סובב כנרת בדגש נוצרי 


ג’אדה בולוס, מדריכה ייחודית ואלופה, בסיור מרתק עם וותיקי כפר ורדים

אביבה זוהר

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-11-23-at-19.54.421-scaled סובב כנרת בדגש נוצרי 
ג’אדה בולוס מדריכה את ותיקי כפר ורדים בטיול באזור הכינרת

 

הטיול הראשון יצא ממועדון גיל הזהב ב-13.11. לאור הביקוש הרב, עליזה כ”ץ הוציאה טיול שני ב-18.11. סיור מעניין בעיקר הודות למדריכה הייחודית, ג’אדה בולוס, ממשפחה יוונית קתולית מנצרת; מורת דרך מוסמכת המתמקדת באדם, אמונותיו, בתרבות החומרית, רוחנית, מסורות ומנהגים. בולוס בוחרת למצוא את המשותף בין שפע האמונות שבארץ, הייחוד והנבדלות ביניהן. מרתקת בהדרכה ומתבלת בהומור. הסיור עסק בישוע באזור הכנרת. כדי להמחיש את תורתו, ניסיונו ומעשיו, קראה טקסטים מהברית החדשה.

הביקור החל בהר האושר על הר נחום. במקום כנסיה קתולית המנציחה את הדרשה שנשא ישוע בפני מאמיניו.  ג’אדה הדגישה את תורתו דרך קטעים מהברית החדשה והקשר בין הר סיני להר האושר.  הכנסייה מעוצבת בצורת מתומן לזכר שמונת פסוקי “אשרי”.

בהמשך ביקרנו בטבחה, בכנסיית הלחם והדגים, בבמקום בו קרה נס וישוע האכיל 5,000 אנשים מחמישה כיכרות לחם ודגים. המדריכה דיברה על הקשר בין יהדות למשיחיות ועל הקשר בין האכלת העם במן במדבר לבין האכלת הרבים לחוף הכנרת. הכנסייה הראשונה הוקמה בשנת 350.  ב-1982 נבנתה כנסיה המשחזרת במדויק את תוואי הכנסייה העתיקה הביזנטית.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-11-23-at-19.54.43-scaled סובב כנרת בדגש נוצרי 

 

הסיור השלישי נערך בסמוך לשפת הכנרת, בכנסייה קתולית בשם פטרוס הקדוש שהיה דייג. פטרוס היה ספקן ושם אירע נס הדייג הראשון של ישוע שהעלה ברשת דגים רבים. במקום זה ניתנה לו המנהיגות. בתוך הכנסייה נמצא סלע נושא המוסד האפיפיורי. במתחם יש גן גדול ושתי פינות ישיבה נפרדות  מקודשות עם ציורים של שני האפיפיורים אשר ביקרו בארץ: פאולוס השישי ב-5.1.1964 ויוחנן פאולוס השני ב-21.3.2000.

באתר הבא ישבנו בחצר מתחת לעץ תות ענף ואכלנו את ארוחת הצהרים שהבאנו. ביקרנו בכנסיית שנים עשר השליחים בכפר נחום, כנסייה יוונית אורתודוכסית אשר הוקמה ב-1931 ולה 12 כיפות ורודות וקירותיה מקושטים עם ציורי קיר של אמנים מיוון המספרים ספורים מהברית החדשה. לידה בית בו גר  נזיר ממקדוניה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-11-23-at-19.54.42-scaled סובב כנרת בדגש נוצרי 

 

לסיום הגענו למתחם שהפך לגן לאומי. ביקרנו בבית כנסת עתיק מהמאה הרביעית לספירה. ב-1894 המקום נרכש ונחפר בידי הפרנציסקאנים. חלק מהציורים עם מוטיבים יהודיים כמו מנורה בת שבעה קנים, שופר ומחתה. ממול נמצא ביתו העתיק של פטרוס אשר נחפר על ידי הארכיאולוגים ומעליו נבנתה כנסיה שדרך רצפתה ניתן לראות את המבנה העתיק.

הטיול היה מהנה, בזכותה של מדריכה אלופה. התעשרנו בידע ונעשה לנו סדר בין כל הכנסיות המצויות בחופה הצפוני של הכנרת.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-11-23-at-19.54.44-scaled סובב כנרת בדגש נוצרי 

 

צילומים: מאירה אמיתי

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן