אמוציות והסכמות


פרום הקשבה דתיים חילוניים בכפר ורדים
עודד שלומות
פורום הקשבה 2: מיעוט משתתפים, נטישות, הסכמות וסיכומים
כפרניק  של פישטי 023 אמוציות והסכמות

פורום הקשבה מס’ 2: מיעוט משתתפים, צעקות ונטישות, הסכמות וסיכומים *

יוקם צוות לניסוח "סט ערכים" לכפר ורדים *

קובי שקד: יש סכנה ב"שידול"… *

אמנון בן עמי: הרצאה על ים המלח בבית הכנסת היא פרובוקציה

 

אמש נערך במועצת כפר ורדים "פורום הקשבה" חילונים ודתיים מס’ 2. את הפורום הנחה ראש המועצה סיון יחיאלי, ובנוסף אליו נוכחו עוד 12 תושבים. בפתיחת דבריו הביע יחיאלי צער על דלילות הפורום ועל חסרונם של נציגי סיעת "אופק" ושל הרב שלמה גולדפרב.
בהמשך קרא יחיאלי להגדרת "סט ערכים" המקובל על קהילת כפר ורדים ואמר כי בתוך אי ההסכמה וחילוקי הדעות חייבים למצוא נתיב להידברות וחיים משותפים. הוא גם סיכם את הדיון בכך שיוקם צוות מצומצם, עם נציגים לזרמים השונים, מסיעת "אופק" ועד לדתיים האורתודוקסים. הצוות יגבש הצעות ל"טס הערכים" שיועלו לדיון ציבורי שלאחריו תאשרר המועצה את הדברים כפי שיוסכם עליהם. כמו כן יהיה מנגנון לפתרון מחלוקות תוך הידברות, על מנת שלא להפוך כל אי הסכמה למלחמה ומאבק בין התושבים.
עוד הוסיף יחיאלי כי כמובן שאדם יכול לחיות כדרכו, אולם ההתנהגות במרחב הציבורי חייבת להיות מרוסנת ומקובלת, והזכיר מספר פעמים את הביטוי "הטרדה דתית" לשידולים להנחת תפילין וכו’ במקומות ציבוריים.
מספר פעמים גלש הדיון לפסים אישיים ולצעקות. לראשונה, כאשר אתי צ’כובר אמרה כי במפגש הקודם נאמר כי עמותת "מעיין חי" נסגרה, בשעה שמדובר בשקר גס. צ’כובר הביאה דוגמה של עלון המחולק דרך קבע בבית הכנסת ועליו הכותרת "מעיין חי" ועליו חתימת הרב גולדפרב. היא גם הזכירה כי מטרות העמותה הינן לעודד חינוך חרדי, החזרה בתשובה, הקמת מקוואות ובתי כנסת בכפר ורדים. צ’כובר השתמשה מספר פעמים בשורש ש.ק.ר. בהטיות שונות שנדחו בתוקף ובהרמת קול על-ידי אלי מלין, פרי שחף ואמנון בן עמי. לדבריהם, העמותה כמעט לא פעילה ואין בעלון שהציגה כל הוכחה להחזרה בתשובה ולקידום מטרות העמותה.
צ’כובר גם הזכירה את בואם של הרב גולדפרב ועמיחי מרינובסקי לכפר לפני מספר שנים. לדבריה, פעילותם של השניים בכפר ורדים הינה גורם מעורר מחלוקות.
בהמשך הדיון, כאשר התפתחו שוב צעקות, נטשה צ’כובר את המקום ואמרה כי אינה רואה טעם בסוג כזה של דיון.
 
בהמשך נטש גם אלי מלין את המפגש בכעס, זאת לאחר שהביא מספר גזרי עיתון ובהם כתבה המנתחת את יחסיי החילונים דתיים בארץ ומצביעה על מגמות של "זהות יהודית חדשה" המאחדת בין זרמים שונים ומציעה דרכי הסתכלות חדשים על סוגיה זו.
לאחר שנתבקש לקצר את דבריו וציטוטיו על ידי אמנון בן עמי ופרי שחף, חבריו למניין האורתודוקסי, אסף מלין את דבריו בזעם והאשים אותם בחוסר יכול הקשבה. בכעסו, הוסיף כי בית הכנסת איננו פלורליסטי ולכן רבים (מנה גם שמות) עזבו אותו לאחרונה. "אתם הבאתם עלינו את כל הצרות", אמר מלין ויצא מהחדר.
 
כפרניק  של פישטי 025 אמוציות והסכמות
מעבר לשני מקרים (קיצוניים וחריפים!) אלו, רוב הדיון התנהל בצורה סבירה וחברית. באופן יחסי.
אמנון בן עמי אמר כי אין מחלוקת מהותית, להוציא את סוגיית המקווה, וכי הסערה היא תוצאה של ליבוי התקשורת וכן מחששם של אנשי "אופק" ממסיונריות דתית, דבר שאין לו כל ביסוס במציאות. בן עמי צידד בניסוח אמנה חברתית מוסכמת ומחייבת.
לדברי פרץ טסטה, מרגיז אותו שמגיעים לבית הכנסת בכפר חרדים רבים שאינם תושבי המקום. טסטה, יליד ירושלים, סיפר איך החרדים השתלטו על האזור בו גר בעבר וסגרו רחובות בשבת. הוא הביע חשש מתהליך כזה שמתחיל בעירוב ובמקווה וסופו מי יישורנו.
קובי שקד סיפר שגם במצפה מנות, ישוב קטן וחילוני, יש מקווה ואין בכך כל רע. אבל, לדבריו, יש פסול גדול ב"שידול" למינהו…
הוא גם התריע על כך שישנן קבוצות דתיות הרואות עצמן מעל החוק.
 
מארטון דיוויס אמר כי רואה עצמו חלק מהקהילה האורתודוקסית והקונסרבטיבית בכפר, וכי כל הבעיות והמחלוקות צריכות להיפתר בהבנה ובדרכים דיפלומטיות. לדבריו, הגם שהוא תומך בעירוב, הדבר נעשה בזמנו ללא הסברים וללא דיאלוג, דבר שהצית מהומה גדולה.
גם חוטר ישי דיבר בשבח הגישור וההבנה. לדבריו, בהליכתו בשבת לבית הכנסת או בחזרה, עובר גם בגני שעשועים (לקיצור הדרך). אלא שממש חושש להביט לצדדים פן יואשם ב"פיתוי". "אני מבין את הצורך בכללים בהתנהגות בציבור, אולם זכותי לתלות דגל חב"ד על ביתי", אמר ישי. "אלא שבאחד הטוקבקים כתבו לי ‘תעפו מפה’. באיזו זכות? על זה צריך לדבר".
דעאל שיקיאר, שגדל והתחנך בכפר ורדים וחזר בתשובה, סיפר כי מסתובב בצפת, וכמעט בכל יום מבקש מאנשים להניח תפילין ורואה בכך מצווה גדולה. אולם בכפר ורדים לא יעשה דבר כזה.
יחיאלי: "גם בצפת זה נראה לי חדירה לפרטיות ופניה לא לגיטימית".
דעאל: "ואיזה פגיעה בפרטיות יש להקמת עירוב או מקווה?"
 
יואב בן חיים סיפר שכשהיה חילוני חשב רק על עצמו, ולאחר שעשה תשובה הוא חושב ומתפלל למען כל עם ישראל והעולם. הוא הזכיר את תהליך הגישור שהיה לפני כעשור וצידד בניסוח אמנה משותפת. כן השיב לצ’כובר כי הדברים שנאמרו בעבר כי עמותת "מעיין חי" נסגרה, היו כנראה בשגגה ובחוסר ידיעה ובטח שלא בכוונה לשקר לאיש. לדבריו, אם "זה נהנה וזה לא חסר", מדוע יש התנגדות למקווה ולעירוב, שאינם באים על חשבון אף אחד בקהילה?
יחיאלי: "לפחות חלק מעלויות הקמת המקווה ותפעולו – יהיו על חשבון המועצה".
פרי שחף, יו"ר ועד בית הכנסת, אמר כי מאז הבחירות נעשו מהלכים חשובים להקטנת המחלוקות, וכי התושבים הדתיים גם קיבלו תמיכה ועזרה גדולה של ראש המועצה. לדבריו, אין צורך ב"שומרים" ו"שוטרים" שיפקחו על הפעילות בבית הכנסת.
 
במהלך הדיון סיפר יחיאלי כי הוזמן לחגיגית חנוכה בבית הכנסת לפני כשנה, אולם תכני החגיגה (באווירה ובעיקר בתכנים שעסקו רק ב"נס" תוך התעלמות מהמאבק הלאומי והניצחון על היוונים) היו זרים לו, וילדיו לא היו מוצאים את עצמם במקום זה שקיבל צביון חרדי מובהק.
בן חיים: "בואו נעשה בבית הכנסת חגים ונקבע את התכנים ביחד".
יחיאלי: "אני איתך".
בן עמי: "למרות שבית הכנסת שייך למועצה, מי שקובע את הצביון אלו המשתמשים בפועל, האורתודוקסים. יש גם הסדרי שימוש שעובדים היטב עם הקהילה הקונסרבטיבית, אבל מדוע לקיים הרצאה על ים המלח בבית הכנסת? זו סתם פרובוקציה. אחרי כך יעשו בבית הכנסת גם דיסקוטק".
 
כאמור, יחיאלי סיכם את המפגש בהצגת תוכניתו להקמת צוות מצומצם לניסוח "אמנה" או "סט ערכים" לכפר ורדים.
 

0 תגובות

  1. אורח/ת קבוע/ה במדור :-) הגב

    מעניין שאף אחד מסיעת אופק לא נראה באופק…
    משהו מוזר קורה פה, סיעת אופק על 60 חכמיה למעט בודדים, לא טרחו להגיע לפורום…

    איך היא הפקירה את החזית לידי האורתודוקסים.

    או שבשעה הזאת חבריה כבר נמים את מנוחת הלילה…

    נו, שוין…

  2. תושב חילוני הגב

    מה הם רוצים?????????? קראו בפנים…
    מה רוצים המשתתפים החרדים האלה, למה הם מבלבלים לנו את המוח?
    מסתבר שמתוך 7 החרדים שרואים בתמונה שישבו שם,
    3 עסוקים במכירת/השכרת ביתם.
    כלומר, בעברית צחה: כשיצליח להם, הם יעזבו את הכפר.
    אז למה הם עסוקים בלהפוך לנו את הכפר ואת צביונו, הרי או-טו-טו הם בחוץ !!!!!!!!!!!!!!!!!
    יש לכם תשובה? נראה אחד מכם מגיב, פחדנים.

  3. אורח/ת הגב

    תרבות דיבור
    שתדבר יפה ולא בנצחנות,נענה לך
    סגנונך לא שווה התייחסות.

  4. אורח/ת הגב

    ל 1 : הפורום הוא לתושבים לא לסיעות…
    ראשית, פורום הדברות הוא לתושבים ולא לסיעות. לא נכחו גם נציגים מסיעות אחרות, אז מדוע מפתיע אותך שלא באו מאופק?.
    אני מתפלא שלא צרם לך שתושבי הכפר לא באו, זה נראה כאילו הנושא לא מעניין אותם, אבל אני מאמין שהייתה סיבה נוספת: תושבי הכפר החילונים לא מאמינים בהדברות עם קבוצת מיעוט של החרדים, הדוברת שפה זרה ולא ברורה, שבעצם אין כל כוונה מצידה לתרום למרקם החברתי פה ואין לה מה להציע לדו קיום פה. כל רצונה הוא סיפוק צרכיה הדתיים בלבד, והיא רוצה להתקיים פה כקבוצה מתבדלת וסגורה.
    אין צורך בהדברות בין דתיים, מסורתיים וחילונים, כי יש הבנות ומערכות יחסים שעובדות בשטח, ואם פה צריך “ועדת שביתת נשק”, או הדברות אני מוכן להצטרף, כחילוני. אין סיכוי ולא אצטרף להדברות חרדית-חילונית. זה לא עבד בשום מקום, זה לא יעבוד פה ורק ויוביל לויתורים כואבים מצד החילונים, שכן לחרדים אין אפשרות לוותר על דבר.
    למגיב/ה 2: שלושה מהמוזכרים למעלה הם ממגישי העתירה נגד המועצה בנושא המקווה, אז על מה אפשר לדבר איתם ומה אפשר לצפות מהם?

  5. יהודי חרדי הגב

    תגובה ל-4
    תנועת חב”ד לא מתבדלת ,אהודה,שפתה ברורה,עשירה ונעימה. שגרירה של העם היהודי בכל העולם.לא מפלגתית ואי לכך אין רצונה לחלוב את השלטון,אדרבה תורמת למרקם החברתי {וללא תגמול} במספר תחומים.במקומות רבים שליח חב”ד זוכה להערכה והוקרה-כיקיר העיר.האם הינך מוכן להידברות איתם?
    ובבקשה,תהיה כנה ואל תביא{ו} כדוגמא את הרב גולדפרב והרב מרינובסקי.הם אינם מייצגים את חב”ד ואף לא הוכשרו לשמש כשליחים ולכן דרכם אינה מתקבלת, כידוע.

  6. אחד שקורא הגב

    ל 3
    מה בדיוק מרגיז אותך במה שכתב 2?
    הוא ציין עובדה (אם הוא כתב, אז כנראה זה נכון)ואולי נכונות המידע שהוא נתן, זה הדבר המרגיז. לפעמים האמת מרגיזה.
    לא רואה שום בעיה בניסוח שלו.
    את הבעיה אני רואה בזה שתמיד שואלים אותכם, אבל אתם תמיד לא נוח לכם לענות לענין. גם החוטר הזה, שאלו אותו, פחד ונעלם. אז בעצם 2 צודק.

  7. אחד, חילוני הגב

    לפי מה שאני קורא למעלה, לא היה פורום ולא היתה הקשבה.
    איזה אמנה רוצים לנסח?

  8. כותב תגובה 4 הגב

    לכותב תגובה 5 – מליץ היושר של חב”ד
    לא ברור לי למה הזכרת את שני החבדניקים, אני לא הזכרתי אותם אפילו במילה…
    אבל אם הזכרת, נמשיך בקו שלך. אני מניח שאתה חב”דניק שלא מחזיק מהשניים.
    גולדפרב ומרינובסקי הם חב”דניקים ושייכים לתנועת חב”ד, נגד הראשון תלוי פסק של בית הדין של חב”ד, השני מתחזה לשליח חב”ד ומתעלם מפסק בית הדין של תנועת חב”ד.
    לא ראיתי נסיון אמיתי של תנועת חב”ד לאכיפת פסק הדין שלה עצמה על השניים, וברור לך שיש לה כלים, לו רצתה.
    חב”ד במקורה, כשנוסדה והייתה קטנטנה, אולי הייתה תנועה חיובית לזמן הקמתה, אולם כיום הינה תנועה מסיונרית ומחזירה בתשובה מהמסוכנות והשליליות ביותר, כאשר מעשיה עטופים בציפוי נחמדות חיוכים ואהבת הזולת. ואיפה תצוד התנועה את קורבנותיה אם לא בין החילונים? אם תנסה ל”הסב” חרדי מחצרו לחצר חב”ד תפרוץ מלחמת דמים בעולם החרדי, אז חב”ד מסתפקת בטרף הקל… כל בית חב”ד מתנהל כיחידה כלכלית בפני עצמו, והוא חייב דם חדש (של החילונים…) כדי להמשיך להתקיים כלכלית.
    ולשאלתך בנושא ההדברות, אני חושב שדעתי ברורה, אבל אתה מבקש כ”כ יפה, אז אני מוכן לבוא לקראתך ולהדבר עם החרדים (אפילו חב”ד) מבית שמש, כשאני פה והם שם. אני מוכן לתת להם שם אוטונומיה מוחלטת (דבר שיש להם, על חשבון החילונים שנאלצו לנטוש את בתיהם שם).
    נתחיל בזה?

  9. אורח/ת הגב

    למליץ של המליץ
    1. נראה מהכותב (5) שיש לו “חשבון פתוח” עם השניים. אולי כדאי שימצא מקום להקשבה ופיוס בתוך אנשיו שלו לפני שיטיף לנו אנשי כפר ורדים על כך.
    2. ככל הידוע לי חב”ד היא גוף עם הרבה זרמים ודעות. לא בהכרח שמרינובסקי שאינו מזוהה עם הגוף המרכזי כנראה, איננו עובד בשיתוף עם זרם שונה באותה תנועת חב”ד.
    3. הפסק של בית הדין של התנועה מופיע כבר בסעיף הראשון כמדומני, כפי שפורסם, שיש רשות לגולדפרב להתמנות לרב. ההתייחסות שם היא לגבי השימוש בשם חב”ד ביישוב.

  10. אורח/ת הגב

    תיקון לתגובה 4: 4 ממגישי העתירה נגד המועצה היו בערב פורום הדברות
    בערב הדברות השבוע היו 4 ממגישי העתירה נגד המועצה: פרי שחף, יואב בן חיים, הלל חוטר ישי ואמנון בן עמי
    הרשימה המלאה:
    ינון ויהודית סלע, שמעון ואורייט אמזלג, יואב וסימה בן חיים, אברהם ושרה הייל, פרי שחף, הלל חוטר ישי, ניסים אביטל, קטי שילה אוליבר, מיכאל איאש, דוד כהן, שלמה ממן, ויקטור חזיזה, טיבי הרץ, אמנון בן עמי, זקרי גרייסון וז’ק בן זקן

  11. אורח/ת הגב

    דמוקרטיה סובייקטיבית?
    מדוע כשב- 6/11/2008 הוגשה עתירה ע”י אריה ברן, מאיר גרינפלד, סיון יחיאלי, עודד נוריאל, אסנת עקירב ודיימון רוז נגד החלטה דמוקרטית של המועצה בדבר הקמת מקווה, היה זה מהלך דמוקרטי, חוקי, ידידותי וכו’ וכו’, ואילו כשתושבים הרגישו שנפגעו ע”י המועצה (על אותו נושא בדיוק!!!) והגישו עתירה (באותו בית משפט בדיוק!!!)- נחשבים הם אויבי העם????
    ב-1977 כנבחר בגין התבטא אחד מראשי מפא”י ש”העם לא בשל להחליט”…כנראה שדמוקרטיה היא רק מכיוון אחד…

  12. תושב מופתע הגב

    ל 10: אם באמת היו שם 4 ממגישי העתירה, אז….
    זה מחזק את ההרגשה שבאמת אין עם מי לדבר ועל מה לדבר.
    אז מה הם עושים שם בכלל???

  13. אורח/ת הגב

    ל-10 ול-12
    מה יש??? הגשת עתירה למי שמרגיש פגוע אסורה??? כלי דמוקרטי לגמרי!!! כנראה שאלה שהגישו אותה אכן הרגישו שאין עם מי לדבר…

  14. לא רוצה את חב"ד בכפר הגב

    ליהודי החרדי מ 5 : תעשה לי טובה
    אל תייפה לי את חב”ד. כשאני קורא מה אתה כותב, אני כמעט רץ להצטרף אליכם.
    א ת ה רואה כך את חב”ד. חב”ד אינה כזאת.
    אתם רוצים להחזיר את החילונים בתשובה, להוסיף למחנותיכם עוד אנשים, אתם בטוחים בצדקת דרככם ולכן חושבים שגם האחר צריך לנהוג כך. זאת חב”ד האמיתית.
    אין לכם כבוד במילימטר לזולת, עובדה היא שאתם לפעמים “יושבים לאנשים על הווריד” עד שיניחו תפילין. ועוד ועוד ועוד. אפילו כאן הבחור הצעיר בתמונה מודה שהוא “מסתובב בצפת, וכמעט בכל יום מבקש מאנשים להניח תפילין ורואה בכך מצווה גדולה”. הנה, אחד שבטעות אמר לנו את האמת מהי חב”ד. אז אל תבלבל לנו את המוח בדברי חלקות.

  15. אני הגב

    לקהילה החרדית בכפר, רוצים לדבר איתי?
    אז תבטלו את העתירה נגד כולנו (היא גם כחרב פיפיות לכם), תדאגו שהעמותה של גולדפרב תימחק, גן הילדים שבבעלותו ייסגר והוא יחזור להיות רב בית כנסת בלבד (בישוב אחר), תדאגו לפינויו של מרינובסקי מכפר ורדים, תפסיקו לנהל לי את בית הכנסת שלי ולקבוע לי מה יקרה שם, והכי חשוב: תתחילו להפנים שאתם מתי מעט פה, תתחילו להתנהג בהתאם, תחיו את חייכם הפרטיים בין ד’ אמותיכם, ותתנו לי לחיות את חיי כרצוני.
    אבל אז זה בעצם כמעט חזרה למצב שהיה פה לפני בוא השניים מחב”ד לפה, ואולי בכלל לא יהיה צורך לדבר איתי…

  16. אורח/ת הגב

    העניין הוא שהרוב השפוי לא רוצה להתעסק עם זה
    נושא זה מעסיק קבוצה קטנה של מתנגדים שעושים הרבה מאוד רוח.
    בגלל שזו קבוצה קטנה, הרוב לא רואה עצמו שותף למלחמות הללו.

  17. אורח/ת הגב

    ל-15
    סליחה שאני קיים…

  18. אורח/ת הגב

    ל-15 החביב תיקון קל לסוף הערתך המלומדת, הפלורליסטית והמקבלת
    ….”זה היה המצב לפני שחבורת אינטרסנטים, צרי מוחין, אכולי שנאה עצמית ובעלי אג’נדה פוליטית וחברתית שרואה בערך 30 ס”מ קדימה החליטו למנף את התקשורת לעבר מיעוט שבמיעוט ולזכות לרווח פוליטי”.
    בעצם, לא חדש, במאה ה-16 היתה סיסמה בקרב אצילי פולין: “הכה ביהודי והצל את פולין”…
    הגיע זמן שהרוב הדומם יפסיק לתת תשומת לב להזויים מכל הצדדים ויבינו שאין לנו ארץ אחרת…לטוב ולמוטב.

  19. אחד שאיכפת לו הגב

    תשובה ל 16 ול 18
    טוב שיש את הקבוצה “הקטנה” של המתנגדים שעושים בכפר את העבודה לאנשים כמוכם.
    במקומות אחרים זה לקח לא יותר משנה-שנתיים למהפך של ישוב חילוני למהדרין שהפך לחרדי, על כל המשתמע מזה.
    אנחנו נמצאים היום 4-5 שנים אחרי התחלת הנסיונות בכפר.
    לולא הקבוצה “הקטנה”, שעושה את העבודה לפלגמטים כמוכם, כל הכפר היה היום כבר במקום אחר.
    ל 18: תודה על התיאורים העסיסיים. אני לא צר מוח ולא אכול שנאה עצמית. אני אפילו לא מ”אופק” (הרי אליהם התכוונת)…ועדיין, אני לא אתן לכפר החילוני שלי להפוך לחרדי.
    ולסיום- לשתי התגובות (שאולי הן אחת), תמשיכו לשבת על התחת ולתת לאחרים לעשות את העבודה.
    מתערב איתכם/ן שגם בחיים הפרטיים שלכם/ן, אתם/ן כאלה פרזיטים על צאוורו של מישהו אחר!

  20. אורח/ת הגב

    תגובות ל8,9.14
    השנים הוזכרו כי הם מתחזים ומפריעים לאברכים צעירים כמוני לצאת לשליחות.אני עוקב אחרי האתר שלכם לאחרונה ומזדעזע מההשמצות נגד חבד.אי אפשר להתווכח שחבד פועלת ובהרמוניה בכל העולם!מה שונה היישוב שלכם?
    עפ”י ברורים שעשיתי כל חבד נגד השנים ולכן לא מפרסמים אותם באתרי חבד.הרב גולדפאב מצפצף על הרבנים ולא שומע לפסק.אי השימוש בשם חבד לא מתיר לעשות פעולות שמזוהות כחבד כמו אצלכם.ההיתר לרבנות בתנאי שהשליח הראשי אינו מציג מועמדות.האם יש מכרז ביישוב שלכם לרבנות?.אכיפת פסק הדין בידי השליח הראשי שיכול לפנות לבית משפט אזרחי ולא מובן גם לי למה לא פונה.
    ל14שאינו רוצה את חבד-אדם רואה את מה שהוא חושב ולא הפוך.ההפסד כולו שלכם ובפרט של הדור הצעיר שגדל על שנאה ומלחמה בחרדים וחי באווירה לא נורמלית.האם חושבים על כך?! אפשר לטעום מהיהדות בלי לבלוע,רק צריך לרצות!.תהיה בטוח שבמוקדם או מאוחר יבוא שליח רישמי ליישוב שלכם ולאחר זמן קצר תראו שהשד לא איום ומאיים(למרות שהוא לבוש שחור ויש לו זקן וכובע)

  21. לא מבין הגב

    כל מה שאתה אומר, 20, ידוע גם כאן בכפר, אבל אני לא מבין משהו
    איך זה שקבוצה של חסידים שוטים (אנשי בית הכנסת) הולכת כסומים באפילה אחרי 2 ה……. האלה.

  22. אורח/ת הגב

    ל-20, מסכן שכמוך, כנראה אתה סובל מפיצול אישיות חמור ביותר
    מצד אחד אתה אינך מסוגל לסבול את אלו האמורים להיות כמוך, מזוהים עם אותה אידיאולוגיה, עם אותם ערכים וכו’. כולך נוטף שנאה, קנאה וקנאות לשניים האמורים ולשכמותם-
    אחך כך אתה בא לספר על על “שליח רשמי של תנועת חב”ד” (כמוך כנראה) שיעבור לישוב ויאהיב את עצמו על כלל הציבור בכפר??? באותו סגנון של אהבה שאתה מפגין לשכמותך??? צבוע!!! “קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים”.

  23. אורח/ת הגב

    תגובות ל21.22
    21:אולי אין 10 מתפללים ונלחמים על כל אחד.
    22:תשובתך רק מחזקת את הצורך בשליח רישמי וכשהוא יגיע-כל חבד העולמית יעזרו לו ומכל הבחינות כולל שליחת מס משפחות ופרנסתם.לידיעתך לאחרונה כפר וורדים מוצע לשליחות לאברכים נשואים.
    אין לי כוונה להיכנס יותר לאתר שלכם.הנני מאחל למקום שלכם רפואה שלמה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן