חינוך, רווחה ומתנ”ס


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

ורד אמר, אילנה אלמוג וליאת בלכר לקראת תקציב 2017.

כפרניק IMG_8516 חינוך, רווחה ומתנ"ס

ורד אמר: ההורים ישתתפו ב-790 אש"ח בקשת, וב-1.65 מלש"ח באמירים.

 

אילנה אלמוג: 450 תיקי רווחה מטופלים. 38 חדשים.

 

ליאת בלכר: תקציב המתנ"ס יהיה 5.3 מלש"ח.

 

סיון יחיאלי: בוחנים הפיכת מרכז המוזיקה לקונסרבטוריון.

 

 

**

 

במסגרת ההכנות לתקציב 2017, קיימה מליאת מ.מ. כפר ורדים שתי ישיבות בהן הציגו מנהלי המחלקות את סיכום 2016 ותכנית העבודה לשנה הקרובה.

ראו דיווח קודם של סקירת הגזבר אילן עמרם, מהנדס המועצה שי קולונימוס, מנהל מחלקת תשתיות והנדסה ציון דרור, ומנהל המחלקה לאיכות הסביבה מוטי מזרחי.

להלן המשך הדיווח.

 

חינוך.

 

בתחילת דבריה הציגה מנהלת מחלקת החינוך, ורד אמר, את הנתונים הבאים על מערכת החינוך:

אשכול גנ"י – 163   תלמידים.

בי"ס יסודי קשת – 495 תלמידים.

תיכון אמירים- 442 תלמידים.

תפן- 580 תלמידים.

סה"כ- 1,680 תלמידים.

 

כן הציגה את החזון

ייעודינו הוא בניית קהילה משגשגת  בפריפריה, המקיימת קשרים של שיתוף פעולה ואמון; בעלת חוסן במצבי חרום ושגרה. קהילה המגלה אחריות חברתית, שבנותיה ובניה הם שותפים פעילים בעיצוב פני החברה ובהובלתה.

מערכת החינוך פועלת לפיתוח ההון האנושי, החברתי והתרבותי, מתוך ראיה הוליסטית של התהליך החינוכי מהגיל הרך ועד בגרות ועל בסיס ערכי מגילת העצמאות.

 

והמטרות:

הנעת תהליכי שינוי פדגוגיים ברמה היישובית.  

העצמת המנהלים כמנהיגים פדגוגיים.  

אינקובציה ליוזמות חינוכיות מתקדמות וחדשניות.  

בניית רצף חינוכי איכותי  מתוך ראיה הוליסטית של התהליך החינוכי מהגיל הרך ועד בגרות.

מצוינות אקדמית וערכית.  

חיזוק תחושת המסוגלות האישית והמסוגלות הבית ספרית.

חיזוק תחושת השייכות והמוגנות של התלמידים במסגרות החינוך בהן הם לומדים.

חיזוק הרשת הקהילתית התומכת למסגרות החינוך וחיזוק השותפות של מערכת החינוך עם הקהילה.    

שיפור שביעות הרצון  של הקהילה ממערכת החינוך.

חיזוק ההכרה במערכת החינוך של כפר ורדים כדוגמה למערכת חינוך מתקדמת ומובילה.  

חיזוק תחושת  ההזדהות  של הצוות החינוכי עם  מערכת החינוך .

 

בהתייחסות לנתונים התקציביים, שיבחה אמר את הליווי המקצועי ובהתנדבות של איתן היימן, המתמחה בתקצוב מערכות חינוך.

עוד הזכירה את השתתפות ההורים בחינוך וציינה כי ההורים בבית ספר קשת משתתפים ב-790 אש"ח בשנה; ותשלומי ההורים באמירים, חט"ב ותיכון, עומדים על 1.65 מלש"ח.

אמר: בית ספר קשת מקבל 95 אש"ח ממשרד החינוך עבור מודל של "ניהול עצמי", אולם מדיניות "ההפרטה" של משרד החינוך מאלצת אותנו למאבק סיזיפי לקבלת תקציבים.

חלק נרחב בדיון התייחס לחינוך המיוחד בו נמצאים 24 תלמידים, אך דורש משאבי ניהול הסעות ותקציבים הרבה מעל חלקו היחסי, כמו גם השתתפות המועצה.

גזבר המועצה, אילן עמרם, אמר כי משרד החינוך מתקצב באופן ציני את החינוך המיוחד, ומטיל אחריות כספית כבדה ודרמטית על המועצה.

במענה לשאלה, אמר סיון יחיאלי כי נושא אי-הסדרים בהסעות רגילות טופל.

ציפי דיקמן אמרה כי יש לפרסם את תיכון אמירים במטרה להכפיל את מספר התלמידים.

אמר השיבה כי כרגע יש מצוקת מקום, אולם הדבר אפשרי לאחר השלמת מבנה הקבע בשנת הלימודים הבאה.

 

**

 

רווחה

 

אילנה אלמוג, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים (רווחה), ציינה בפתח דבריה כי מטרת העל של המחלקה היא קידום רווחת הפרט, המשפחה והקהילה בכפר ורדים.

ערכי ליבה המכוונים את התנהגות עובדי המחלקה:
1.     אמונה ותקווה ביכולת האדם והקהילה להביא לשינוי ממשי.
2.     כבוד לאדם באשר הוא אדם.
3.     שיתוף הפונים בבניית דרכי פתרון ברי יישום.
4.     יחידה מקצועית הפועלת במסגרת תקנות עבודה סוציאלית (תע"ס) של משרד הרווחה ובהתאם למדיניות המועצה.

אלו נתוני המטופלים במחלקה בשנת 2016 (נכון לתחילת דצמבר)

תיקי משפחה – 450

בני משפחה -1061 

ילדים (גילאי 0-18) – 418

תיקים חדשים – 38

 

(המספרים מתחת תיקי המשפחה, הם נגזרות משפחתיות).

מספר חברי מועצה התפלאו על המספרים הגבוהים, אולם אלמוג השיבה כי הממוצע בטיפול ברווחה עומד בכל הארץ על כ-30%, ולעיתים מדובר בבעיות "קלות".

בנוגע לתיקים החדשים, אמרה אלמוג כי יש "גל" של משפחות חד הוריות שהגיע לכפר. עופר כהן ציין כי היו בזמן האחרון גירושים רבים בתוך הכפר.

אלמוג ויחיאלי אמרו כי משרד הרווחה איננו מוכן להשקיע משאבים על איתור ומניעה, אלא רק על "תיקי" רווחה שנפתחו.

עמרם ציין כי גם בתחום הרווחה, בו נדרשת הרשות להשתתף ב-25% מהתקציב, יש גידול אקספוננציאלי בהוצאות הרשות המקומית.

לקראת סיום הדיון עדכנה אלמוג כי בשל עניינים בירוקרטים הקשורים בשינויים אופן הדיווח על פעילות מחלקת הרווחה, איננו מקבלים ממשרד הרווחה את כל התקציבים  המחייבים את השתתפותם (75%) בפעילות הרווחה.

 

 

כפרניק IMG_8516_0 חינוך, רווחה ומתנ"ס

 

**

 

מרכז קהילתי – מתנ"ס כפר ורדים.

 

תקציב המרכז הקהילתי בכפר ורדים לשנת 2017, יעמוד על כ-5.3 מיליון ₪.

התקציב כולל את המערך השנתי של פעוטוני החורש, המרכז לגיל רך ומשפחה, פעילויות ילדים ונוער, מחלקת ספורט-חוגים, ליגות ואירועים, הרצאות ומפגשים בקתדרה, הפעלת הספרייה (בית ספרית וציבורית) ומינהלה.

המועצה תומכת בתקציב המרכז הקהילתי ב-1.31 מיליון ₪ ושאר ההכנסות הן ממשתתפים ומגורמי מימון נוספים, כמו: החברה למתנ"סים, משרדים ממשלתיים ונותני חסויות.

ליאת בלכר, מנהלת המתנ"ס, ציינה את אירוע הפתיחה המושקע שנערך בתחילת השנה, ועדכנה כי נפתחו חוגים נוספים בתחום הטיסנאות והרובוטיקה תעופתית, ונבחנת צירוף בית הספר למחול של רבקה נתן למסגרת המתנ"ס. לדבריה, נרשמו לחוגי המתנ"ס 780 ילדים, נוער ובוגרים.

יורם איילון שאל מדוע מרכז המוזיקה לא צורף למתנ"ס. לדבריו, בכל הדיונים על הקמת המתנ"ס, היה מסוכם כי כך יהיה.

יחיאלי השיב כי מזה זמן מתנהלת בדיקה להקמת קונסרבטוריון בכפר. אלא שמוסד כזה מתוקצב דרך משרד החינוך ולכן לא בטוח שיפעל תחת המתנ"ס. בכל מקרה, עמותת "חוויה", המסגרת הקודמת של פעילות הקהילה והתרבות בכפר, לקראת סגירה, ובחודשים הקרובים תתקבל החלטה על מעמדו של מרכז המוזיקה.

 

 

מספר חברים מתחו  ביקורת על אופן הצגת הנתונים הכספיים של המתנ"ס.

יואב ניצב ביקש לפעול בשקיפות ובשוויון בין כל הגופים המתוקצבים, למשל תנועות הנוער הצופים ונוע"ם.

יחיאלי השיב כי קיימת הטיה לטובת גופים "קיימים", ולכן בתחילת הדרך נוע"ם (נוער מסורתי, תנועת הנוער של הקהילה הקונסרבטיבית, המניין המשפחתי) לא תוקצבה. לאחר שהוכיחו התמדה ואפקטיביות, התנועה מקבלת כיום תמיכה מהמועצה.

יחיאלי הדגיש כי אין שוויון אוטומטי, ובין היתר נבחנות גם הסבסוד והתרומה של תנועת ה"אם" הארצית, משפר המשתתפים, הותק בפעילות בכפר וכו'.

סוכם כי לפני ההצבעה על התקציב, יגיש המתנ"ס דו"ח מתוקן לעיון חברי המליאה.


0 תגובות

  1. קשיש הגב

    תקצוב פעילות הגיל השלישי
    הגיל השלישי לא תוקצב. למתנפחים וזיקוקים ביום העצמאות יש 300,000 שקל. אנחנו הקשישים שווים פחות.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן