ליבנו עם המשפחות השכולות


צו החיים הינו מאבק מתמיד גם על משמעותם; על חיים אנושיים של צדק וחמלה, אהבת הזולת, קבלת האחר והשונה

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-05-08-at-07.47.022 ליבנו עם המשפחות השכולות
טקס הזיכרון כפר ורדים תשע”ט, 2019

 

 

דברים ליום הזיכרון תשע”ט, אייל שמואלי ראש המועצה המקומית כפר ורדים

 

תושבי כפר ורדים היקרים, משפחות שכולות, קהל נכבד,

ביום הזיכרון מתייחדת ישראל עם 23,745 חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. ביום הזה מחווירה המשמעות המצמררת של המחיר הכבד ששילמה וממשיכה המדינה לשלם על עצם קיומה. ביום הזה ליבנו פועם עם עשרות אלפי המשפחות השכולות אשר איבדו את היקר להן מכול, ואשר יקיריהן שילמו את המחיר הכבד והנורא ביותר שאדם נדרש לשלמו – את מחיר חייו.

על קברו הפתוח של בנו, אורי, שנהרג במלחמת לבנון השנייה, ספד לו אביו, הסופר דוד גרוסמן, וכך אמר, בין השאר:

“בלילה שבין שבת לראשון, בעשרים לשלוש בלילה, צלצלו בדלת שלנו. באינטרקום אמרו שזה מקצין העיר, ואני הלכתי לפתוח, וחשבתי לעצמי – זהו, החיים נגמרו. אבל כעבור חמש שעות, כשמיכל ואני נכנסנו לחדר של רותי והערנו אותה כדי לומר לה את הבשורה הקשה, רותי, אחרי הבכי הראשון, אמרה: “אבל אנחנו נחיה, נכון? אנחנו נחיה ונטייל כמו קודם ואני רוצה להמשיך לשיר במקהלה ושנמשיך לצחוק כמו תמיד ואני רוצה ללמוד לנגן בגיטרה”. וחיבקנו אותה ואמרנו שנחיה”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-05-08-at-07.47.021 ליבנו עם המשפחות השכולות
שמואלי: ליבנו עם המשפחות השכולות

 

משפחות שכולות יקרות,

היום הזה אנו מחבקים אתכם חיבוק חזק, ארוך וחם יותר. היום הזה, כמדי שנה, יום ההתייחדות עם זכר יקיריכן הוא גם יום שבו מתחדדת ומתחדשת המחויבות שלנו כקהילה לסייע לכם ככל יכולתנו.

יום הזיכרון הוא יום שמחדד ומבהיר באור קר ואכזר את ההבנה עד כמה משוועת ובלתי נתפסת היא ההחמצה של מי שנהרגו בקרבות. היום שבו ישראל מתייחדת עם נופליה הוא יום שבו תחושת האבדן חריפה ומייסרת אומה שלמה.

 

גם היום, והיום ביתר שאת, קשה לנחם את המשפחות השכולות אשר עבורן כל יום הוא יום זיכרון. ביום הזה קשה להן שבעתיים להינחם.

סגן עופר פניגר ז”ל בן קיבוץ גבעת חיים, קצין בסירת הצנחנים שנפל במלחמת ששת הימים, כתב לחברתו, ולימים אשתו את המלים הבאות זמן קצר לפני שנפל:

“אני מרגיש כי מתוך כל הזוועה וחוסר האונים צומח ועולה בי כוח עצום להיות חזק; חזק עד כדי דמעות; חד כמו סכין; כזה אני רוצה להיות! אני רוצה לדעת ששוב לא יביטו עיניים תהומיות מאחורי גדרות חשמל! הם לא יביטו כך רק אם אהיה חזק! אם נהיה כולנו חזקים! לעולם לא להיות מובלים שוב לטבח.”

מילותיו הנוקבות של עופר המפלחות את הלב וקורעות אותו, מציינות וממחישות את הקשר ההדוק בין שואה לתקומה. הן מבטאות ומדגישות את המחויבות שלנו להיות חזקים באזור שהחלש בו נידון לאבדון.

באופן טבעי ומתבקש פתוחה האמירה המוכרת – במותם ציוו לנו את החיים לפרשנויות שונות. אני רוצה לקוות ולהאמין, כי צו החיים אינו מתמצה רק במאבק ההכרחי על עצם החיים אלא מאבק מתמיד על משמעותם; על חיים אנושיים של צדק וחמלה, אהבת הזולת, קבלת האחר והשונה.

הנופלים במערכות ישראל לא הספיקו לחיות את החיים שנועדו לחיות אותם. צעירים לעד הם יישארו שמורים בזיכרון ונצורים בגעגועים, יהוו לעולמים תזכורת על אכזריותן של מלחמות ועל המחיר הנורא מכל שהן גובות.

 

את דבריו על קבר בנו סיים דוד גרוסמן במלים:

“את הכוח שלנו ניקח מאורי, היו בו עוצמות שיספיקו לנו להרבה שנים. הייתה בו קרינה כה עזה של חיים, של חיוניות ושל חום ואהבה, והאור שלה ימשיך ויזרח עלינו, גם אם הכוכב שהפיק אותה כבה. אהוב שלנו, הייתה לנו זכות גדולה לחיות איתך. תודה על כל רגע שהיית שלנו”.

שנים רבות, אנו קוברים מתינו וממשיכים בחיינו.

ליבנו לא נעשה גס, נפשנו לא התחסנה.

הם הישירו מבטם אל המוות, ואנו, מן הראוי נישיר מבטנו אליהם ונאמר שעשינו ככל יכולתנו כדי להיות ראויים.

יהי זכר הנופלים ברוך לעד!

כפרניק WhatsApp-Image-2019-05-08-at-07.47.024 ליבנו עם המשפחות השכולות

 

 


תגובה אחת

  1. מליאה, מאי 2019 | כפרניק הגב

    […] לעובדי המועצה, המרכז הקהילתי ולכל תושבי הכפר, על טקסי הזיכרון והעצמאות. שמואלי ציין כי היו טקסים טובים, מרשימים […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן