מאה ימי חסד


אייל שמואלי על: העלאת הארנונה * הטבות המס * הזדהות עם “כולנו” * שלב ג’ וגבעת האורנים * פיתוח ושיח ציבור * מערכת החינוך ועוד

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-04-04-at-18.00.19 מאה ימי חסד
אייל שמואלי: אצביע למפלגת כולנו

 

אייל שמואלי, ראש מועצה מקומית כפר ורדים, נינוח ומרוצה. בעיקר לנוכח המשך הטבות המס, הקואליציה הרחבה שהקים, המועצה המסודרת והמתפקדת שקיבל ומערכת החינוך שהפתיעה אותו לטובה. אפילו ההחלטה להעלות את הארנונה ב-3 אחוזים עברה במועצה כמעט פה אחד, למעט הימנעותו של יורם איילון – וגם ללא מחאה משמעותית מצד התושבים. נראה שצלח את 100 הימים הראשונים בהצלחה.

 

הארנונה

 

כיצד קרה שאחת ההחלטות הראשונות שלך היתה להעלות את הארנונה, בשעה שהנושא לא נדון כלל במערכת הבחירות?

בתקציב 2018 הופיע סעיף של קבלת 700 אלף ₪ “מענק תיקון עיוותים” ממשרד הפנים. זהו, אגב, תקציב שאושר על-ידי המונה על המחוז במשרד. אלא שלמרות מספר פניות, עד סוף 2018 לא קיבלנו את הסכום שתוקצב. במהלך קמפיין הבחירות, נושא זה לא היה ידוע לאף אחד מהמתמודדים, ולמעשה קיווינו עד היום האחרון של 2018  לקבל את המגיע לנו בדין ובצדק.

מכיוון שלכפר ורדים אין בינתיים ארנונת עסקים ומסחר משמעותית ורצינו לשמר את רמת השירות והאיכות שאנחנו נותנים לתושבים, החלטנו להעלות ארנונה בשיעור של 3 אחוזים, לגישור הפער של 700 אלף ₪. זו אחת ההחלטות הקשות שיכול ראש מועצה לקבל, אבל לאחר שהבאתי את הנושא בפני חברי המועצה וקיבלתי את הבנתם ותמיכתם, כך עשינו. גם רוב הציבור מבין שזו החלטה אחראית ונכונה בנסיבות שנוצרו.

 

המועצה הקודמת קיבלה החלטה ותקציב ל”סקר נכסים” שיכול לשפר ולדייק את גביית הארנונה. אתה תממש את התכנית?

טרם הספקתי ללמוד את הנושא.

 

**

 

כפרניק 2018119 מאה ימי חסד
עופר חלה ויתר על תפקיד ממלא מקום ראש המועצה

 

קואליציה רחבה

 

ברשותך, תסביר לציבור את המהלכים הקואליציוניים שעשית, כולל אי ביצוע ההבטחות שנתת לעופר חלה.

לאחר הסיבוב הראשון בבחירות, בו עופר כהן ואני עלינו לסיבוב נוסף – התנהלו מגעים של כולם עם כולם לקראת הסיבוב השני. להוציא כמובן מו”מ קואליציוני בין עופר כהן וביני, משום ששנינו עמדנו לבחירה.

עופר חלה, שהוא איש רציני וראוי, ביקש מספר תפקידים לעצמו ולחברי סיעת אופק בתנופה, בין היתר להיות סגן ומ”מ וכן לרכז את ועדת החינוך. באותו הזמן זה לא התנגש אם שום שאיפה קואליציונית עתידית אחרת שידעתי עליה, ולכן גם הסכמתי לדרישותיו תמורת תמיכתו בסיבוב השני.

 

זה לא מחיר גבוה מדי לסיעה יחסית קטנה עם נציג אחד במליאה?

לא חושב. ובפרט שלא התנגש עם בקשות אחרות שידעתי עליהן. אחרי הבחירות ראינו שזה לא מסתדר וחלה גילה אחריות והסכים להתפשר ולוותר מרצונו על שני התפקידים הללו, והוא מונה ליו”ר המרכז הקהילתי וועדת ביטחון. לפי שעה אין לי סגנים ומ”מ; ועופר כהן קיבל, לבקשתו, את ריכז ועדת החינוך.

 

בעבר היה מקובל שראש המועצה הוא נציג הרשות בוועדה המקומית לתכנון ובניה ובמסגרת ההסכמים מונה לתפקיד טוביה ארז מהירוקים. ויתרת בקלות על התפקיד?

לא מדובר בוויתור. טוביה הוא מהנדס בניין ומבין בתחומי בינוי הרבה יותר ממני. חברותו בוועדה “מעלה הגליל” היא דווקא נכס לכפר. גם כל שאר המינויים בוועדות החובה נעשו לטעמי בהתאמה טובה וראויה.

 

לא ראינו הסכם קואליציוני עם יורם איילון.

יורם, המכהן כיו”ר ועדת מכרזים, ביקש שלא לחתום על הסכם, אבל הוא בהחלט חלק מהקואליציה והנהלת המועצה. אני סומך על שיקול דעתו ושמח כי נתן בי את האמון.

 

אם כך, כל חברי המועצה חברים ב”הנהלת המועצה”?

ע”פ חוק איתן היימן, יו”ר ועדת ביקורת, איננו יכול להיות חלק מהנהלת המועצה. אבל הוא יוזמן לישיבות במעמד של “משקיף”, וזה בעיקר עניין סמנטי משום שההנהלה איננה גוף מחליט. זו ההזדמנות גם להודות לאיתן על הרצון הטוב שגילה בשיבוץ לוועדות החובה במועצה.

 

נראה שפעם ראשונה שיש בכפר ורדים “תקציבים קואליציוניים”: 300 אלף ₪ לירוקים ועוד 300 אלף ₪ ל”מעוף” של עופר כהן.

הירוקים ביקשו לעשות פיילוט לרחובות ירוקים ותמכתי בכך במאה אחוז. חזות הכפר יקרה לי, ושמחתי שהירוקים דוחפים קדימה פרויקטים כאלו שבכל מקרה הייתי מקדם. גם הסכום הנוסף, לפרויקטים קהילתיים, ראוי ונחוץ. אלו פרויקטים חיוניים שנבחנו והוסכמו על יד כל חברי המליאה.

 

אתה מציג את זה בצורה אידילית, כאשר לקח לך כחודשיים להקים קואליציה.

כמובן שהיה משא ומתן, בחלקו מורכב, אבל העיכוב היה בעיקר לנוכח העובדה שבתחילת הקדנציה הייתי עסוק בהטבות המס. כפי שהבטחתי במערכת הבחירות, עברתי לגור בירושלים כמעט כחודש. למעשה, עוד לפני שנכנסתי רשמית לתפקיד, סיון יחיאלי כבר קרא לי להצטרף אליו לפגישות בכנסת והיינו בדיונים מרתוניים. לשמחתי ולשמחת תושבי הכפר, הבינה הכנסת ה-20, ביומה האחרון, את העיוות שנגרם לכפר ורדים ולישובים נוספים כתוצאה מחוק הטבות המס והאריכה את הוראת השעה להטבות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-03-23-at-19.42.591 מאה ימי חסד
מועצת כפר ורדים בקואליציה מקיר לקיר

 

**

 

הטבות המס וכולנו

 

שאפו, אבל ההצלחה חלקית בלבד

בשל הבחירות לכנסת, קיבלנו הארכת הוראת השעה עד ליוני ואנחנו פועלים במספר כיוונים לקיבוע ההטבות. כפי שכבר דיווחתי למועצה, היה מפגש מוצלח עם הועדה הגיאוגרפית בעניין החלפת השטחים עם מעלות תרשיחא. כפר ורדים גם מוגדר על-ידי הצבא כ”קו עימות”, אני חבר בפורום יישובי קו העימות וסיון יחיאלי אף עמד בראשו.

אני אומר לכל מקבלי ההחלטות שאנחנו הישוב היחידי בצפון בסוציו אקונומי 9. במידה ולא נקבל את הטבות המס, יש חשש אמיתי לעזיבת משפחות אמידות וחזקות למרכז, דבר שיוריד אותנו בדירוג לאשכול 8. ואז כן נקבל הטבות, אבל לאחר פגיעה משמעותית בישוב וירידה בחוזק האוכלוסיה. אגב, הישוב מיתר שבנגב ירד לאחרונה מאשכול 9 ל-8 וכך נכנס למפת ההטבות.

בכל מקרה, אני מכין עצמי להמשך המאבק ולאחר הבחירות לכנסת, אתמקם שוב בירושלים במטרה לשים לסיפור הזה סוף.

 

אפרופו בחירות לכנסת, לפני מספר חודשים אמרת כי אתה ממוקם ב”במרכז-שמאל” המפה הפוליטית והצבעת ל”מחנה הציוני” בבחירות הקודמות. מה עמדתך עכשיו?

עמדותיי הבסיסיות לא השתנו. לצערי, אף אחת מהרשימות שבמרכז לא השכילו לשבץ במקומות ריאליים נציגים מהגליל, למעט “כולנו” שהציבה במקום השלישי ברשימה את שרת השיכון והבינוי ח”כ יפעת שאשא-ביטון, שאנחנו גם חייבים לה הרבה מאוד בעניין הטבות המס. יפעת, שגם היתה בכפר ורדים לפני מספר ימים, היא נציגה אמיתית של הצפון ולכן אני אתמוך ב”כולנו”. המדינה השקיעה הרבה מאוד בפריפריה הדרומית, ועכשיו תור הצפון.

 

כולנו זה לא מרכז-שמאל. הם מכריזים על עצמם כ”ימין שפוי”. וזו אפילו מפלגה קצת סקטוריאלית.

לטעמי זו עדיין מפלגת מרכז חברתית. ראש מועצה חייב לעיתים לשים את עמדותיו האישיות בצד ולהסתכל על טובת הציבור אותו הוא מייצג, כמובן שבגבולות הסביר. לכן כולנו היא הבחירה שלי הפעם.

 

כפרניק 48393511_1520869054723446_2235201611922145280_o מאה ימי חסד
שמואלי וכחלון

 

 

 

**

 

כפרניק y3 מאה ימי חסד
שמואלי ויחיאלי

חינוך ושיח ציבורי

 

איך מצאת את המועצה?

מועצה מצוינת, מאורגנת, מאוזנת, המתפקדת היטב. יאמר לזכותו של סיון, שלא תמך בי בבחירות, שנרתם ועזר לי להיכנס באופן חלק לתפקיד. שלא כמו ברשויות אחרות, לא מצאתי לנכון להחליף בעלי תפקידים ועובדי מועצה, משום שכולם טובים ומסורים. ואין לי גם תכניות לעשות שינויים ארגוניים. קלטנו מהנדס חדש, אבל זה תהליך שהחל עוד לפני שהגעתי.

לצערי, ענת מינסטר, מנהלת הלשכה, החליטה לסיים את תפקידה למרות שהצעתי לה להישאר. במערכת הבחירות לא הבטחתי ג’ובים לאף אחד, כך שעכשיו אולי אני “נענש” על כך ונשארתי גם ללא מנהלת לשכה. אנחנו בהחלט מחפשים מועמדת מתאימה. זו משרת אמון, כך שלא הוצאנו מכרז. אשמח לשמוע ממועמדות מתאימות לתפקיד.

 

היו הפתעות בכניסה לתפקיד?

אולי בנוגע לאיכות מערכת החינוך. כאבא לשלושה ילדים שהתחנכו ומתחנכים במערכת החינוך, לא הייתי כל כך מודע לחוזקות המערכת, מה עוד שבבחירות נשמעו טענות קשות על מערכת החינוך. לשמחתי מצאתי מערכת מצוינת. המועצה באוריינטציה חינוכית בהנהגתן של ורד מנכ”לית המועצה שניהלה בעבר את מח’ החינוך, וחני המנהלת כיום. כמובן שתמיד ניתן לשפר, אבל הודות לורד וחני, למנהלי מוסדות החינוך, לצוותים ולילדים ולנוער – אנחנו בשורה הראשונה בחינוך בישראל.

 

איך אתה מסביר את דימוי מערכת החינוך בבחירות לעומת המצב בפועל?

יש אצלנו, ובכלל, איזו נטייה להגברת הביקורת. אנחנו רואים את זה לאחרונה גם ברשתות חברתיות. מי שמרוצה לרוב שותק ואילו מיעוט קולני עושה הרבה רעש. נתקלנו בתופעה לאחרונה גם בעניין פיתוח הכפר. הוויכוח הוא לגיטימי, אבל הטונים ופייק ניוז לא מקובלים ומזיקים לדימוי של הכפר ולקהילה.

אני מציע לכולם לחשוב פעמיים לפני שמפרסמים פוסט מתלהם ולעיתים מטעה. לפני זה אפשר לברר את הנושא איתי. הנהגתי דלת פתוחה אחת לשבוע ואני גם מאוד זמין לתושבים בטלפון או בוטסאפ.

 

בכל זאת, יש כאלו שמרגישים שהפיתוח מואץ מדי ופוגע בנוף ובטבע.

כולנו גרים על שטחים שהיו פעם יער או חורש. התכניות היו ידועות ורוב השטחים בבעלות רמ”י או יזמים שרכשו אותם במיטב כספם במטרה לפתח ולשווק. לעיתים המועצה גם לא יכולה לעשות הרבה. יתרה מזאת, אנחנו בתכנית אסטרטגית להצערת הכפר על-ידי שלושה עוגנים: חינוך, תעסוקה ודיור בר השגה. אני מדבר על בית במחיר של דירה עירונית. בשכונה החדשה שנבנית עכשיו מעל בית הכנסת המשפחתי, ועליה קמה הצעקה על כריתת העצים, יהיו בתים בתג מחיר של מיליון עד מיליון וחצי ₪. זו הדרך למשוך אוכלוסיה צעירה.

אני בטוח שבסיום מהלך שינוי הגבולות עם מעלות-תרשיחא נתחיל לפתח את אזור התעסוקה עם מינהלת משותפת, ותוך שנים ספורות נעשה באזור גם מהפכה תעסוקתית.

 

היכן עומד המשך פיתוח שלב ג’?

כידוע, שלב א’ שווק כמעט במלואו, להוציא את השכונה לבנים ממשיכים. לאור השכונות המפותחות כרגע בכל הכפר, אני לא רואה לנכון להמשיך לפתח ולשווק עוד בשלב ג’. צריך להבין שרשות כמו שלנו יכולה להכיל כל שנה תוספת של כמה עשרות משפחות חדשות, במטרה לשמור על תכנון מייטבי. במידה ותהיה דרישה מהציבור לשיווק השכונה לבנים, נבחן זאת במועצה באופן חיובי.

 

**

כפרניק WhatsApp-Image-2018-12-20-at-08.28.56 מאה ימי חסד
שת”פ אזורי באשכול גליל מערבי

 

מבט אזורי

 

איך הקשרים שלך עם ראשי הרשויות באזור?

חמים וטובים. יש כאן שיתופי פעולה אזוריים בתחומים רבים, דרך האשכול, פורום קו עימות, תאגיד המים ועוד. ראשי הרשויות, הותיקים  והחדשים, מחויבים לאזור ולתושבים. יש לי יחסים מיוחדים עם רונן מרלי, ראש עיריית נהריה, שהוו חבר ילדות שלי, ורק לאחרונה נהריה הצטרפה לאשכול רשויות גליל מערבי, ואנחנו בבחינת הצטרפותה לתאגיד המים מעיינות זיו.

 

שאתה בכלל בעד לבטל אותו.

כפר ורדים ניהל במשך שנים ארוכות בעצמו את משק המים, בצורה אחראית ומאוזנת. לכן אני בעד לבלט את תאגידי המים. לצערי, כרגע אין אפשרות חוקית לפרוש מהתאגיד, אבל הנהלת מרכז השלטון המקומי, שאני חלק ממנה, קראה לממשלה באופן מפורש לאפשר לרשויות לנהל משק מים סגור, תחת פיקוח רגולטורי, ואני מאוד מקווה שכך יהיה בכפר ורדים.

 

ארקדי פומרנץ איננו חבר ילדות שלך. איך אתם פותרים את הבעיות סביב גבעת האורנים?

יש לנו יחסי עבודה מצוינים ועובדה שמקדמים ביחד את החלפת השטחים כפי שציינתי. בנוגע לגבעת האורנים, אני משוכנע שעיריית מעלות-תרשיחא תשלים את פיתוח אזור החיץ בין גבעת האורנים וכפר ורדים על-פי הסכם הפשרה שנחתם ובקרוב נערוך דיונים משותפים בכך.

 

ובאשר לחריגות הבניה לגובה בגבעת האורנים?

רק לאחרונה ישבתי עם התושבים ברחובות הסמוכים. עברנו סעיף סעיף בהסכם. בדקנו מה בוצע ומה יש לבצע. אין לי עדיין תשובות לכל הסוגיות ואנחנו נלמד אותן.

 

ובאשר לטורבינות הרוח?

זו גם דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה אזורי, כאשר כפר ורדים, תפן, ינוח-ג’ת וכיסרא-סמיע הגישו לאחרונה עתירה מינהלתית כנגד הצבת הטורבינות באזור תפן. נכון שהצלחנו להוריד משמעותית את מספר הטורבינות, אבל אנחנו רוצים לסלק את המפגע הזה לגמרי. ישנן טענות רבות כמו נופיות ובריאותיות, אבל אמרתי בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה שחייבים לתת אישור מרשות הכבאות הארצית שחס וחלילה, שלא נדע, יהיה עוד “אסון כרמל” בגליל המערבי, בלי יכולת של מטוסי כיבוי לטפל באש בשל הטורבינות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2018-12-05-at-08.25.571 מאה ימי חסד
אייל שמואלי וארקדי פומרנץ

 

**

ביקורת בונה

 

איך אתה מסכם את מאה הימים הראשונים שלך כראש המועצה?

אני עובד קשה מאוד ושעות ארוכות, אבל נהנה מכל רגע. יש לי פרטנרים נהדרים של עובדי המועצה וחברי המועצה וכמובן התושבים הנהדרים של כפר ורדים.

בכל תפקידי הניהול שעשיתי, אמרתי לעובדים שצריך לשלוח פרחים לכל לקוח שמעיר לנו, כי הדבר אומר שאנחנו חשובים לו. אני מעביר את המסר הזה לעובדי המועצה ולתושבים. אנחנו זקוקים לתושבים לדיווח על מפגעים שונים ועל תקלות. זו איננה הטרדה של המערכת, אלא שירות ועזרה להשתפר.  לאחרונה שדרגנו מאוד את האפליקציה היישובית ואני קורא לכל התושבים להוריד אותה ולהשתמש בה.

באותה הזדמנות אני גם רוצה לאחל לכל התושבים בחירות מוצלחות וחג שמח.

 

תודה ובהצלחה

 


2 תגובות

  1. מוסק בן עמי הגב

    שאפו
    ממתינים
    לעוד

  2. תושב חדש הגב

    אייל כל הכבוד, הלואי ויתגשמו רוב תכניותיך!
    הטבות המס – עליהם יקום או חלילה ניפול, עתיד הכפר תלוי בהם לפחות החמש שנים הקרובות.
    פיתוח מואץ – הורסים את הטבע לטובת פילים לבנים שלא ברור מאין תבוא האוכלוסייה לאכלס
    אותם.
    צו השעה הוא לגרום לזוגות צעירים ולמשפחות חדשות לבוא לגור בכפר,
    זה ייתן תנופה אדירה לחיי הקהילה, לעסקים, לחינוך ולעתיד הכפר.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן