הצלחה לד”ר טל מרשק וד”ר איתן סודרי


לראשונה: רופאים ישראלים במרכז הרפואי בנהריה בניתוח לתסמונת הנדירה “אוסלר-וובר-רנדו”

 

 

כפרניק 778903 הצלחה לד"ר טל מרשק וד"ר איתן סודרי
מימין: הרופאים המנתחים ד”ר איתן סודרי וד”ר טל מרשק, מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד”ר מסעד ברהום, ומנהל מחלקת אף-אוזן-גרון, ד”ר אייל סלע. צילום: אלי כהן זיקוקין

 

במרכז הרפואי לגליל נערך לאחרונה ניתוח שבוצע לראשונה ע”י מנתח ישראלי, של חולה הסובל מהמחלה הגנטית הנדירה “אוסלר-וובר-רנדו”, הגורמת להיווצרות כלי דם שאינם תקינים. התסמונת מתבטאת, בין השאר, בדימומים תכופים מהאף וממערכת העיכול, ובהיווצרות כלי דם בולטים על פני העור בצורת נקודות אדומות בכל הגוף.

בעקבות הצלחת הניתוח, הפסיק החולה לדמם מהאף לראשונה מזה שנים רבות וחל שיפור משמעותי במצבו. הניתוח התבצע במסגרת פעילותה של מחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי לגליל, הנחשבת לאחת המובילות מסוגה במדינה, ושבראשה עומד ד”ר אייל סלע.

החולה, אדוארד בלון, בן 77 מנהריה, שעלה לארץ מאוקראינה לפני כ-4 שנים, נמצא במעקב במחלקת המטולוגיה שבמרכז הרפואי, בה הוא מטופל מאז עלייתו. בחודשים האחרונים חלה החמרה במצבו בכל הקשור לדימומים מהאף, והופנה למחלקת אף-אוזן-גרון. את הניתוח מציל החיים, שנמשך כשעתיים וחצי, ערך מנהל יחידת ניתוחי אף, סינוסים ובסיס גולגולת במרכז הרפואי, ד”ר טל מרשק, בשיתוף פעולה עם ד”ר איתן סודרי, המשמש באותו תפקיד בביה”ח בילינסון בפתח תקווה. מאז הניתוח, שהוכתר בהצלחה, בלון כמעט ולא נזקק יותר לקבלת מנות דם, הדימומים מהאף הופסקו לחלוטין ומצבו השתפר מאוד.

זו היתה הפעם הראשונה בה התקיים ניתוח מסוג זה על-ידי רופא ישראלי. בדרך כלל נוהגות קופות החולים להטיס את המטופלים לניתוח בגרמניה, שם  פותחה שיטה ניתוחית יעילה והצוות הרפואי צבר ניסיון.

תסמונת “אוסלר-וובר-רנדו” היא מחלה תורשתית המשפיעה על כלי הדם בכל הגוף ופוגעת בהם. בחלק מהמקרים ניתן לזהות את התסמינים בקלות, בעוד שחלק אחר מהמקרים מאובחן לראשונה רק עם הופעתם של סיבוכים הכרוכים בסכנת חיים. המחלה פוגעת בכלי דם עוריים, ברירית האף והפה, בריאות ובמקומות נוספים בגוף, ומאופיינת בעיקר בדימומים מהאף. הדימומים הללו מופיעים בדרך כלל בגיל הילדות המאוחר או בקרב מבוגרים צעירים, ונוטים להחמיר עם השנים. חומרת הדימומים משתנה בין החולים, החל ממקרים בהם יש דימומים קלים ביותר ועד לדימומים קשים ויומיומיים, המצריכים טיפול קבוע בתכשירי ברזל ובעירויי דם תכופים.

כשבועיים לאחר הניתוח הגיע בלון למעקב אצל ד”ר מרשק, במהלכו התברר כי הדימומים מהאף הופסקו לחלוטין ולא חזרו. במהלך המעקב אמר בלון: “זה סבל נוראי לדמם מדי יום במשך כל כך הרבה שנים, ואני שמח שהדימום נפסק. אני מקווה שמצבי יילך וישתפר. היה לי חשוב לעבור את הניתוח ואני מודה לד”ר מרשק ולמחלקת אף-אוזן-גרון, על הטיפול המסור והמקצועי”.

ד”ר מרשק: “עצם העובדה שיש עכשיו מנתחים ישראלים שמסוגלים לבצע את הניתוח בישראל, מהווה בשורה חשובה עבור אנשים הסובלים מהמחלה וזקוקים לניתוח מסוג זה. המטופל הגיע אלינו לאחר שחלה הידרדרות במצבו ועם רמת המוגלובין נמוכה במיוחד, ובאותה תקופה הוא נאלץ לקבל שתי מנות דם מדי יומיים. במחלקה ההמוטולוגית הדגישו בפנינו, כי אם לא יעבור את הניתוח, מצבו עלול להידרדר עוד יותר. אני שמח שהניתוח הוכתר בהצלחה, מצבו של המטופל משתפר ורמת ההמוגלובין בדמו עולה”.

 

כפרניק 776890 הצלחה לד"ר טל מרשק וד"ר איתן סודרי
ניתוח מציל חיים. ד”ר מרשק ואדוארד בלון  צילום: רוני אלברט

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן