שנת הלימודים במרחב חינוכי אפיק


החלה שנה”ל תשע”ט במרחב חינוכי אפיק במרכז הרפואי לגליל בנהריה עם 35 אנשי צוות ועשרות תלמידים

 

עשרות ילדים ובני נוער החלו את שנת הלימודים במרחב חינוכי אפיק, במרכז הרפואי לגליל בנהריה -המשלב בין אשפוז רפואי במחלקות ילדים ונוער, למערך לימודים המותאם למערכת החינוך.

כפרניק 2018911-300x225 שנת הלימודים במרחב חינוכי אפיק
פתיחת שנת הלימודים באפיק. צילום: רוני אלברט

צוות בית ספר אפיק מונה כ-35 אנשי צוות מהאגף לחינוך מיוחד בניהולה של יעל קופל, מנהלת ובפיקוח אלסה שגב שוהם –  וכולל אנשי חינוך, מטפלים, סייעות ומתנדבים. השירות ניתן במחלקת ילדים, כירורגית ילדים, אורתופדית ילדים, נפרולוגיה ילדים ובמחלקה להדרכת הילד והמשפחה. המענה החינוכי ניתן מגיל גן ועד לכיתה י”ב. הפעילות מתקיימת בימים ראשון עד שישי, לאורך כל השנה כולל חופשים.

המרחב החינוכי אפיק מפעיל  10 כתות לימוד במחלקות השונות בהן זוכים לסיוע לימודי וחינוכי כ-120 מאושפזים ומטופלים. בשנה שעברה אף נבחנו מספר בוגרי י”א וי”ב בבחינות בגרות בבית החולים, אחרי שקיבלו מצוות מרחב חינוכי אפיק את הסיוע במהלך השנה בהכנה לבחינה וכך יכלו לעמוד במטלות זהות לחבריהם בבית הספר.

יעל קופל, מנהלת המרחב החינוכי אפיק: “פתיחת השנה זהו יום משמעותי עבור צוות המרחב, הפועל ללא לאות על מנת לתת לילדים הללו את הכלים להתמודד עם המצב הרפואי-נפשי שיאפשר להם מצד אחד, לקבל את הטיפול הרפואי ומצד שני, את המרכיבים החינוכיים הנדרשים. יתרונו של בית חולים כללי הוא ביכולת להסתכלות הוליסטית על הילד והנוער באופן כולל לגוף ונפש. אנו משמשים עוגן עבור אותם ילדים והוריהם בחיבור וביצירת המוכנות להתמודדות עם המחלה ובו זמנית ניתן מענה לימודי, חינוכי וחברתי. אני מודה למנהל המרכז הרפואי, ד”ר מסעד ברהום ולמנהלת האדמיניסטרטיבית, רותי יפרח על הסיוע בכל הצרכים הנדרשים. אני מאחלת לנו שנה טובה שבה נוכל להתבונן על עצמנו ועל החברה שבה אנו נמצאים”.

הנהלת המרכז הרפואי מלווה מקרוב את העשייה במרחב חינוכי אפיק וערכה ביקור לרגל פתיחת השנה ושוחחה עם הצוות והילדים. ד”ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי: “אנחנו שותפים מלאים לא רק לתהליך הריפוי של הילד ממחלתו, אלא גם בליווי מקרוב בהליך החינוכי שמתנהל במקביל בבית ספרו, ממנו הוא נעדר בשל אשפוזו. בכך אנו מאפשרים רצף חינוכי לצד הטיפול הרפואי-נפשי בילד במסגרת מרחב חינוכי אפיק. אנו רואים חשיבות רבה בשילוב בין המערך החינוכי בפעילות המרכז הרפואי על כלל מחלקות הילדים הפועלות בו ונמשיך יחד עם יעל קופל וצוותה בעשייה למען הקהילה אותה אנו משרתים”.

במקביל, החלה שנת הלימודים גם במעון “שקמה”, מעון יום שיקומי לפעוטות בעלי צרכים מיוחדים אותו מנהלת קיקי טאנוס, עובדת סוציאלית במקצועה. המעון פועל שישה ימים בשבוע וכולל טיפולים וחוויות. הפעוטות, בני 9 חודשים עד 3 שנים, מגיעים מיישובים שונים באזור הגליל. הם הופנו למעון על ידי רופאים התפתחותיים במכונים להתפתחות הילד, במרכז הרפואי ובמרפאות בקהילה. צוות גדול ומגוון של סייעות בעלות הכשרה וניסיון, תרפיסטים במקצועות הבריאות, גננות בחינוך המיוחד, עובדת סוציאלית, עובדים ביחד כדי לעזור לפעוטות להתקדם בהתפתחותם ולממש את הפוטנציאל האישי שלהם. בנוסף, הצוות מדריך ותומך במשפחות לאורך כל התקופה.

 


תגובה אחת

  1. אורלי הגב

    הראשון בארץ, שהפעיל גן ובית-ספר בבית חולים, במרכז הרפואי “אסף הרופא” היה פרופסור ג’ורג’ מנדל, מנהל מחלקת ילדים ומחלקת שיקום ילדים בבית החולים “אסף הרופא”, והאדם שהקים את המרכז להתפתחות הילד הראשון בארץ בבית החולים “אסף הרופא”. כל מרכזי ההתפתחות לילד בארץ, כולל זה שבנהריה, כמו גם מרכזים רבים להתפתחות הילד בחו”ל, הוקמו לפי הדגם שפרופ’ מנדל הגה והקים .

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן