שעת חירום – הפגנה נגד אלימות


הקריאה באה אחרי שהשבוע נרצחה האישה ה-20 מתחילת השנה. חלק מהרוצחים היו מוכרים למשטרה והוגשו נגדם תלונות שוב ושוב על תקיפה ואלימות. אחד המוקדים הראשונים שנענו לקריאה, היה המוקד הצפוני בארגונן של שלומית פריבר, אורית שני, שרונה שלו-מאייר, גילי לזר יוסף לזר והח”מ

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-18-at-17.25.44-300x300 שעת חירום – הפגנה נגד אלימות
נשות הצפון: די לאלימות נגד נשים

 

נירית אושר

 

יום חמישי 11:00 רחבת הקניון צומת נהריה. נשים וגברים מתכנסים להביע את מחאתם נגד אלימות, לצעוק שדם נשים אינו הפקר ומספיק עם הזילות הזה בחיי אדם.

ההפגנה נולדה בעקבות קריאה ספונטנית של יעל אבקסיס, רונית לב ארי וענת לב-אדלר להתכנס ביום חמישי 18 באוקטובר בשעה 11:00 בכיכר דיזנגוף.

הקריאה באה אחרי שהשבוע נרצחה האישה ה-20 מתחילת השנה. בפחות מעשרה חודשים נרצחו 20 נשים בידי בני הזוג שלהן בהווה או בעבר.

חלק מהרוצחים היו מוכרים למשטרה והוגשו נגדם תלונות שוב ושוב על תקיפה ואלימות. ובכל זאת בלי הגנה בסיסית, דמם של הנשים האלו הפקר. ילדים נותרו יתומים. משפחות התפרקו לרסיסים.

הקריאה יצרה תהודה ארצית וכמו טיפות אחרי הגשם התארגנו להן הפגנות מקומיות בערים רבות ברחבי הארץ.

אחד המוקדים הראשונים שנענו לקריאה, היה המוקד הצפוני בארגונן של שלומית פריבר, אורית שני, שרונה שלו-מאייר, גילי לזר יוסף לזר ונירית אושר.

ההפגנה התקיימה בשעה 11:00 בצומת נהריה. במהלך המחאה הניפו נשים רבות שלטים שמבקשים למגר את האלימות, לשנות את המציאות כדי שנשים נוספות לא יירצחו.

תודה לתורמי השלטים ביניהם סלים מדפוס מעיליא.

במסגרת המחאה עמדו כל המשתתפות דקת דומיה לזכר קורבנות הטרור הזה מבית. קורבנות רצח בתוך המשפחה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-18-at-17.25.421-300x297 שעת חירום – הפגנה נגד אלימות
נירית אושר: דם נשים איננו הפקר

 

פריבר הקריאה את המסרים המרכזיים של מקימות התנועה בתל אביב ואת הדרישות שלהן כדי שהמצב ישתנה:

* הפיכת כל הדיון באלימות במשפחה לנושא לאומי ממדרגה ראשונה. זהו טרור לכל דבר ועניין.

* ב-2017 הונחו על שולחן הכנסת המלצות למיגור האלימות כלפי נשים אולם הן מעולם לא יושמו. אנו קוראות ליישום מידי של ההמלצות על ידי כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

* שינוי כל מערך הטיפול באלימות במשפחה והקמת מוקד חירום מידי שייתן מענה לנשים במצוקה והצלתן מתוך מצבים מסכני חיים (בדומה למוקד 100).

* סנכרון מידי בין המערכות המטפלות השונות: מערכת החינוך, הרווחה, המשטרה, בתי המשפט ועמותות השונות – כדי שיעבדו בצמוד וילוו בצורה מעגלית כל אישה במצוקה.

* שינוי מידי של יחס המשטרה והרווחה כלפי נשים שמגיעות להתלונן. גורמי הטיפול, האכיפה והשיפוט יהיו חייבים לעבור הכשרה להערכת מסוכנות של הגבר האלים.

* הגברת חומרת הענישה במערכת המשפט גם כלפי אלימות “רכה” – לצורך יצירת הרתעה אפקטיבית. מערכת המשפט היא החוליה החלשה בטיפול בטרור הזה.

* מתן סיוע נגיש ומידי לגברים אלימים כדי למנוע מצבי קיצון. גברים לא יודעים לאן לפנות.

* טיפול ושדרוג המקלטים לנשים מוכות והנגשתם לצד מרכזי הטיפול באלימות במשפחה לקליטת יותר נשים וילדים.

* שילוב שיעורים קבועים במערכת החינוך על ידי אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה כדי ללמד ילדים מגיל הגן לזהות ולמנוע מקרי אלימות. דיון לאומי מעמיק בסוגיית מתן הרישיונות לנשק, לאור ריבוי מקרי האלימות כלפי נשים.

לסיכום, חשוב לציין שזהו לא **מאבק ג’נדרי** של נשים בלבד, שהרי אז דינו להישאר מאבק חלש ומוחלש. מה שהתחיל כהתארגנות עצמאית של שלוש נשים שאכפת להן ושפעילות שנים רבות בתחום מניעת האלימות במשפחה ולא היו מסוגלות לשתוק יותר, הוא מאבק של החברה הישראלית כולה על דמותה”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-18-at-17.25.441-300x225 שעת חירום – הפגנה נגד אלימות

 

הח”מ דיברה על כך שבסיטואציה הזו אין אנחנו והם יש כולנו וכולנו חלק ממעגל האלימות. זה השיח הציבורי שראוי לשנות וזה השיח הפנימי שכל אחד מאתנו מנהל עם עצמו שבסיסו אלים. הרציחות הללו לא קורות במחשכים הרחק מכאן, אלא הן מצב קיצון של רצף אלימות שיש למגרו מן השורש. ואפשר לשנות. אפשר שכל אחד מאתנו יהיה יותר קשוב לעצמו, יעשה טוב ויפעל מאהבה ולא מפחד. פחד שמוביל לאלימות. זה מתחיל בדברים קטנים כמו האופן שבו אנו מלקים את עצמנו או לא מתחשבים בזולת אפילו בלהשקיע עוד שתי דקות ולחנות בתוך הקווים. במקביל לרצון שבממשלה ובכנסת יפעלו אחרת,  אנחנו יכולים לייצר מציאות אחרת עבורנו ועבור הסביבה שלנו כבר מרגע זה.

בהמשך שיתפו שתי נשים מדם ליבן את זעקתן בנושא וציינו את החשיבות של לדבר על האלימות ולא לשתוק. אחת הנשים גם הזכירה כי לאלימות פנים רבות ופגיעות מיניות הן עוד היבט של אלימות שיש לתת עליו את הדעת.

ההפגנה היתה שקטה ומכובדת, מחוזקת בצפירות נהגים שעצרו בצומת. בעיקר הוא הולידה כיווני חשיבה להמשך מעגלי שיח ופעילות בתחום מניעת האלימות.

נקווה שלא נצטרף להפגין שוב בנושא הזה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-18-at-17.25.41-300x225 שעת חירום – הפגנה נגד אלימות
גם הגברים מצטרפי למחאה: לא נשתוק יותר

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן