הצעת חוק לביטול מדד סוציו-אקונומי בהטבות המס

הח"כים מיכל שיר סגמן, מאיר יצחק-הלוי, צבי האוזר ויעל רון בן משה: לתקן החקיקה כך שגם ישובים במדד סוציו-אקונומי גבוה יקבלו הטבות


 

ממשלה חדשה ורוחות חדשות. וטובות.
חברי הכנסת מיכל שיר סגמן, מאיר יצחק-הלוי, צבי האוזר (תקווה חדשה) ויעל רון בן משה (כחול לבן) הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק לתיקון סעיף 11 בפקודת מס הכנסה, באופן שיאפשר גם לישובים באשכול סוציו אקונומי 9-10 לקבל את הטבות המס (במידה ועומדים בקריטריונים אחרים של מדד פריפריאלי וקרבה לגבול – ע”פ ניקוד שנקבע).

 

כפרניק 998787678660000 הצעת חוק לביטול מדד סוציו-אקונומי בהטבות המס

 

ב”דברי הסבר לחוק”, נאמר כי תכלית סעיף 11 (הטבות המס) לפקודת מס הכנסה, למנוע את עזיבתם של תושבים מבוססים ואף למשוך תושבים אמידים שגרים במרכז הארץ אל אזורי הפריפריה. תנאי סף המגביל את מתן ההטבות מעבר לדירוג 8 במדד הכלכלי-חברתי, גורע למעשה את היישובים החזקים, ועלול לגרום לרשויות לחשוש מהתפתחות סוציו-אקונומית – ולפגיעה בזכאות התושבים להטבות.

הצעת החוק לכשעצמה, הינה מינורית ומבקשת לתקן (למחוק) רק את הפסקה המתייחסת למדד הכלכלי-חברתי.
עוד נאמר בהסבר, כי החוק הקיים קובע כי המדד החברתי כלכלי של ישובים במועצות אזוריות ייקבע לפי דירוג הישוב או לפי דירוג מועצה, לפי הנמוך: כך שישנם תושבי יישובים בדירוג חברתית כלכלי 10-9 במועצות אזוריות הזכאים להטבות המס, כאשר יישובים דומים המוגדרים כמועצה מקומית אינם זוכים לאותה הטבה.

יש לציין כי הצעת החוק מתייחסת כרגע רק ליישוב אחד (כפר ורדים), אולם בהחלט מתקנת עיוות קשה ורואה פני העתיד בהגינות ובהגיון במקרה של התפתחות יישובים נוספים במעלה המדד.

 



 

הצעת חוק נוספת בעניין הטבות המס הונחה על שולחן הכנסת על-די אותם ח”כים ובהצטרפותו של ח”כ בנימין (בני) זאב בגין (תקווה חדשה).

גם בהצעה זו יש תיקון הנוגע בחוסר שוויון או בעיוות בין ישובים שונים באותה מועצה אזורית, כאשר יכול להיווצר מצב שישובים שכנים אינם נהנים מאותן ההטבות.

בדברי ההסבר נאמר כי הטבות המס, ע”פ ס’ 11 לפקודת מס הכנסה, ניתנות לתושבי יישוב שהוא יישוב “מוטב”, בהתחשב בקריטריונים אחידים של מדרג חברתי-כלכלי, סמיכות לגבול ופריפריאליות.
אלא שקיימים מקרים שבהם במועצות אזוריות חלק מהיישובים במועצה עומדים בעילות הסף הנדרשות להגדרת “יישוב מוטב”, וחלק אינם עומדים ולא זכאים להטבות כלל. לפי כך, הדבר עלול להביא לעזיבה של תושבים מבוססים – דבר שיחליש את המועצה והאזור כולו.

 




2 תגובות

  1. בן עמי הגב

    ב ה צ ל ח ה

  2. יורם בן חיים הגב

    החלטה חשובה ונושא חשוב ביותר, הרבה מעבר למספרים ולכלכלה הפשוטה. הרי לעולם לא נצליח ליישב את הפריפריה כמו שצריך … כלומר אוכלוסיה חזקה משכילה ואיכותית (שבדכ מושכת אחריה אוכלוסיה איכותית נוספת) אם לא יהיה למדינה משהו להציע. תקראו לזה “סל אטרקטיביות” שכולל (כן כן…) הטבות מס ועוד מספר הטבות ותנאי נוחות כמו פיתוח סביבתי, מקומות תעסוקה, מסגרות חינוכיות עשירות, מתחמי בילוי ותרבות מסובסדים… ועוד.
    חשבון ממש פשוט, מהנדס מוכשר יקבל שכר כפול באיזור גוש דן בהשוואה לגליל.
    למה שיעתיק את מקום מגוריו לגליל ???
    מבחינתי, כשהחזון ברור קבלת ההחלטות פשוטה ביותר ??

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן