עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג’


הועדה המקומית לתכנון ובניה: היזם יגיש תיקונים והתאמות לתכנית 2018 * יוסף עודה: כל הבקשות על-פי החוק ולטובת הדיירים * המתנגדים: גוש בטון ללא מענה לצרכי הגיל השלישי * אייל שמואלי: רצף שלטוני ללא הקלות

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.01.17-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
עדי הרטל, שמר ברוך, טוביה ארז, ציון בן גיגי (נציג תפן) ואיל שמואלי

 

השבוע התכנסה מליאת “הועדה המקומית לתכנון ולבניה מעלה הגליל” (שמושבה במעונה) לדיון בבקשה להיתר בניה במתחם הגולדן וילג’ בכפר ורדים. הבקשה להיתר כבר נידונה בוועדת רישוי מצומצמת בה אין מקום להתנגדויות. המליאה התכנסה על-פי בקשתו של טוביה ארז, נציג מ.מ. כפר ורדים בוועדה שסבר שתהליך האישור לא היה תקין.

זה זמן רב שנושא הבינוי במקום שנוי במחלוקת ועבר גלגולים וערכאות שונות. גם תושבי השכונה עצמה חלוקים בדעותיהם ויש כאלו הנמצאים בעימות ובמסלול התנגשות עם יזם “אחוזת הוורדים”, עו”ד יוסף עודה; בעוד אחרים תומכים בו ובמהלכיו.

העילה להתכנסות מליאת הוועדה היתה הסתייגויות לתכנית שהוגשה לאחרונה, ואף עברה בוועדת הרישוי – כאשר בליבת התכנית וההתנגדויות תוספת שטחי בינוי למתחם בגין “הגדלת ממ”דים”, בניית מלא”ט (מרחב מוגן לשהייה ארוכת טווח) ושירותים לגיל השלישי. כן עמדה על הפרק סוגיית ה”לגליזציה” לחמש קומות בבניין C , במקום שלוש קומות שהיו בהיתר הבניה.

לאחר דיון ארוך, מורכב וטעון החליטה הוועדה לבקש מהיזם להגיש תכנית מפורטת חדשה, המותאמת לתכנית הבינוי שכבר אושרה בשנת 2018. בתוך כך, אמר עודה כי עצם הדיון איננו חוקי וכי מוותר על הגשת תכנית 2019 הנמצאת על שולחן הוועדה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.10.11-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
המהנדס שמר ברוך: בגולדן וילג’ יש סטיה מהתכנית

 

בתחילת הדיון  אמר שמר ברוך, מהנדס מ.מ. כפר ורדים, התכנית המפורטת לא תואמת ויש בה “סטייה ניכרת” מהתכנית המאושרת (2018) בהיבטים תכנוניים שונים של שימושים, היקף הבניה, תחבורה ועוד.

אייל שמואלי, ראש מ.מ. כפר ורדים, אמר כי המועצה זיהתה מזמן כי הקבלן בונה קומות נוספות שלא מאושרות, התריעה בפני הוועדה, שלא פעלה בנחישות הראויה לעצירת הבניה. הוא הזהיר כי אנחנו עומדים בפני בניה מאסיבית בשלב ג’, ואסור להרשות מצב שכל אחד יבנה כרצונו ואחר-כך יבקש “לגיטימציה”. לדבריו זה מצב בלתי נסבל המעקר חלק גדול מתפקיד הוועדה.

טוביה ארז: קוראים לזה להכשיר את השרץ. נעשה כאן מחטף וצריך להחזיר את התכנית למסלול הרגיל, כולל אפשרות להגשת התנגדויות.

מהנדס הוועדה, מרק פוסין (מסיים החודש את תפקידו), אמר כי הגישו צווי הפסקת בניה ותביעות נגד הקבלן, אבל בסופו של דבר מקובל לעשות לגיטימציה לבניה בדיעבד, במידה והיתה במסגרת התכנית. גם מושון גבאי, יו”ר הועדה, אמר כי ענייני לגיטימציה בדיעבד, זו פרוצדורה מקובלת בוועדות התכנון והבניה.

שמואלי גם התייחס לעניין הבקשה לתוספת בניה בגין הגדלת הממ”דים מ-9 מ”ר ל-12 מ”ר והזכיר כי הוראת פיקוד העורף נתנה בעקבות מלחמת לבנון השניה ב-2006. “איך יכול להיות שעכשיו פתאום נדרשת הגדלה?”, שאל.  “זו הרי לא הוראה חדשה”. עוד ציין כי כל “תוספת” או “הקלה” מעין זו – יכולה להוות עניין תקדימי לכל תושבי כפר ורדים שיקבלו אוטומטית תוספת אחוזי בניה, ללא היטל השבחה. עוד הוסיף כי על שולחן הוועדה נמצאת תכנית חדשה של עודה וכי יש להציבה על שולחן הדיונים במעמד הנוכחי.

בהמשך הדיון אמר שמואלי, כי המועצה מאמינה במוסדות התכנון של המדינה ומכבדת את כל המומחים שעמלו על התב”ע, ולכן יש להיצמד אליה ללא שינויים והקלות. כן הוסיף שיש לשמור על רציפות שלטונית ולכבד תכניות שאושרו, ולכן יש להיצמד במדויק לתכנית 2018 המאושרת, ASIS, ללא כל סטיות, ועל הצוות המקצועי של הוועדה לבחון זאת בדקדקנות ולעמוד על כך.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.13.54-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
מאחור דיירי הגולדן וילג’ עם עו”ד אושיק אלמליח ואדריכל דורון רוהטין

 

בישיבה השתתפו גם מספר דיירים בגולדן וילג’ ששכרו את אדריכל  דורון רוהטין מ”יעד אדריכלים” ועו”ד אושיק אלמליח.

רוהטין הציג טבלאות זכויות בינוי, כאשר לטענתו, הבקשות להיתר חורגות ב-2,513 מ”ר מזכויות מאושרות לשטחי שירות, וספק רב האם בכוונת היזם וביכולתו לבנות במתחם גם יחידות “דיור מוגן” ושירותים לגיל השלישי כמתבקש.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.01.181-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
דורון רוהטין: הפרשים לא מוסברים בזכויות הבניה

 

עו”ד אלמליח אמר לחברי הוועדה כי יש לבחון לעומק גם את נושא ייעוד המתחם ל”דיור מוגן”, וציין כי גם פנה בעניין זה לרמ”י שיבדקו האם תכניות הבינוי תואמות את הגדרת הייעוד. כן נעשתה גם פניה למשרד הרווחה.

ד”ר תמר שבט, רופאה קהילתית המתגוררת בגולדן וילג’, הקריאה מכתב מרגש על האוכלוסיה המבוגרת והמוחלשת, וציינה כי מול ביתה צמחו מבני בטון במקום עצים, כי הבטחות היזם הופרו והדיירים חיים בצפיפות אורבנית ובאיכות חיים ירודה. ירמי אגרט הוסיף כי נראה שהמתחם איננו מיועד יותר לדיור מוגן, אלא לדירות פרטיות. לדבריו, אין לדיירים צורך במרחב המוגן (מלא”ט). יהודה קראוס שאל את היזם: “כמה מ”ר בנית לדיור מוגן?” והשיב בעצמו: “אפס!”

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.01.18-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
ד”ר תמר שבת: צפיפות אורבנית ואיכות חיים ירודה

היזם, עו”ד עודה, אמר בפתח דבריו כי לדיון אין תוקף חוקי, משום שלאחר שהתכניות אושר לאחרונה בוועדת הרישוי, הדרך היחידה לבטלן הנו בפני “ועדת ערר”.

לגבי עצם הטענות, השיב עודה כי ברשותו חתימות של 59 מתושבי השכונה התומכים בתכניות. לדבריו, התב”ע קובעת שיעוד הקרקע הוא “מגורים בעיקר לגיל השלישי”, ולכך מיועדת השכונה, ובכוונתו להקים גם דיור מוגן ושירותים בהתאם. הוא ביקש שיאפשרו לו להשלים את בניין C בתום שישה חודשים ובו יהיו מתקנים כמו מרפאה, חדר עובדת סוציאלית וכו’. לדבריו, בתכנית שהגיש 2.5 דונם שטח ירוק, בשעה שבעבר חברת “יעד אדריכלים” תכננה את המתחם עם 1.8 דונם ירוק בלבד (“אם אני טועה, אמשוך את כל התכנית!”).

עודה הוסיף, כי לא ביקש ולא קיבל שום הקלה או “הקלה נסתרת”, וכל התכניות מבוססות על הגדלת שטחי הממ”דים על-פי הנחיית פיקוד העורף. בסיום דבריו הצהיר כי מושך את התכנית החדשה שהגיש לוועדה וכי ייצמד לתכנית 2018. עוד הוסיף כי עניין המלא”ט היה על חשבונו, כשני מיליון ₪, בהמלצת פיקוד העורף ולטובת הדיירים שבשעת חירום יוכלו להיות מרוכזים בחלל אחד, כולל פעילויות ועזרה – אבל איננו רוצה לכפות את דעתו ושהוועדה וראש המועצה יחליטו “ויישאו בתוצאות”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-01-29-at-16.05.57-scaled עוד סיבוב תכנוני בגולדן וילג'
עו”ד יוסף עודה: רציתי לבנות על חשבוני את המלא”ט

 

גבי נעמן, חבר הועדה וראש מ.מ. שלומי, הזהיר מספר פעמים מפגיעה בזכויות היזם והדגיש כי תכנית 2018 התקבלה בוועדה בתמיכת סיון יחיאלי שכיהן כחבר הוועדה וראש מ.מ. כפר ורדים.

גבאי, יו”ר הוועדה, אמר כי עם כל הכאב של הדיירים, על הוועדה להתייחס להיבטים החוקיים בלבד שבהם היא מוסמכת לדון.

היועץ המשפטי של הועדה, עו”ד מיכאל (מיקי) סיגל, התייחס לסוגיות שעלו בישיבה וציין כי חלקן סבוכות ומורכבות ועליו להתייעץ עם היועץ המשפטי של הועדה המחוזית לתכנון ולבניה. בעניין המלא”ט, אמר כי פיקוד העורף ממליץ באופן טבעי, אבל זו לא הוראה מחייבת. כן ציין כי “נספח בינוי” לא אמור לכלול תוספות בזכויות. באשר לוויכוח על חישוב התוספות בגין הגדלת הממ”דים – לא היתה תשובה מוחלטת. סיגל אמר כי אם הקומות “העודפות” (ביחס להיתר הבניה) בבניין C, נבנו במסגרת “זכויות הבניה” וניתן להכשירן בדיעבד.

 

לאור כל הדברים שעלו בישיבה, המליץ עו”ד סיגל לבקש מהיזם להכין תכנית בינוי מפורטת חדשה התואמת את תכנית הבינוי שאושרה ב-2018. תכנית זו תובא לדיון בישיבת המליאה.

בסיום, קיבלה המליאה את המלצתו של סיגל, שתאמה גם את בקשתו של שמואלי.

 

מ.מ. כפר ורדים בדיון על התכנית הגולדן וילג’ נובמבר 2019

 

 


4 תגובות

  1. חשבונוביץ חיים הגב

    כל הכבוד לאייל ולנציגי המועצה שנאבקים בניסיון לפגוע באופי הכפר ובניסיון לפגוע באיכות החיים של הקשישים שגרים במתחם “הדיור המוגן” שכבר מזמן לא מגן על אילו שגרים בו ושגרים סביבו.

    כמו כן מעניין מה הם מקורות המימון של היזמים ? האם מדובר במקורות מחו”ל??

  2. אליהו רגב הגב

    אני ליפעמים שואל את עצמי אני הוזה ?
    גיבעת האורנים קבעו וקיבלו אישור לשלוש קומות ובנו שבע .
    בגולדן קבעו וקיבלו אישור שלוש קומות ובנו חמש. והחמור מכל שהאחראים למחדלים האלו יושבים במישרד ומספרים משהו. מישהו מבין מה הם מסבירים ?????
    איפה מבקרת המועצה ???????????????????

  3. אזדהאר חביש מחליפה את מרק פסין | כפרניק הגב

    […] לאחרונה נדרשה הועדה לדון בגולדן וילג’ בכפר ורדים […]

  4. ערר על היקף הבניה בגולדן וילג' | כפרניק הגב

    […] לאחרונה ערר לוועדה המחוזית לתכנון ולבניה, בבקשה לפסול החלטה של הועדה המקומית מעלה הגליל (מעונה), אשר עסקה בדחי…. בקשתו זו הסתמכה בעיקר על הגדלת שטחי הממ”דים […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן