפת רגישות שהוכנה במסגרת תמ”א 41, וכן מעקב וניטור ומשטר הפעלה לצורך צמצום הפגיעה בבעלי כנף. כיום, האמצעים למניעת פגיעה בבעלי כנף מוגבלים ומתמקדים בניטור תמותה, ולעיתים גם ניטור על ידי תצפיתנים.

 

כפרניק jfbkisnlu8vi17xwntaj זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
הדמיה של טורבינת רוח ליד תפן באדיבות עינת דקל

 

 

מאז החלה פעילותן של החוות בשנת 2016, הצטברו נתונים המלמדים על פגיעה בבעלי כנף רבים אשר חורגים מערכי הסף שנקבעו בתמ”א 41 (תיקון 9 של תמ”א 1) כתוצאה מפעילות הטורבינות, ביניהם מינים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה בישראל וברמה העולמית. משום כך, המשרד סבור כי יש להרחיב את בדיקת ההשפעות של הטורבינות בכלל המישורים.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-08-22-at-08.45.55 זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח
ארכיון: ראשי ציבור מהגליל המערבי לשר האנרגיה הקודם: בטל את טורבינות הרוח

 

אמנם המשרד להגנת הסביבה מציין את בעלי הכנף, אולם בכפרניק פרסמנו כבר מספר פעמים את הנזקים הבריאותיים על בני האדם מטורבינות הרוח!

לידיה גרינפלד על ההשפעות המזיקות של הטורבינות

התכנית לטורבינות בגליל המערבי הופקדה

איחוד כוחות אזורי נגד טורבינות הרוח

 

 

כפרניק turbi4 זנדברג: להימנע מקידום תכניות לטורבינות רוח

 

 

 




2 תגובות

  1. יעל לוי שיינפלד הגב

    הלוואי שההקפאה תהיה חסרת הפשרה

  2. אברום רותם הגב

    השרה “המליצה” – אין לכך כל משמעות מעשית. סתם דיבורים.

    אנו עלולים להתעורר בוקר אחד ולגלות שתוכנית הטורבינות אושרה.

    נשמח לשמוע מה המועצה עושה בנדון.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן