התנגדות לתוואי הרכבת


בן מובחר, קונינסקי, לנקרי, אבן צור, ברדה וקרין: חבל על השקעת 5 מיליארד ₪ ברכבת ללא בחינת חלופות ובפגיעה בפריפריה הצפונית

 

כפרניק 000008779869999 התנגדות לתוואי הרכבת
ראשי אשכולות בצפון: תכנית הרכבת לא תקרב את הפריפריה

 

יושבי ראש אשכולות הרשויות בצפון מתנגדים לתוואי הרכבת שמקדמת רכבת ישראל בוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל).

ששה יושבי ראש אשכולות רשויות בצפון, שלחו מכתב ליו”ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי, בו מביעים התנגדות לתכנית המיועדת לרכבות לצפון שמקדמת רכבת ישראל ולאופן התנהלות תהליך בחינת החלופות ללא זימונם ושמיעת עמדתם.

על המכתב חתומים שישה יושבי ראש של אשכולות בצפון: בני בן מובחר יו”ר אשכול גליל מזרחי, משה קוניסקי יו”ר אשכול יישובי בית הכרם, שמעון לנקרי יו”ר אשכול רשויות גליל מערבי, דוד אבן צור יו”ר אשכול המפרץ, אלי ברדה יו”ר אשכול הגליל והעמקים ויורם קרין יו”ר אשכול הכנרת והעמקים.

ששת ראשי האשכולות, המייצגים יחדיו מעל ל-70 רשויות בהן כ-1.5 מיליון אזרחים תושבי הצפון, מתנגדים להחלטת הות״ל לתכנית הרכבת הכוללת שיפור משמעותי של מסילת הרכבת מתחנת חוף הכרמל שיאפשר נסיעה מהירה רק מדרום חיפה לתל אביב, בעוד הנסיעה מצפון הארץ ועד דרום חיפה תמשיך להיות איטית ומסורבלת בתוך העיר חיפה.

בתכנית האמורה יושקעו כ-5 מיליארדי שקלים, אולם לדברי החתומים על המכתב, ההחלטה התקבלה ללא בחינת עומק של החלופות ובהן החלופה המועדפת על ראשי האשכולות – מינהור הרכבת מתחנת לב המפרץ (בסמוך לתוואי הכביש של מנהרות הכרמל) באופן כזה שרכבות מהצפון יוכלו לקצר זמן הנסיעה מהצפון למרכז בצורה משמעותית, באותה השקעה כספית מצד המדינה. תכנית זו תשרת גם את תושבי חיפה הרוצים להגיע למרכז הארץ, עם עלייתם לרכבת בתחנת לב-המפרץ החיפאית.

הדיון בות״ל התקיים במסגרת תכנית התשתיות הלאומיות (תת״ל) 65 שמטרתה המוצהרת היא חיבור הפריפריה למרכז, אולם להפתעת ראשי הרשויות לא רק שכלל לא הוזמנו לדיונים העוסקים באוכלוסייה אותה הם מייצגים, אלא שגם ההחלטות שנתקבלו כלל אינן משרתות את המטרה המוצהרת – להיפך: הן מרחיקות את ההשקעה התקציבית בתחום הרכבות בצפון ומעודדות חלופה שאינה מעודדת את פיתוח הצפון ובפועל תביא להגדלת המרחק ואיתו הפערים בין המרכז לצפון באופן שלא ניתן יהיה לתיקון בעתיד.

יעל רון, מנכ״לית אשכול רשויות גליל מערבי: “מכתב ההתנגדות של ראשי הערים והמועצות בא על רקע החלטה מהותית שהתקבלה ללא קיום דיון בחלופות וכלל ללא יידועם. מדובר בהתנהלות שערורייתית שהובילה להחלטה שערורייתית עוד יותר שתשאיר את תושבי הצפון עם תחבורה ציבורית לא יעילה ולא זמינה, שתנציח את הניתוק של הצפון ממרכז הארץ. לא ניתן שתכניות תחת הכותרת ‘חיבור הפריפריה למרכז’ יישארו ריקות מתוכן וחמור מכך – ייגרמו את ההיפך הגמור. חייבים להמשיך ולהיאבק בכך כל עוד זה בר שינוי”.

 

כפרניק YS התנגדות לתוואי הרכבת
יעל רון ושמעון לנקרי. ארכיון

**

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר:

התכנית כפי שנדונה בוועדה לתשתיות לאומיות מציעה הכפלה של מסילת החוף שבין תל אביב לחיפה. בכך ניתן יהיה להכפיל את תדירות הרכבות בקו זה.

הכפלת המסילה בתת”ל 65 א’ היא שלב ראשון בדרך למימוש התכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 שמטרתה להסיע 350 מיליון נוסעים בשנה.

המשך הקו יידון בפורום מיוחד בראשות משרד התחבורה שילווה את המשך תכנון המסילה לכיוון צפון.

יחד עם זאת, ובשל פניית ראשי הרשויות בצפון, תקבע בימים הקרובים פגישה בין ראשי הרשויות להנהלת הות”ל.

 

 

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן