מדוע רשויות באשכולות 7-10 נפסלו לתמיכת משרד הספורט?
ל כ ב ו ד: ראשי רשויות
הנדון: פסילת רשויות מאשכולות 7 עד 10 על ידי משרד הספורט
משרד התרבות והספורט פרסם מבחנים לתמיכה במתקני ספורט ברשויות מקומיות. המשרד קבע כי רשויות מאשכול חברתי כלכלי 7 עד 10 אינן רשאיות להגיש בקשה לתמיכה.
בבואו לבחון את בקשת הרשויות לתמיכה, מקבל המשרד את דירוג האשכולות של הלמ"ס כקביעה מוחלטת לגבי עושר הרשויות ויכולותיהן הכספיות. ההנחה היא שדירוג גבוה באשכולות הכלכלים חברתיים הוא הוכחה חזקה לעושרה של רשות מקומית.
המדד החברתי כלכלי לא נועד במקורו לשמש כלי לקביעת זכאותן של רשויות מקומיות למענקי מדינה וסיוע ממשלתי אחר. ההגדרה הזו לא הוצגה בפני הלמ"ס והיא אינה כלולה במכלול המשתנים אליהם מתייחס המדד. המדד מחושב על ידי הלמ"ס בהתייחסות למרכיבים כלכליים, חברתיים, ודמוגרפים. (המשתנים המשמשים לחישוב המדד מופיעים כנספח).
עושרה של רשות מקומית נקבע על פי גובה ההכנסות של הרשות, לא של תושביה. הכנסות הרשות הן: ארנונת מגורים, ארנונה מעסקים ואזורי תעשייה והכנסות פיתוח והיטלים. רשויות חסרות אזורי תעשיה ועסקים הן לרוב רשויות עניות ללא קשר לדירוגן החברתי כלכלי.
מטולה לדוגמה היא רשות ענייה מאשכול חברתי-כלכלי 8 וככזו אינה זכאית לתמיכת משרד התרבות והספורט. מבחינת משרד הספורט דין מטולה כדין הרצליה, שתיהן מאותו האשכול. העובדה כי מטולה ענייה וגובלת בלבנון בעוד הרצליה עשירה וגובלת בתל אביב זרה להם. אין לדעת אם היה זה פופוליזם של השרה לבנת, או שמא בורות ועצלנות של אנשיה אשר הביאו אותם ליישם מדיניות המפלה ופוסלת ישוב גדר פריפריאלי ועני כמטולה, בעודם תומכים בישובים העשירים ממנה בהרבה, דוגמת נהרייה, יקנעם, או נתניה.
מעבר לדוגמה הפרטית של מטולה, הפסילה הגורפת של ישובים מאשכולות חברתיים- כלכליים גבוהים אינה עניינית, אינה חוקית ומהווה פגיעה ישירה במעמד הביניים של מדינת ישראל המתגורר בישובים אלו.
כאמור, המדד החברתי כלכלי הוא שקלול של 14 משתנים, אשר אינם מספרים דבר על יכולותיה של רשות מקומית ומספרים מעט מאוד על תושביה. לעומת זאת, למשרדי הממשלה נתונים מדויקים ורלוונטיים על כל רשות מקומית במדינה. נתוני הכנסה מארנונה למגורים, נתוני הכנסה מארנונת עסקים, נתוני הכנסה מאגרות היטלים ופיתוח. למשרד התרבות והספורט מידע מדויק על מתקני הספורט ברשות, מספרם ומצבם. זה לא מכבר בוצע סקר מתקנים על ידי קרן המתקנים של הספורטוטו. נתונים אלו יכולים וצריכים להוות בסיס להחלטות טובות, ענייניות ובעיקר רלוונטיות.
מחובתו של משרד הספורט לשקול אך ורק שיקולים ענייניים ולהימנע משיקולים זרים, אך במקום לעשות את הדבר הנכון, בוחר משרד התרבות והספורט להשתמש במדד, אשר מודד אוכלוסיה בהקשרים רבים אשר אינם ספורט, ואין בו ולו נתון רלוונטי אחד למצבה של הרשות המקומית.
הניסיון ללמוד על עושרה של רשות מקומית מהמדד הכלכלי חברתי של תושביה, דומה לניסיון לקנות נעליים על פי גובהו של אדם. סטטיסטית אולי יש קשר, אבל הרבה יותר נכון ומדויק למדוד את גודל כף הרגל.
אני קורא למשרד התרבות והספורט להפסיק לאלתר את ההפליה נגד ישובים מאשכולות חברתיים כלכלים גבוהים ולפעול לחלוקת תקציבים שוויונית וצודקת.
סיון יחיאלי, ראש המועצה המקומית כפר ורדים
0 תגובות
השארת תגובה
עורך תקלה
כששולחים תגובות, מופיע: “עמוד לא קיים. לא ניתן להגיע לדף המבוקש”.
why like this?
כל הכבוד
במקרה שמעתי את הראיון של סיון ברדיו- היה ראיון מצויין. התמדה תתשלם!
אל תפסיק להלחם
אנחנו איתך