זה לא נעים לראות מוזיאון סגור


המוזאון הפתוח נסגר, המכוניות לאילת, היקים יועבר * שלומי אסייג מנהל את גני התעשיה במקום אריה דהן * המדיניות: אין תגובה

 

כפרניק 2256711-scaled זה לא נעים לראות מוזיאון סגור
אריה דהן (משמאל) עם שסף ורטהיימר, השר אלי כהן וסיגל שאלתיאל הלוי. צילום: יחצ ארכיון

 

כבר לפני הקורנה התפרסם בכפרניק כי המוזיאון הפתוח בתפן הולך להיסגר, ולאחרונה פורסם בכלכליסט כי מוזאון המכוניות יעבור לאילת.

במסגרת זו ביקשנו לברר, מספר פעמים, את תהליך פירוק המוזיאון, מה ישאר בתפן, לאן ילך הציוד ויצירות האמנות וכו’. כן ראינו חשיבות בהנגשת כל המידע לגבי אופי הפעילות בגני התעשיה.

מספר פניות ליעל שביט, דוברת גני התעשיה ומשפחת ורטהיימר, נענו בהתחמקות. גם שלומי אסייג, המנהל החדש של גני התעשיה, ביקש שלא להתייחס כלל לנושא.

אסייג, תושב נס עמים, החליף לאחרונה את אריה דהן מכפר ורדים, שניהל את גני התעשיה 33 שנה. גם לנושא זה לא התקבלה שום התייחסות.

יש לציין כי גני התעשיה שהקימה משפחת ורטהיימר בכלל, וזה בתפן בפרט – היו באוריינטציה קהילתית מובהקת, כולל “בית ספר תפן” שפעל במקום ועבר לכפר ורדים לפני מספר שנים. גן התעשיה תפן היה הראשון, ובהמשך הוקמו גנים דומים גם בעומר, לבון, דלתון, תל חי ונצרת. בתל-חי פעל במשך שנים רבות מוזיאון צילום שגם הוא נסגר זה לא מכבר, וחלק מהציוד נתרם לבית ספר אמירים בכפר ורדים (שווה ערך לחצי מיליון ש”ח). יצירות הצילום הועברו למוזיאון תל-אביב לאמנות.

 

בתשובה לפנייתנו, הנוגעת לסגירת המוזאונים ולתפעול גני התעשיה, השיב אסייג ב”אין תגובה” והסביר כי זו חברה פרטית שאיננה חייבת בדיווח.

עניין זה מאוד מפתיע ואפילו מקומם, משום ששנים רבות זכו הגנים לתקשורת אוהדת ומפרגנת, שהדגישה את מגוון האירועים והפעילויות הקהילתיות, כמו גם העסקיות בגנים. עוד מוזר, שמספר מקורבים עמם שוחחנו, ממש חששו לדבר בנושא ובטח שלא נזכיר את שמם. חלקם אף ציינו כי לא יופתעו אם משפחת ורטהיימר תחליט, בשלב הבא, גם למכור את גני התעשיה.

מי שבסופו של דבר עדכנה בנעשה בתחום המוזיאלי, היא רותי אופק, תושבת יובלים, המנהלת את המוזיאונים (חלקו של המידע גם מגורמים אחרים):

המוזיאון הפתוח נסגר. על-פי חוק המוזיאונים, היצירות שהיו בבעלות המוזיאון, חייבות לעבור למוזיאון אחר – ומתנהל על כך משא ומתן.

מוזיאון המכוניות יעבור לאילת. באחריות עיריית אילת. יוצב כנראה באזור שדה התעופה הישן.

 

כפרניק DSC_4517-scaled זה לא נעים לראות מוזיאון סגור
מוזיאון המכונית יעבור מתפן לאילת. צילום: ארכיון תפן, יח”צ

 

האוסף הארכאולוגי נתרם לאוניברסיטת חיפה.

ציוד ריהוט נתרם לעמותת כוכב.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-11-14-at-09.43.13 זה לא נעים לראות מוזיאון סגור
רותי אופק: כל פעילות המוזיאונים בתפן תסתיים. צילום יחצ

 

 


תגובה אחת

  1. קובי שקד הגב

    קהלת פרק ג’ א – “לַכֹּל, זְמָן; וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ, תַּחַת הַשָּׁמָיִם. אמר החכם באדם שלמה המלך. ולמה כיוון ? שכל חפץ, כמו מכוניות למיניהן שייעודן לנסוע ולטייל על כבישי הגליל למשל תחת השמים בשמש ובגשם עד שמגיע יומן להסתופף במוזיאון הפתוח באולם סגור ומוגן בתפן.
    אז מי שקרא מאמרים שלי בנושא בטיחות בדרכים ותרבות נהיגה יודע שכול נסיעה ברכב מתחילה ומסתיימת בחניה. כלומר נהיגה נבונה לא מתבטאת רק בכביש אלא גם מחוצה לו וגם תצוגה חשובה ומפוארת במוזיאון תפן של מכוניות כמו שנראו פעם. תרבות נהיגה מתחילה בין השאר גם ב”דע במה אתה נוסע” ובמה אחרים בסביבת הכביש בו את נוסע או נסע סבא שלך.
    ובהמשך לדברי קהלת, מוסיפים יודעי ח”ן – “ומקום לכל חפץ”. ולכן לתצוגה של מכוניות מכל הקטגוריות והיצרנים מקומה באזור שמרכז מספר נהגים גבוה יש ערך מוסף גבוה יותר מאשר באזורים בהם אנשים שבאו ליהנות מחופי מפרץ אילת ולא מהכבישים הארוכים (יחסית) בדרך אליה. והרי עדיף שנהג מצוי מקומי ישלים חוויה מוטורית ולא תייר שממילא רובם נהגים טובים ממילא. ואם כבר. אז אין מקום הולם יותר מאשר שדה התעופה הישן של אילת לתצוגה של המטוסים הראשונים שהטיסו אנשים לאילת. הערך המוסף של מוזיאון באזור המרכז (גני התערוכה למשל) גבוה לאין שיעור מאשר בפריפריה הכי רחוק מהעין. בלי להיעלב.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן