כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
על סמלים וגלים ב”ארץ השמש העולה“
“ארץ השמש העולה” עולה כל יום בחדשות, והאסוציאציה שעולה אצלי בהקשר של יפן, שמש, סמלים, צונאמי וגלים – היא בליל של מילים, מושגים ודימויים, שעסקתי בהם עוד לפני הרבה שנים (כמעט לפני שלושה עשורים) כחלק מפרויקט גדול שלי, “ווריאציות על סמלים ודגלים לאומיים”.
מטבע הדברים, בשל עיסוקי, אני חושב במושגים של צורה, צבע בקשר למשמעויות של מילים.
אני מבקש לשתף אתכם בכמה מההגיגים על יפן ועל היפנים. ועושה זאת בהיסוס ומעט באיחור, מכיוון שנוכח המתרחש בפועל ביפן אני חש מידה של אי-נוחות לשחק גרפית עם סמל של “שמש אדומה” המהווה נושא בחדשות אך גם “נורית אזהרה ” וללא השוואה, לבני אדם מעורבים, טרגדיה נוראה.
על הדגל היפני עשיתי ווריאציות רבות, אולי בשל הצורה הבסיסית והמושלמת כל כך של הדגל, אולי כיוון שנדמה לנו שאנחנו מודעים לחלק מה“מוסכמות“ על היפנים ואולי מפני שהם באמת אומה עם אופי ייחודי שקל יחסית להתייחס אליו.
בצניעות הראויה, בלי יומרה של בקיאות בתרבות ובהיסטוריה של יפן, הרי ויזואליזציה של חלק קטן מהרעיונות שנעשו בזמנו בתוספת עדכונים המתייחסים להווה:
1. “הסמל ”:
הסמל הלאומי והדגל של יפן: “עיגול מושלם, על רקע לבן”. דוגמא מצוינת של צורה עשויה בפשטות וצמצום מושלמים ומוחלטים, שאין צורך ואולי אי-אפשר, לשכלל או לסגנן טוב יותר.
***
2. “הגל ” :
1984 אני מחבר את הדגל הלאומי עם הדפס עץ צבעוני הנקרא: “הגל הגדול של קאנאגאווה”, יצירה המזוהה עם העם היפני ותרבותו (של אמן שאחד מעשרות השמות שלו היה הוקוסאי).
מעבר למשמעות הגל הזה עבור היפנים, הוא עבורי סמל לתהפוכות והשינויים, נקודות שפל ושיאים, הבאים חוזרים והולכים בהיסטוריה ובמהלך האירועים, של אומות ועמים (וגם של אנשים פרטיים).
***
3. “הגל כגרף כלכלי”:
ובאותה תקופה, בהשראת אותה יצירה ואותו צרוף, גרף כביטוי למצב הכלכלה, גל עצום של שגשוג מתנשא, נשבר, מתנפץ ונוחת ושוב מתחיל לנסוק לגבהים לא ידועים.
גל שיכול לסמל גם את השינויים וההבדלים בהתייחסות, בהערכה, אהדה, סקרנות, כלפי יפן ואנשיה במהלך ההיסטוריה מגינוי קיצוני עד אהדה, ממש כמו גם ביחס ליהודים לישראלים ולכל מיני גורמים… הזוכים לקשת רחבה ומשתנה של התייחסויות מגינוי והשמצה ועד להבנה וחמלה.
***
4. “אין כניסה ” :
( במשך כמאתיים שנה משלהי המאה השבע-עשרה ) תקופה שבה הסתגרו היפנים בתוך עצמם, אטומים להשפעה זרה, ועד לפתיחות ומעורבות בינלאומית בטכנולוגיה ובתפישה חברתית של המערב.
***
5. “ הטוב הרע והמכוער ” :
כחלק מהמחשבה על גלים עולים וצונחים, בתולדות עמים, יפן הפכה מארץ מבודדת של מסתורין, לאומה קולוניאלית, שנחשבת לאומה ששלטה באכזריות מיוחדת בקוריאה הכבושה. אומה שהגדילה לעשות במלחמת העולם השניה, הייתה למושמצת בשל נורמות התנהגות מפלצתיות, אכזריות וחסרות רגישות ורגשות כלפי עמים שבשליטתם, ביחס אל שבויי מלחמה זרים ונתינים של עצמם. מחוברים לציר הרשע, נלחמו חייליה במסירות והקרבה עיוורת של נאמנות לקיסר ולמדינה וזכו, כנראה בצדק, במוניטין של הנבלים של המלחמה לצד גרמניה הנאצית בת בריתם באותה עת.
אותה יפן עצמה, שהובסה במלחמה והייתה הראשונה לספוג את תוצאות פצצת האטום, הפכה מבעלת תואר מפלצתי, לנשוא חמלה והבנה, סמל של אזהרה למשמעות ולסכנות שבמלחמה עתידה.
אחרי שהובסה במלחמה, אותה אומה אכזרית ולוחמנית, נענתה ברצון למאמצי השיקום של מנצחיה ועלתה ופרחה כלכלית וחברתית והייתה דוגמא לחכמה של עם ואומה שמפנה את מרצה לתקומה.
( שלא כמו המקובל במחוזותינו שבה אויבנו מטפחים רעיונות נקם במקום לשקם את עצמם.. ! ).
למי שהוא צעיר מכדי לזכור או לדעת, אפשר לספר שמוצר עשוי ביפן, היה מושג של “טיב מחורבן“.
והייתה אגדה, שאין לה אישור, שכדי למכור את תוצרתה בשווקים בינלאומיים הדביקה את השם יו.אס.אי.U.S.A לאי יפני (שהיה או שאינו קיים), כדי שניתן יהיה לכתוב על המוצר ” MADE IN U.S.A“ כאילו שלא נוצר אצלם ולא ביפן… ? ממש כפי שסין של היום ( לפחות בשלב זה ) מציפה שווקים בינלאומיים במוצרים, זולים, מאוד גרועים ומציינת את ארץ הייצור בראשי-תיבות מוסווים !
ושוב בא גל חדש שהביא לה שגשוג ופריחה :
אותה יפן שכל תעשייתה נהרסה במלחמה, כאמור השתקמה, למדה, שיכללה את עצמה, וממש בניגוד שלא מקובל היה במוסר העבודה ובדרכי הניהול של “אם כל האומות”, ארה”ב האומה שסייעה לה, המציאו ביפן גישה שונה לבקרת איכות, לייצור ולהפקה שעיקרה מעורבות של העובד הפשוט בתהליך הייצור והעבודה, ובתמורה ערבות ואחריות של המפעל לעובד הפשוט שהיה לחלק בתהליך היצירה.
וכך בשל החריצות הכישרון, חכמה ועבודה קשה, תוצרת יפן הפך להיות שם נרדף למוצר מצוין.
( אלא ששוב בא גל חדש ואומות שמחקות את אותה גישה גונבות ליפן את הבכורה וגם את ההצגה ).
***
ואז בא הגל החדש שלא כמו המושג הקולנועי הוא לא בשורה אלא אסון של “רעידת האדמה” :
והיא מלמדת אותנו ששום דבר אינו בטוח או בר-קיימא, והכל גלים גלים ואין ויש תמיד ישן וגם חדש על פני האדמה.
ונאחל ליפן וליפנים שיחזרו להיות ארץ במיטבה שבה “השמש עולה” ושמתחת רגליהם ורגלי כל האנושות, לעולם לא תרעד יותר האדמה !
שלכם
יורש
אמן כן יהי רצון
העם היפני יוכל גם יוכל לאיתני הטבע, בין היתר בגלל משמעת עצמית מופתית. די לראות ולהעריך את השורות הארוכות והמפותלות, כתף אחר כתף בתור לסופרמרקט המתרוקן ממדפיו (בניגוד לתור מזרח תיכוני עגול). אולי רעיון לוריאציה נוספת? יופי, יורש.
תודה
תודה…נהניתי כמו תמיד מהגיגיך!
איזה יופי
נחמד שבין כל הזוטות המקומיות, יש גם כתבות כאלו ברמה גבוהה!!!!!
מאלף.
מאלף.
מקסים
יורש, תודה לך!