שישי תרבות. ובעיקר פוליטיקה


לראשונה בכפר ורדים: אירוע קהילתי ביוזמת ובהנחיית אדם רנוב בהשתתפות פאניה גרינשפון, שי וילוז’ני, והח”כים רם בן ברק ואלי אבידר * אייל שמואלי יתום פוליטי

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-08-09-at-14.23.16 שישי תרבות. ובעיקר פוליטיקה
עשרות תושבים בשישי תרבות בכפר ורדים ביוזמת אדם רנוב. צילום: שרונה שלו מאייר

 

אתמול, שישי בבוקר, התכנסו כמה עשרות תושבים לאירוע “שישי תרבות” שיזם וארגן אדם רנוב בעזרת שרונה שלו מאייר, מחזיקת תיק התרבות במועצה, ובשיתוף מועדון הגמלאים שנתן את האכסניה לאירוע. רנוב (16) זכה להוקרה גדולה על יכולת הארגון והנחיית האירוע, אך גם קיבל מספר הערות על חלוקת הזמן הבלתי מאוזנת…

מי שרוצה כותרות מהאירוע יכול להיות מרוצה ששני הפוליטיקאים, חברי הכנסת רם בן ברק מ”כחול לבן” ואלי אבידר מ”ישראל ביתנו”, אמרו כי תומכים בהטבות המס לכפר ורדים ובקידום הפריפריה. יחד אם זאת, לכו תאמינו לפוליטיקאים, משום שלפחות אחד גם אמר כי אי אפשר להאמין למילה של בנימין נתניהו…

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-08-10-at-16.33.04 שישי תרבות. ובעיקר פוליטיקה
שישי תרבות בכפר ורדים: אדם רנוב מראיין את שי וילוז’ני ופאניה גרינשפון

 

 

אבל עזבו בינתיים כותרות וססמאות של ערב בחירות ודפי מסרים: על מנת לעשות העדפה מתקנת וצדק פואטי עם פאניה גרינשפון ותיאטרון  תיאטרון גלילי – جليليّ , שקופח באירוע ונדחק לשעה מאוחרת, דווקא נרחיב על פעילותו ובעיקר נברך על הבשורה כי בנובמבר יעלה שוב את המחזה מדיאה שזכה לביקורות מצוינות.

בפתח דבריה התנצלה הבימאית גרינשפון על היעדרותו של השחקן אשרף ברהום, שהיה במקום קרוב לשעה ומשראה את הזמן ההולך ואוזל ואת העיסוק האינטנסיבי בפוליטיקה – החליט שלא מתאים לו להשתתף. כן הוסיפה כי היחס ל”תרבות” ב”שישי תרבות”, מתכתב היטב עם תמיכת הממשלה לתחום: 1.5% מתקציב המדינה לתרבות.

גרינשפון, וחבר התאטרון שי סיני וילוז’ני, הראו מספר קטעי וידאו מהמחזה מדיאה שהוצג במעלות לפני כשבועיים, וזאת לאחר עבודה אינטנסיבית של כשנתיים. הם ציינו את האזור הרב-תרבותי בו אנחנו חיים, ואת  תאטרון גלילי – جليليّ הנותן לכך ביטוי. לדברי גרינשפון, “הכל פוליטי”. לא במובן המפלגתי – אלא כאמירה, השפעה והתייחסות ערכית. התפתח דיון על השימוש בשפה (עברית-ערבית / גבוהה-נמוכה) במחזה, על האסתטיקה והוויזואליה הבימתית ועל משמעות המחזה.

המנחה, רנוב, ביקש לדעת איך יתכן שבהצגה הדו-לשונית והרב-תרבותית, רובם המכריע של התומכים בהד סטאר, גיוס המונים באינטרנט, הנם יהודיים.

גרינשפון השיבה כי הרוב המכריע בחברה הישראלית הנם יהודים; ווילוז’ני הסביר כי ישנם פערים גדולים “בתרבות הדיגיטלית” היהודית והערבית.

רבים שאלו על המשך פעילות התאטרון בכלל, והאם ניתן יהיה לצפות במדיאה בפרט.

החדשות הטובות כי תיאטרון גלילי – جليليّ יציג את מדיאה במעלות בנובמבר הקרוב (16, 17),  וזאת מכיוון ששתי שחקניות נמצאות בהריון מתקדם, ותלדנה בשבועות הקרובים.

בנוסף, התאטרון גם יוזם הזמנת הופעות של הפקות פרינג’ חיצוניות, כולל פאנל ושיחה לאחר ההצגה.

כל הפרטים על אפשרויות התמיכה נמצאות בהד סטארט בלינק הזה.

אגב, במידה וההד סטארט לא יגיע ליעדו, 55,000 ₪, הוא יתבטל (אלו חוקי ההד סטאר: ביטול במידה והגיוס לא הושלם עד ליעד) ותתבצע גביה אישית בהתאם מכל מי שהיה בהופעות.

**

ואי אפשר בלי קצת פוליטיקה….

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-08-10-at-16.30.37 שישי תרבות. ובעיקר פוליטיקה

אייל שמואלי, רם בן ברק ואדם רנוב

 

ח”כ רם בן ברק, במקום ה-26 ברשימת “כחול לבן” (נציג “יש עתיד”) ולשעבר סגן ראש המוסד, הכריז כי מפלגתו לא תשב עם נתניהו בהנחה כי לאחר השימוע יוגשו נגדו שלושה כתבי אישום. לדבריו, ראש הממשלה נמצא בשלטון יותר מדי זמן, מסכסך בין אזרחי ישראל וגם אנשי הליכוד מתעבים אותו.

כחול לבן גם לא תשב בממשלה עם בצלאל סמוטריץ, נוכח פערי הערכים ומשום שכוונותיו לספח את השטחים יובילו למצב שישראל לא תוכל להמשיך להיות מדינה יהודית-דמוקרטית: או שתהיה יהודית תחת משטר בלתי דמוקרטי כלפי האוכלוסיה הערבית-פלשתינאית, או שתהיה דמוקרטית ודו-לאומית. הוא ציין מספר פעמים שהצטרף לפוליטיקה משום רצונו הערכי לתרום לשוויון אזרחי, ובמסגרת זו גם לקח על עצמו לרכז את המגזר הערבי בכחול לבן.

בן ברק הוסיף שמכיר היטב את הפריפריה ואת בעיותיה, וכי עמד בעבר בראש מכון התערובת בגורן. לדבריו, לא חסר כסף לפריפריה, וצריך לשנות את סדרי העדיפות התקציביים. בן ברק אמר כי יתמוך בהטבות המס.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-08-09-at-14.23.19 שישי תרבות. ובעיקר פוליטיקה
אלי אבידר, אייל שמואלי ואדם רנוב. צילום: שרונה שלו מאייר

 

ח”כ אלי אבידר, מקום רביעי בישראל ביתנו, בכיר לשעבר בשירות הדיפלומטי ובעל אורח חיים טבעוני, התמקד בטיקט האנטי חרדי תוך ציון שליטתו של משה גפני מיהדות התורה ב”שלטר התקציבי” והגדרת הפוליטיקה החרדית כ”בריונות”, כאשר הציבור החילוני, המשרת ברובו בצבא ומשלם מיסים, נמצא תחת “דיכוי”.

אבידר ציין את דרישת המפלגה למתן 3,700 ₪ מינימום לקשישים. הוא הרחיב לתאר את חוסר האמינות של נתניהו, אבל ציין כי על-פי החוק, ומכך גם עמדת המפלגה, יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה גם תחת כתבי האישום. כשנשאל מדוע הצביעו למינוי אנגלמן למבקר המדינה, השיב כי זו היתה מחווה נאיבית לראש הממשלה, כאשר חשבו שתוקם קואליציה משותפת – אולם דעתו אינה נוחה מהתנהלות המבקר החדש.

אבידר אמר כי אנחנו במשבר תקציבי ובטחוני המחייב הקמת ממשלת אחדות. לדבריו, ישראל ביתנו תדרוש את תיק הפנים, וזאת, בין היתר, במטרה לפתח את הפריפריה; וכי תומך בהטבות המס לחברות בפריפריה וכן לתושבי כפר ורדים.

 

ראש המועצה, אייל שמאולי, אמר לשני הפוליטיקאים כי איננו מזוהה פוליטית: “הייתי בעבר עם כולנו. עכשיו אני יתום פוליטי מאוד מחוזר”.

הוא הזכיר את האבסורד בהטבות המס, כאשר המדינה “דוחפת” רשויות חזקות לרדת בדירוג האשכול הסוציו אקונומי, על מנת לקבל הטבות מס ואולי גם מענקי איזון. כן ציין כי בשנים האחרונות אזור הדרום זכה לדחיפה ממשלתית משמעותית ועכשיו זמן לקדם את “הפריפריה הצפונית”.

*

 

אדם רנוב מסקר בחודשים האחרונים אירועים שונים עבור פורטל כפרניק, ואנו מברכים אותו על יוזמתו. למרות גילו הצעיר, הוכיח מעורבות ציבורית ויכולת ארגון, הנחיה ורהיטות ברמה גבוהה ומעוררת כבוד!

 

 

 


תגובה אחת

  1. השמאל הצביע ברגליים | כפרניק הגב

    […] לציין כי הדיון ברובו, כמו גם בפעם הקודמת עם אלי אבידר ורם בן ברק, התנהל באופן מכובד ותרבותי בהנחייתו האסרטיבית של אדם […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן