קלפים אנטי דכאוניים


עינת ברב, אחות בכללית, פיתחה קלפים טיפוליים בסדנה לנשים עם דיכאון טרום לידה

 

 

כפרניק 090909 קלפים אנטי דכאוניים
מימין: איה אברמוביץ ועינת ברב

 

עינת ברב, תושבת כפר ורדים ואחות בצוות מרפאת בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, פיתחה קלפים טיפוליים ככלי עזר בסדנאות שמעבירה ביחד עם איה אברמוביץ מרפאה בעיסוק במרפאה, לנשים שאותרו כסובלות מדיכאון סביב  לידה.

הקלפים משמשים גם בהדרכת צוותים רפואיים השותפים למהלך שיוזמת כללית לאיתור מוקדם של נשים הסובלות מהתופעה וכן להעלאת המודעות לתופעה ששכיחותה המופיעה בין 15%-25%.

באיתור מוקדם וטיפול נכון אפשר להפחית סיכון לנזקים לילוד ולאם ולעצור את התופעה בטרם הופכת כרונית.

הקלפים שפיתחה עינת ברב מבוססים על צמדים שבאחד מיתוס ובשני עובדה מבוססת ראיות, בנושאי דיכאון סביב  לידה. המשתתפות מתבקשות להעריך מה מההיגדים הוא מיתוס ומה מבוסס על עובדה נכונה. לאחר דיון הופכים את הקלף ובזה שבו מופיעה עובדה נכונה יש הסבר מפורט.

דוגמאות לקלפים:

 

כפרניק 222245367 קלפים אנטי דכאוניים

 

כפרניק 2222453672 קלפים אנטי דכאוניים

 

 

כפרניק 2222456689 קלפים אנטי דכאוניים

 

עינת יצרה את הקלפים בעצמה, בהתבססה על הידע הרב שצברה במהלך טיפול בנשים רבות הסובלות מדיכאון סב לידתי והיא נעזרה בגרפיקאית כדי לתרגם את הדברים לעיצוב מתאים. השימוש בקלפים ככלי עזר בהנחיית קבוצות הוכח כדרך יעילה להעברת מסרים הקשורים בהיבט הפסיכו-חינוכי של התופעה. הקלפים הייעודיים משולבים בחלק מהמפגשים בסדנאות שנערכות במרפאת כללית לבריאות הנפש לנשים שאותרו עם סימנים לדיכאון טרום לידה. הסדנאות מבוססות על 7 מפגשים ומועברות בהנחיה משותפת של עינת ברב ואיה אברמוביץ, המרפאה בעיסוק במרפאה. כמו כן, הם משמשים בהדרכה הניתנת לצוותי טיפול של כללית בנושא דיכאון סביב לידה.

 

ברב היא גם האחות במרפאה העצמאית (במסגרת שירותי בריאות כללית) של ד”ר עופר שחר הפועלת ברחוב שניר בכפר ורדים. מעבר לכך עובדת כאחות מרפאת בריאות הנפש של הכללית בתרדיון-משגב ובכרמיאל ולומדת כעת טיפול CBT באיכילוב ומקווה להפוך בקרוב למטפלת בשיטה, דבר שחסר מאוד באזור הגליל המערבי.

 

**

 

דיכאון סביב הריון – הסבר רקע:

10%-15% מהנשים החוות דיכאון וחרדה במהלך ההיריון בדומה לאחוז הנשים החוות דיכאון וחרדה שלאחר לידה ואף יותר ולכן כיום מכנים אותו “דיכאון סביב הריון” ולא רק לאחר לידה. ידוע שדיכאון שהחל בהיריון יימשך גם לאחר הלידה. על שכיחותה הגבוהה של התופעה מעידים הנתונים הבאים: 5% מנשים בהריון יסבלו מלחץ דם גבוה ו-4.6% יסבלו מסכרת הריונית, כך שדיכאון סביב לידה הינה תופעה שכיחה בהרבה וזהו הסיבוך הנפוץ ביותר של ההיריון. דיכאון יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה וקשור בשינויים ההורמונליים, כמו הפסקת הנקה, חזרת הווסת ולקיחת אמצעי מניעה הורמונליים. הסיבות להופעתו הן עליה בהורמוני סטרס המופרשים במהלך ההיריון כמו: קורטיזול וקטיכולמינים גם אצל האם וגם אצל העובר, פעילות יתר בציר היפותלמוס אדרנל HPA.

גורמי הסיכון: דיכאון בעבר בהיריון, חרדה בהיריון, היסטוריה משפחתית של דיכאון אחרי לידה, תסמונת קדם וסתית ורגישות לשינויים הורמונליים. אירועים המגבירים סטרס במהלך ההיריון וסביב הלידה, חוסר תמיכה ובנוסף, עד 20% מנשים החוות BABY BLUES, שאינו מצב של הפרעה נפשית, יפתחו דיכאון לאחר הלידה.

הסימנים לדיכאון בהריון ולאחר לידה: מצב רוח ירוד ובכי, חוסר בשינה –  האישה אינה ישנה למרות שהתינוק ישן – מצב אותו מנצלת כרגיל אישה לאחר לידה לשינה, עייפות עקב הפרעות בשינה, הפרעות בריכוז, הפרעות בתיאבון, חוסר הנאה מפעולות שנהנתה מהן קודם – אנהדוניה, איריטביליות – חוסר שקט, חרדה – בעיקר חרדה ניכרת לבריאות העובר/תינוק – זהו מרכיב שאינו קיים בדיכאון קלאסי, אי יכולת להתחבר רגשית לעובר, עד כדי הימנעות מהטיפול בו. קיימת תופעה בה אישה סובלת ממחשבה טורדנית ואף רואה תרחיש מפחיד הקשור לתינוק ולעיתים מתנהלת באלימות כלפיו – תופעות אלו מלוות בתחושת אשמה כי היא “אם לא טובה” – ולכן עדיף שלא תהיה ועל כן מצב זה הוא סיכון מוגבר לאם שתפגע בעצמה!.

דיכאון בהריון שאינו מטופל משפיע על האם ויכול להגדיל את הסיכון להקאות, הפלה ספונטנית בכל שלב, רעלת היריון, לידה מוקדמת לפני שבוע 37, משקל לידה נמוך, היקף ראש נמוך, ציון אפגר (ציון שנית לתינוק מיד לאחר הילדה ולאחר 5 דקות וכולל מספר פרמטרים) נמוך. הופעתו מהווה סיכון מוגבר לדיכאון לאחר הלידה והישנות של הדיכאון במהלך החיים וכאמור ואובדנות!

כמו כן, יש השפעה שלילית על העובר, הילוד, התינוק המתבטאת בדופק מהיר בעובר, הפרעות בשינה, אכילה לא סדירה ועלייה לא מספקת במשקל, סכנת בטיחות עקב דיכאון אותו חווה האם, עיכוב שפתי, התפתחותי, קוגניטיבי ורגשי, הפרעות קשב וריכוז והתנהגות בית הספר, קושי ביצירת קשרים חברתיים ועלייה בסיכון לדיכאון בעתיד. בבדיקת EEG נמצאה התאמה לדיכאון בתינוקות אצל אימהות הסובלות מדיכאון. מכאן נובעת החשיבות הרבה באיתור והתערבות מוקדמת בקרב נשים אלו.

בטיפות חלב ובמרפאות ליווי הריון נותנות האחיות לאישה ההרה, החל משבוע 28, או לפי שיקול דעתן גם קודם, למלא שאלון אדינבורו ובו שאלות הבודקות את מצב רוחן במהלך השבוע האחרון. האחות מקדדת אותו ובהתאם לתשובות הנבדקת מעריכה את מצבה הנפשי של האישה, ומפנה לטיפול לפי דרגת החומרה.

חשוב לציין כי קיימת תופעה לאחר לידה הנקראת BABY BLUES, זוהי תופעה שכיחה מאוד המופיעה אצל עד עד 85% מהיולדות ואינה הפרעה פסיכיאטרית. היא מופיעה מיד אחרי לידה ושיאה בימים 3-4 וחולף תוך שבועיים, הסיבה להופעתה היא ירידה חדה שחלה ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון לאחר הלידה, וגם הורמון האוקסיטוצין המופרש בזמן ההנקה יכול לגרום לתגובה רגשית מוגברת. לתופעה זו אין צורך בטיפול, היא חולפת ברוב המקרים,  אך יש צורך בעזרה ותמיכה, חברותא של אימהות לאחר לידה, מנוחה ותזונה טובה. במידה והתופעה אינה חולפת הדבר מצריך בירור – ניתן לגשת לטיפול חלב או למרפאה בה נעשה מעקב היריון ולמלא שאלון אדינבורו ולהתייעץ עם האחות שתדע לאן להפנות את המטופלת. ניתן גם לפנות לרופא המשפחה/ילדים שידע להפנות את האישה לגורמים מקצועיים.

רוב הנשים אינן פונות לעזרה מסיבות רבות: בושה, חוסר מודעות ומחשבה כי זו תגובה נורמלית ללידה ולקשיים מסביב, לאחר הלידה נוטים להתמקד בתינוק ופחות באם. דיכאון נפוץ זה מגיב היטב לטיפול, ולכן יש חשיבות רבה בקרב אנשי מקצוע לעודד את האישה לדווח, להעלות את המודעות בקרב כל המטפלים באישה ההרה ובתינוק לאחר הלידה – אחיות, רופאי משפחה, רופאי ילדים, גניקולוגים, דיאטניות וכו’. כללית במחוז חיפה מקיימת תכנית התנהלות מסודרת ואנשי מקצוע אליהן יש להפנות את האישה כדי שתטופל בהקדם האפשרי. הקלפים מהווים כלי טיפול יעיל ומסייע מאד במצבים אלה.

 

כפרניק 22224377 קלפים אנטי דכאוניים

 

כפרניק 22224356 קלפים אנטי דכאוניים

 

 

כפרניק 2222256789 קלפים אנטי דכאוניים

 

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן