קנאותו של פנחס עם הרב בני לאו


התיתכן סובלנות דתית? או איך שיעור תנך 929 הופך מלימוד למעשה!

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-01-28-at-22.02.44 קנאותו של פנחס עם הרב בני לאו
הרב בני לאו במניין המשפחתי בכפר ורדים

 

 

/ הרבה נטלי לסטרג’ר

 

לפני מספר ימים זכינו לארח את הרב בני לאו במניין המשפחתי המסורתי בכפר ורדים. הרב בני, ראש מיזם 929 ורב קהילת רמב”ן בירושלים, המשתייך לזרם האורתודוקסי, כיבד אותנו בנוכחותו במסגרת שיעור תנך בקבוצת הלימוד של 929 – כפר ורדים.

לא שמעתם עדיין על 929? זה הזמן! בחנוכה תשע”ה, 21 בדצמבר 2014, התחיל המחזור הראשון (בהיסטוריה!) של קריאה יומית משותפת ב-929 פרקי התנ”ך. בכל יום, מראשון ועד חמישי, מתחלף הפרק היומי באתר 929, ומופיע הפרק הבא בליווי מידע מעניין, הסברים קצרים, סרטונים, תמונות, וגם קריינות של הפרק למי שמעדיף להאזין לו. …

ולמה תנ”ך? אינספור מילים כבר נכתבו עליו. זהו טקסט מכונן, מכנה משותף ברמה בינלאומית, שסיפוריו וקווי המחשבה שלו מהדהדים בחיינו עד היום. כספר, הוא מדהים בעושרו: מהנה, הרפתקני ונוגע ללב, וגם רצוף סתירות, מעורר מחשבה ושנוי במחלוקת. זהו קלידוסקופ של תחומי עניין: מהיסטוריה, פוליטיקה והנדסה ועד עיצוב ובישול. הוא פורש בפני הקוראים מסעות אישיים ומשפחתיים, אהבות קטנות ואימפריות גדולות, אנקדוטות משעשעות ומיתוסים חוצי-תרבויות, נבואות זעם בצד שירה נוטפת רוך, אגדות מסעירות ודברי הגות. התנ”ך הוא בסיס רחב מאין כמוהו לגילוי עצמי, למשמעויות אקטואליות ולשיח אישי, חברתי ותרבותי. ומעל הכל – זה פשוט סיפור טוב. …

מאז ועד היום, הספיקו כבר לסיים סבב שלם של קריאת התנ”ך, ובאמצע יולי האחרון, החל המחזור החדש: פרק ליום, חמישה ימים בשבוע, לאורך שלוש וחצי השנים הבאות, עד ל-2/2/2022!!

והחלטנו הפעם, גם אנחנו, במניין המשפחתי, לפתוח קבוצת לימוד: בכל יום ראשון, בשעה 19:30, מתייצבים ובאים חברים וחברות, מהמניין, מהקהילה הרחבה יותר של הכפר, מקיבוצי הסביבה ואפילו מראש הנקרה ונהריה. כולם באות ובאים לקרוא יחד, להגג וללמוד מחדש את המילים העתיקות. בדרך כלל, אני מובילה הלימוד סביב נושא אחד מבין הרבים שעלו בשבוע החולף, אך גם לחברות ולחברים המקובצים סביב השולחן הארוך, יש מה להוביל ולומר. מראשית הדרך ועד היום, כבר 27 שבועות, אנחנו נפגשים בשמחה ובעניין רב.

השבוע, כאמור, כיבד אותנו הרב בני לאו בנוכחותו, והוביל את הלימוד השבועי סביב הפרק היומי שעסק בפרשת פנחס [במדבר כה]. נושא הקנאות הדתית – כאז כן היום – הינו נושא נפיץ. האם בכלל תיתכן תשוקה ועשייה דתית ללא קנאות לאלוהים? את הנושא פירק הרב בני בדרכו הייחודית, החל מסיפור קנאותם של שמעון ולוי, בנוקמם את מעשי אינוסה של דינה אחותם :”הכזונה ייעשה את אחותינו”, וכמובן בהמשך, חרון אפו של יעקב על ערש דווי, כשלא רק שאינו מברכם אלא “בסודם אל יחד כבודי”. הקנאות הדתית אפפה את שבט לוי, בהשמידם את כל המעורבים במעשה העגל, לאחר שבירת לוחות הברית, וכמובן , הביא את פנחס לתקוע את הרומח שבידו בנשיא שבט שמעון , זימרי בן סלוא, שהעז להתערטל עם המדיינית, כזבי בת צור ראש אומות מדין, בפתח אהל מועד.

פנחס מקבל במתנה את ברית השלום. וגם אליהו הנביא הקנאי , שקינא לאלוהיו לאחר שכל ישראל הפנו לו גב , גם אליהו יקבל את תיקונו בדמות “כסא אליהו” בברית המילה, וכוס יין בליל הסדר: שתי הבריתות, ברית המילה וברית הפסח, הברית האישית והברית הלאומית – שעמדו בסכנה שהצדיקה מעשי קנאות בעיני אליהו, שתיהן עודן כאן. ואליהו יהיה אורח הכבוד, שיהפוך לסנגורם הגדול של ישראל, והוא עתיד לבשר הגאולה, למרות הכל. ואולי זה מה שאלוהים מנסה לומר. לא ברעש, לא באש לא בחרב – לא זו הדרך להביא את האדם לאמונה, לחיבור לנשגב. לא הרומח הוא זה שיציל ויחבר את העוזבים חזרה למקורם.  אלא ברית השלום. כי כל בני האדם נבראו בצלם האלוהים, וחובתינו לשמור, מעל ומעבר לכל, על קדושת האדם והחיים.

לצד עשרות המשתתפים הקבועים בשיעור השבועי, נוספו אתמול גם אורחים רבים, ובית הכנסת המה אדם. בלטו בגילם הצעיר תלמידי מגמת התנ”ך של תיכון אמירים, הלומדים תנך במגמה מוגברת, בהובלת המורה שרית שחר. כל הכבוד לאחד עשר המופלאות.ים!

בנימה אישית אני רוצה לומר, כי כרבה העומדת בראש קהילה מסורתית-קונסרבטיבית, היה זה מפגש לימוד תורה בעל אפקט כפול: לא רק למדנו על קנאות וסובלנות דתית, אלא ממש עשינו זאת בפועל: הרב בני, המשתייך למשפחת לאו המפורסמת, עם דוד שהיה רב ראשי בישראל, ובן דוד המכהן בתפקיד בעת הזאת, עם קהילה של מאות גברים ונשים אורתודוקסים בירושלים, לא הרהר לרגע לפני כניסתו לבית הכנסת שלנו, ללא שום תנאים מוקדמים: הוא בא ללמוד וללמד תורה, במקום המכבד תורה המונהג על ידי רבה קונסרבטיבית!  זאת הייתה דוגמה מעולה לברית השלום, לכבוד שחז”ל ביקשו להנחיל לנו באומרם “אלה ואלה דברי אלוהים חיים”. לא, הוא לא קונסרבטיבי, אך הוא מכבד ומוקיר ומכיר בזכותו של כל יהודי לחיות את יהדותו /יהדותה על פי בחירה אישית. ולוואי ובשורת השלום הזו תצא מבית המדרש שלנו, של  929 לכל קהילות ישראל. כי תורת כבוד האדם הזו , ראויה היא ללמוד ולהילמד .

את השיעור במלואו אפשר לראות בקישור הבא: https://www.facebook.com/groups/HaMinyanHaMishpachti/permalink/2007486942633993/?refid=18&__tn__=R-R

רוצה להצטרף לשיעורים השבועיים בתנך, מדרש או תלמוד, בבית המדרש של המניין המשפחתי? מוזמנים לפנות לרבה נטלי לסטרג’ר, במייל: raba.kv.masorti@gmail.com

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-01-28-at-22.02.52 קנאותו של פנחס עם הרב בני לאו


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן