החממה. בלי ירקות


דרושים מתנדבים לפעילות בחממה הטכנולוגית קהילתית בכפר ורדים: הובלת מיזמים, גיוס הון, שיווק, פטנטים, יצירתיות ועוד

 

 

עופר כהן

 

כפרניק 57098991_10157142848263934_58968651138596864_n החממה. בלי ירקות
דרושים לחממה הטכנולוגית בכפר ורדים

 

 

במדינת ישראל משגשגות ופורחות יזמויות רבות, הן במגזר העסקי והן במגזר החברתי. במקביל לכך, בעשורים האחרונים חלה עליה מתמדת בכמות העמותות והארגונים החברתיים בישראל. בתווך בין שתי מגמות אלו, מצויה תופעת היזמות החברתית.

יזמות חברתית היא כזו היוצרת שינוי חברתי-מערכתי ברמת המדינה או ברמת הקהילה והיזמות החברתית משרתת משימה או מטרה חברתית שעיקרה אימוץ מטרה לייצור ערך חברתי בר קיימא.

היזמות החברתית מונעת על ידי חזון והרצון לענות על צורך חברתי ויש לה תפיסה ברורה של הפתרון החברתי וראייה נכוחה לגבי אופן יישומו. יזמים חברתיים רגילים לאתר ולגייס שותפים ובמקרים רבים הם יוצרים שותפויות בין סקטורים שונים להגשמת מטרתם. שותפות בין סקטוריאלית יעילה במיוחד ליצירת מודלים חדשים והחדרתם לשוק ולכן יזמים חברתיים נמצאים לרוב בקשר הדוק עם הקהילות שהם משרתים.

בעולם המערבי ובישראל קיימים מנגנוני תמיכה ומאגרי ידע רבים המטפחים ומקדמים יזמות חברתית ועסקית כאחד.

בתחום הידע הטכנולוגי והעסקי, קיימים בישראל משאבי ידע רבים אשר יזמים חברתיים יכולים להשתמש בהם, כשהבולט מבניהם הוא ההון האנושי.

 

הרעיון:

הקמת “חממה טכנולוגית קהילתית”, שתשלב בין האוכלוסייה הצעירה לאוכלוסיה המבוגרת ורבת הניסיון – בפיתוח מוצרים שונים אשר תהיה פתוחה לקהל הרחב ותאפשר לכל מי שמוחו קודח מרעיונות להפוך את יציר דמיונו לחפץ ממשי.

המודל יהיה דומה למודל של חממות טכנולוגיות מסוג “Fab lab” או “MakerSpace”. החממה תפעל כמוסד ללא כוונת רווח, למען הקהילה ובהשתתפותה ותופעל באמצעות מתנדבים שכל רווחיה יהיו למטרות ציבוריות, והשימוש בציוד יהיה פתוח לכל תושב – כמובן, בהתאם לתנאי תקנון החממה.

ההנחה שעליה מבוסס הפרויקט, היא שבני הנוער יימשכו למרכז הטכנולוגי בזכות ההנאה שביצור מוצר משלב הרעיון, דרך הכנת תכנית עסקית, יצור המוצר ושיווקו –  הכל תוך רכישת ידע בתחומים טכנולוגים שונים לצד ידע בתחום העסקי. בני הנוער יחונכו ליזמות עסקית, תוך הפעלה והתנסות מעשית בשלבי הפרויקט השונים והקניית הידע והתשתית הבסיסית שיתרמו להם רבות בהמשך דרכם כיזמים.

החממה תטפל בשלב ההתחלתי ביותר של היזמות הטכנולוגית – תוך מתן סיוע ליזם המתחיל במימוש הרעיון, בהפיכתו למוצר מסחרי ובהצגתו לגורמים עסקיים שונים. בתקופת השהות בחממה, אמור היזם לבנות תכנית עסקית מסודרת, להוכיח היתכנות טכנולוגית ושיווקית (כולל אבטיפוס או דגם של המוצר הסופי) והבאת המיזם למצב שבו הוא בשל להשקעה מסחרית.

 

הפעילות בחממה הטכנולוגית הקהילתית

א.         הקמת מערך חוגים לילדים בתחומי הטכנולוגיה השונים, אשר יסייעו לתקציב החממה (חוג רובוטיקה, חוג “מהנדסים צעירים” וכו’).

ב.         קיום הדרכות וקורסים עסקיים במגוון נושאים טכנולוגיים ועסקיים.

ג.          עבודה בקבוצות קטנות תוך העמקה ומתן ייעוץ אישי בנושאים טכנולוגיים, עסקיים ושיווק.

ד.         הפריה הדדית ותמיכה קבוצתית.

ה.         ליווי אישי לכתיבת תכנית עסקית ותכנון עסקי ואסטרטגי..

ו.          בדיקת היתכנות של המוצר/מיזם ע”י צוות מקצועי.

ז.          תהליך יצור המוצר.

ח.         בדיקת היתכנות לשיווק או מכירת רעיון המוצר לגורמים שונים לרבות עניין רישום פטנט על המוצר.

ט.         סיוע בהשגת כספים לטובת המיזם מגורמים שונים, הלוואות וגיוס הון בערוצים שונים.

י.          סיורים מקצועיים בתעשייה ובמעבדות מו”פ.

 

כל אלו יחד, יצרו מגוון כלים לפיתוח הראייה היזמית של משתתפי החממה, ויתרמו ליצירת סביבה טכנולוגית ועסקית מודרנית, ובין היתר:

  • ארגז כלים עסקי שכולל את עמודי התווך החשובים של חשיבה יזמית, חשיבה עסקית ומידע על הסביבה העסקית והתחרות שבה.
  • איתור של חסמים ואתגרים, בחינת אסטרטגיה עסקית ולמידת התהליך בפיתוח מיזם עסקי. כיוון שייעוד הפרויקטים הינו יישומי בבסיסו, ימונה לכל פרויקט מלווה עסקי בעל ניסיון וידע. המלווה העסקי יעריך את היתכנותו העסקית של הפרויקט (מוצרים מתחרים בשוק, יישומים אפשריים, כדאיות כלכלית, היתרון היחסי שנוצר כתוצאה מפיתוח הטכנולוגיה ועוד), ויגדיר את יעדיו הסופיים של הפרוייקט, יעדים אשר יהוו אבן הבוחן להחלטה על השקעה עבור גורמים שונים.
  • הכנת התכנית העסקית: מבנה, מרכיבים, משמעויות ושימושים, פרקי תכנית עסקית, המוצר, שיווק ומכירות, תפעול והשקעות.
  • תהליך היצור: לימוד השימוש במכונות טכנולוגיות שונות לרבות שימוש בתוכנות אשר יסייעו בפיתוח המוצר. חשיפת הלומדים לסוגים שונים של חברות שונות ומעבדות מו”פ העוסקים בפיתוח של מוצרים שונים.
  • שיווק: גישות ניהול שיווקיות, מושג התועלת, פוטנציאל שיווק, סביבה שיווקית, פילוח שוק, מידע עסקי ותמהיל השיווק

 

 

תשתית אנושית

  • הקמת צוות מתנדבים מקצועי אשר ינהל את החממה. העדיפות תהיה לבני הגיל השלישי אשר יש להם ניסיון רב בתחום הטכנולוגי והעסקי ואשר יש להם זמן פנוי בשלב זה בחייהם ומעוניינים לתרום לקהילה.
  • הקמת צוות הדרכה של מתנדבים אשר יעניקו הדרכות שונות למשתתפי החממה, בתחומי הטכנולוגיה ובתחום העסקי.
  • גיוס של תושבים אשר עוסקים ביום יום בתחום הטכנולוגיה שיהיו “עמיתי החממה”, ואשר יעניקו יעוץ מקצועי שוטף לפתרונות נקודתיים בפרויקטים שונים של החממה.
  • גיוס של תושבים אשר שיהיו “עמיתי החממה” ויפעלו להשגת תרומות ותקציבים לחממה וכן יפעלו ליצירת קשרים עם התעשייה לטובת תרומות ושיתופי פעולה שונים עם החממה.

ההצלחה של החממה, תלויה בעיקר בהירתמות של תושבים רבים להתנדב ולהשקיע מזמנם לטובת הצלחת החממה, ועל כן מערך ההתנדבות הוא החלק החשוב ביותר בהקמת הפרויקט.

 

יעדים

  • היעד העיקרי של תוכנית החממה יצירת תרבות של יזמות טכנולוגית וקשרים חברתיים בין האוכלוסיות השונות בישובי האזור (כפר ורדים, מעלות-תרשיחא, ינוח-ג’ת, כיסרא-סמיע וכו’).
  • יצירת פעילות בתחום המו”פ בתוך הקהילה בין צעירים למבוגרים.
  • להפוך רעיונות טכנולוגיים חדשניים למוצרים סופיים.
  • יצירת הזדמנויות לגיוס כספים לטובת החממה.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל:

עופר כהן – 050-4447386                ofer-law@hotmail.com

שמוליק צ’אושו – 054-9843654         sam2278@gmail.com

 

 

כפרניק ess1 החממה. בלי ירקות
עופר כהן: דרושים מתנדבים לחממה הטכנולוגית קהילתית בכפר

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן