רכבת ישראל ירדה מהפסים


אני לא מכירה ישראלי אחד שלא יברך על הקמת קו מהיר בין תל אביב וירושלים. אבל מי חשב שהדבר יבוא על חשבונם הישיר של תושבי הגליל המערבי, ובצורה כל כך בוטה ופוגעת?

 

ד”ר מורן ירחי

בימים האחרונים הנסיעה ברכבת מהצפון למרכז ובחזרה הפכה למשימה שהיא כמעט בלתי אפשרית: רכבות עמוסות וצפופות, זמני נסיעה ארוכים וכל זה בגלל צמצום פעילות הרכבת בקווים הצפוניים. לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל, אשר נכנס לתוקפו באמצע חודש ספטמבר, מפחית בשליש את תנועת מהרכבות מנהרייה ואליה (צמצום של כ-20 רכבות ביום!!!). הדבר יוצר צפיפות בלתי נסבלת על הרכבת – הרי מדובר על אותו מספר הנוסעים שכעת עולים על שני שליש מהקרונות שהיו מוקצים לנו עד כה.

 

נוסעי הרכבת מנהריה עומדים וחלקם גם מצא מקום בשרותים…  צילום: הדס דורי בר משה

 

 

בנסיעה מנהרייה למשל, כבר בתחנת עכו אין כמעט סיכוי למצוא מקום ישיבה, ובנסיעה מהמרכז בחזרה לצפון לא תמיד ניתן בכלל לעלות על הרכבת מרוב עומס. במקביל, זמני נסיעה הפכו לארוכים יותר בשל ביטול הרכבות והוספת עצירות בתחנות לאורך הדרך. הדובדבן שעל הקצפת – ביטול המקומות השמורים ברכבות מנהריה לתל אביב וחזרה, האפשרות היחידה שהיתה לנו להבטיח מקום ישיבה על הרכבת בתוספת תשלום, וכפי שאני יודעת מחברים האפשרות היחידה של חולים ונכים לנסוע ברכבת.

לאנשים כמוני, אשר חיים בצפון ועובדים במרכז זוהי גזירה קשה אשר יוצרת מציאות בלתי אפשרית. מצד אחד הנסיעה היומיומית שלנו התארכה –  לי באופן אישי זמני הנסיעה התארכו בחצי שעה מידי יום (תחשבו כמה זה בשבוע, בחודש, בשנה… מלא זמן!). מנגד, הנסיעה עצמה הפכה לבלתי נסבלת בשל הצפיפות הנוראית, דבר שמקשה עלינו לנצל את זמן הנסיעה ולהפוך אותו לאפקטיבי – לעבודה או למטלות אחרות. הסלוגן של רכבת ישראל הוא “פשוט ליהנות מהדרך”, לאחרונה ברכבת לנהריה וממנה התחושה היא שאנחנו פשוט מתענים כל הדרך!

אז למה כל זה קורה? משרד התחבורה פתח קו חדש לירושלים. מהלך חשוב וראוי. אבל בישראל כמו בישראל שום דבר לא עובד כמו שצריך. מעבר לליקויים הבטיחותיים בקו החדש, והעובדה שבמקום להגיע עד תל אביב כרגע פתחו רק את המקטע לנמל התעופה בן-גוריון כי העבודות על הקו החדש טרם הסתיימו, לא הגיעו לקו החדש קטרים וקרונות כדי להפעיל אותו.

הפתרון של שר התחבורה ישראל כ”ץ הוא להעביר רכבות מקווים אחרים – והקו הנבחר הוא זה של הגליל המערבי היוצא מנהריה. וכך נפגעים שוב תושבי הפריפריה, תוך התעלמות מוחלטת מההסתמכות הכמעט בלעדית של 600,000 אלף תושבי הגליל המערבי על הרכבת כעורק התחבורה העיקרי שלנו למרכז, בהיעדר פתרונות של תחבורה ציבורית אחרים באזור (כיוון שאין לנו אוטובוסים ישירים או מוניות שירות לתל אביב). זוהי פגיעה לא מידתית באיכות החיים שלנו התושבים ועלינו למצוא דרך לשנות את המציאות החדשה הזו.

על ראשי הרשויות בגליל המערבי להתאחד, ולדרוש משר התחבורה לשנות את רוע הגזירה ולהחזיר את תנועת הרכבות מנהריה ואליה לקדמותה. אני מצפה מנציגי הציבור שלי להצטרף למאבק האזרחי בנושא, ולפעול להחזרת שגרת הרכבת, גם אם משמעות הדבר היא הגשת בג”צ כנגד שר התחבורה, משרד התחבורה ורכבת ישראל. אנחנו, תושבי הצפון, אזרחים בדיוק כמו כל אזרח אחר במדינה, ולא יכול להיות שפעם אחר פעם אנחנו נפגעים בתהליכי חלוקת המשאבים. כמו שאנחנו משתתפים באופן שוויוני בחובות המדינה, מגיעה לנו ליהנות גם מהזכויות הבסיסיות שלה! ולשר התחבורה וממשלת ישראל אני קוראת להתעורר והתחיל לקיים את הבטחותיהם לתושבי הצפון, ולא להיזכר בנו תושבי גבול הצפון רק בפעם הבאה שיפלו כאן טילי החיזבאללה.

ד”ר מורן ירחי היא חברת סגל במרכז הבינתחומי בהרצליה ומתגוררת בקיבוץ כברי.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-07-at-13.29.57-300x176 רכבת ישראל ירדה מהפסים
הרכבת מנהריה לתל אביב. צילום הדס דורי בר משה

 

****

 

תגובת אשכול גליל מערבי:

אשכול גליל מערבי פועל כבר תקופה ארוכה לטפל בבעיות התחבורה באזור הגליל המערבי.

כידוע הוצגו בחודשים האחרונים תכניות רבות ואנו מנהלים מו”מ מול משרדי התחבורה ומשרדים נוספים. עוד בשבוע שעבר פנה האשכול לשר התחבורה בנושא הרכבות והבוקר פנה בנושא התעריפים החדשים של כביש 6. לאחר החגים צפוי לעלות קמפיין יצירתי למאבק בנושא.

אנו מברכים כל אזרח מודאג שרוצה להתנדב ולסייע במאבק הציבורי החשוב שצפוי לעלות בימים הקרובים ונשמח אם אזרחים נוספים יצורפו ויתמכו בנושא.

**

תגובת מ.מ כפר ורדים:

הנושא בטיפול אשכול גליל מערבי (צוות תחבורה). ראש המועצה פנה בעניין, באופן אישי, למנכ”לית משרד התחבורה וחתם על מכתב משותף של ראשי הרשויות.

**

מעל שבוע לקח להשיג את תגובת משרד התחבורה (“תפנו לרכבת”…).

מהרכבת לא מיהרו להשיב, אבל היה שווה להמתין, כי זו התגובה שקיבלנו הבוקר:

ההחלטה לקיצור מסלולה של רכבת אחת בקו נהריה התקבלה לצורך הפעלת הקו המהיר, לאחר הצגת כל

החלופות האפשרויות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-10-07-at-13.32.47-300x169 רכבת ישראל ירדה מהפסים
הרכבת הריקה הבוקר מבן-גוריון לירושלים

3 תגובות

  1. חנה בר-ניר ניב הגב

    לאחרונה, עברה בקשה למימון והצטרפות להגשת ערעור לבג”ץ אודות השינויים ברכבת. מסיבה לא ברורה , לא נכלל בבקשה נושא ביטול קרונות “השמורים”. אמנם הגבתי אך לא זכיתי למענה בנושא.
    הצעתי היא, להתאחד עם יוזמי הבג”ץ ולתבוע מהם לכלול בבקשה גם את נושא הקרונות “השמורים,” כפי שהציגה יפה כל כך ד”ר ירחי.

  2. שמואל הגב

    ביזיון, וכל זה כדי שכץ והשליט יגזרו סרט, בודדו את הפריפריה הרחוקה שגם ככה מבודדת. בושה וחרפה, אגב, גם דימונה נותקה מהמדינה, ברכבת מי-ם לנתבג עולים 50 איש ביום, ויש 8 קרונות

  3. תמרה סדן הגב הגב

    ממש מפחיד הדבר הזה אני נוסעת הרבה ברכבת זאת הדרך היחידה שלי להגיע למרכז
    בדרך בחזרה אני קונה מקום שמור בגלל העומס עברתי כבר את העשרים והמבין יבין
    כבר כתבתי בעצומה שהשר כץ יעבור ויסע שבוע אחד ברכבת דבר שהוא לא מכיר הוא רק גוזר סרטים של רכבות רקות וניראה איך הוא יעבור בשבילי זה הקשר היחי למרכז תל אביב אני בטוחה שאני מיצגת הרבה מחברותי בכפר (ה צ ע י ר ו ת)

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן