החזון והאגדה

חברי מועדון הזהב בכפר ורדים מטיילים בעקבות הרצל
עליזה כ”ץ

טיול מועדון הזהב בעקבות הרצל

כפרניק IMG_0249 Herzl House - Hulda - Aliza Katz, Ilana 15-06-2011 11-14-04 AM החזון והאגדה

"נפש האדם נאחזת רק בחזונות. מי שאין לו עניין בהם עשוי להיות אדם מצוין, רב ערך ובעל נפש מפוכחת, אך לעולם לא יהיה מנהיג לאנשים ולא יותיר אחריו כל זכר".
ההיסטוריה העניקה להרצל את הסמכות להכריז משפט זה ומועדון הזהב של כפר ורדים העניק למטיילים את הזכות לחוות וללכת בעקבות הרצל עם המדריך המרתק ניר קינן ולחוש בסיומו של יום, גאווה ישראלית ולאומית.

כפרניק IMG_0249 Herzl House - Hulda - Aliza Katz, Ilana 15-06-2011 11-14-04 AM_0 החזון והאגדה

לאחר שחלפנו, דרך כביש 6 , על פני ישובי קו התפר ב"מותניים הצרות של המדינה", הגענו לצומת נחשון ונכנסנו ליער חולדה.
ביער חולדה הרצל אמנם לא ביקר, אבל כאן בחווה שהכשירה צעירים יהודים לעבודת אדמה, החל מפעל הייעור הגדול של הקק"ל בארץ ישראל. הנטיעות החלו בשנת 1908 לזכרו של בנימין זאב הרצל שמת ארבע שנים קודם לכן. תחילה נטעו כרמי זיתים וגפנים ומטעי שקד ומשמש, אך מכת הארבה ופגעי מלחמת העולם הראשונה השמידו את העצים. לאחר המלחמה נטעו עצי סרק ועצי יער.
צעדנו ליד שדרת הושינגטוניות והגענו לברכת מים עגולה בנויה מבטון שממנה הוזרמו מים במלחמת העצמאות לאורך דרך בורמה לירושלים. זה היה "קו השילוח" שהציל את תושבי ירושלים מצמא.
המשכנו בסיור ביער חולדה והגענו ל"בית הרצל"- בית גדול ויפה שנבנה בחווה בשנת 1909 ושימש את מנהל החווה והפועלים. כיום מציגים בו מוצגים מתולדות האתר ומוקרן סרט המתאר את עברה של חולדה.

את הסיור ביער חולדה סיימנו למרגלות אנדרטת "עבודה והגנה"- פסל אבן, מעשה ידיה של הפסלת הנודעת בתיה לישנסקי, המסמל את עמידת הישובים העברים מאז תל-חי ועד חולדה. שם שמענו בהתרגשות רבה על חוות חולדה שעמדה בגבורה במאורעות תרפ"ט (1909) ועל הקרב מול הפורעים הערבים שבו נהרג אפרים צ’יזיק, מפקד חולדה, אחיה של שרה צ’יזיק שנפלה על הגנת תל-חי תשע שנים קודם לכן. הפסל הוצב במקום בשנת 1937.
נפרדנו מיער חולדה ונסענו בדרך נופית נהדרת לאנדרטה המפורסמת של הפסל נתן רפופורט- "מגילת האש" – משואה לתקומה.

את הטיול סיימנו בהר הזיכרון – הר הרצל. אחרי הביקור בחלקת גדולי האומה – בקבר לאה ויצחק רבין ובקבר הרצל, נכנסנו למוזיאון הרצל והופתענו מהעיצוב המקורי והמיוחד ומההפעלה הויזואלית המרגשת. הלכנו בעקבות ציר הזמן – אבני דרך בחיי הרצל ואירועים לאחר מותו הקשורים לאישיותו המיוחדת ולחזון הקמת מדינת היהודים. יצאנו מהמוזיאון מלאי רשמים ומחשבות על משמעות הציונות כיום ומקומה בחיינו האישיים.
***

מועדון הזהב מארגן טיול מיוחד לרמת הגולן- בעקבות מלחמת יום כיפור, עם המדריך אבירם ברקאי, מי שכתב את הספר "על בלימה" קורותיה של חטיבה 188 במלחמת יוכ"פ.    הטיול יתקיים ב-3 בנובמבר (יום חמישי ) 2011.