סיכום שנת תנועה בפעוטוני החורש – כפר ורדים
ניסיתי לחשב איזה מחזור של ילדים בכפר היה המחזור הראשון שעבר "תחת ידי" בפעוטוני החורש במסגרת שיעורי תנועה.
החישוב שלי הגיע עד המחזור שעולה כעת לכיתה ו', כך שאני מלמדת תנועה בפעוטוני הכפר מזה עשר שנים, למעט הפסקה של שנה איפשהו באמצע…
בימים אלה סיימתי שנת תנועה נוספת במעון, והתבקשתי לסכם את השנה ואת עבודתי עד כה:
כמורה לתנועה בגיל הרך, אני מציבה לעצמי מספר מטרות אליהן אני שואפת להגיע במהלך השנה:
• לזמן לילדים שעה של פעילות גופנית מכוונת לגילם ולשלב ההתפתחות שלהם.
• לייצר חוויה חיובית ונעימה סביב מאמץ גופני, הקשבה ויכולת לפעול בתוך קבוצה.
• ליצור מערכת התנהגותית שתומכת בגישה החינוכית במעון, כך שילד שמגיע לשיעור נשאר באווירת מסגרת, ואף מקבל כלים נוספים להבנת גבולות וקודים חברתיים. זאת תוך שאני מביאה את הגישה שלי ו"מוכרת" אותה גם לצוות במעון.
• להפגיש את הילדים עם הנטייה שלי לשימוש בחפצים שהיום קוראים להם ממוחזרים, כאלה שאני אוספת והופכת לחפצי תנועה וספורט לכל דבר. בכך אני משדרת לילדים שתנועה וספורט לא מחייבים חפצים ומכשירים יקרים, להפך – השימוש בחפצים זמינים מהבית, החצר או שאריות ממפעלים – רצוי הרבה יותר, ומאפשר הרבה מאוד. זאת לצד שימוש באביזרים סטנדרטיים ובאביזרי החדר המוטורי.
• יצור שפה תנועתית שמעל הכל מכוונת לעברית נכונה, וחשובה מאד ללמידת המושגים: מעל/מתחת, על, תנועה/עצירה, קדימה/אחורה, גבוה/נמוך ועוד…
"מסלול" הינו מושג מרכזי בשיעוריי, היות וההמחשה שלו מייצרת תובנה עמוקה לגבי התחלה וסוף, גבול לפעילות (שמשליך על גבולות התנהגותיים), ומאפשרת תחושת סדר והגיון.
• לפתח אצל הילדים את היכולת להקשיב להוראות- בתחילה מאוד פשוטות, ולאט מורכבות יותר.
• ליצור קשר של אמון ובטחון ביני ובין הילדים והצוות כדי להשיג את כל הנ"ל.
אפרת פלדמן בפעולה עם ילדי פעוטוני החורש בכפר ורדים
אז-
במשך השנה קיבלתי באופן קבוע ומסודר חמש קבוצות קטנות של פעוטים מתוקים, אשר בשמחה, בסקרנות אין קץ ובפתיחות – רצו (חלקם זחלו) לתוך החדר המוטורי למפגש שבועי חדש.
דרך החפצים השונים שהבאתי כהפתעה שבועית, וגם בעזרת החפצים של החדר – יצרנו בינינו קשר אשר אפשר לי לסגל הרגלי עבודה, יכולת להקשיב להוראות, ומסגרת ברורה של שיעור שבתוכה יצרו הילדים בהנחייתי ומדמיונם "יצירות תנועה" רבות.
כל אלה בעזרת מסגרת מוסיקלית קבועה – שיר פתיחה (קשור לאברי גוף, לתנועה), מוסיקה מתוך מאגר גדול של סגנונות ומקצבים, אשר משמשת אותנו בכל השיעור ליצירת תנועה והפסקה, וכן מלווה פעילות שותפת, ושיר סיום/פרידה.
מיקום כל פעילות – פתיחה, שימוש במרחב, סיום – תמיד באותם מקומות.
בין היתר השתמשנו השנה בגלילים שונים שאפשרו לנו להבין את ההבדל בין בסיס יציב לחפץ שאינו יציב, בדי רשת, שרוכים, צורות גיאומטריות גזורות מסול עבה, מגלשות סול, עיגולי חברת חשמל (כן, כן- הכתומים שעל חוטי החשמל) איתם למדנו איך מרגיש סביבון בחנוכה, אטבי כביסה איתם שכללנו מוטוריקה עדינה ותלינו כביסה של בדים איתם ניקינו את החדר לקראת פסח, מזרונים ומצעים שונים שהמחישו את ההבדל בין מרחב אישי למרחב כללי, חבלים אישיים, חבל טיפוס שהיה תוחם-גבול ועזר לנו להבין גבולות, גומי ענק שאפשר לנו לחבר את התנועה של כל אחד לתנועה קבוצתית משותפת, צינורות השקיה בגדלים שונים בעבודה אישית ובחוויה קבוצתית, חלוקי נחל, צינורות בידוד, ספוגים… ועוד חפצים רבים שהבאתי וכאלה שהחדר מזמן.
נהניתי הנאה גדולה לראות, יחד עם הגננות והמטפלות, כיצד הפנימו הילדים את סגנון השיעור, התבגרו "לתוכו" ושיתפו פעולה עם כל רעיון חדש שהבאתי איתי, כל קבוצה בהתאם לגילאי הילדים שבה.
כל זאת בהתייחסות לקבוצה כחברה קטנה, שלב המוטוריקה בו הילד צריך להימצא, והיכולת הגילית להקשיב להוראות.
שמחתי לראות שהילדים הבינו שתנועה אפשר ליצור ולחוות מכל דבר, וכי אין הפעילות הגופנית תלויה בחפצים מסוימים בלבד. השימוש של הילדים בטקסים של השיעור ובמסלולים לכל דבר ועניין ממחיש לי יותר מכל כי הילדים רכשו סדר, ארגון והגיון סביב הפעילות הקבועה שלנו.
2 תגובות
השארת תגובה
תודה
אפרת היקרה, תודה רבה על שנת תנועה חוויתית ומעשירה. מידי יום רביעי הקפדנו להגיע מוקדם לגן וחלילה לא להפסיד שיעור איתך. הרצינות, המקצועיות והחוויות שהילדים עברו במחיצתך הועברו אלינו ההורים האמצעות הצוות וניכר כי לכולם היתה חוויה מעצימה ומהנה.
buy viagra online usa
viagra sale northern ireland
viagra 100mg
viagra online generic cheap