החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

הלל גלזמן: אלמנטים מלאכותיים העלולים לפגוע במרקם ובסביבה הטבעית * אייל שמואלי: נערך שיתוף ציבור ומומלץ להתרשם בסוף העבודות * יואב ניצב ונועם מסד: הערות נלקחו בחשבון


 

 לא יבשה הדיו על המחאה הציבורית והקפאת העבודות בשביל המייסדים על הר דפנה, ושוב “סערה” הנוגעת לפיתוח כפר ורדים ולשיתוף ציבור, והפעם: הפארק האקולוגי, פארק האגדות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-07-17-at-21.39.49-1-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
תחילת העבודות על פארק האגדות האקולוגי בכפר ורדים

 

 

בסוף יוני 2022, זמן קצר לאחר תחילת העבודות על פארק האגדות/האקולוגי, הנמצא במורדות נחל יחיעם (מתחת למארג ולשכונת מעלה השמורה / מדורות ל”ג בעומר בעבר), פנה הלל גלזמן למהנדס המועצה, דורון לבב, במכתב מפורט המתאר את תהליך שיתוף הציבור במפגש במארג באוגוסט 2021 וכן בהמשך בהערות של פעילי סביבה שגם פורסמו בפורטל כפרניק, חלקן תוך התנגדות נחרצת לחלק גדול ממרכיבי התכנית.

אלא שגלזמן מלין בפני לבב, על היעדר תגובות על הערות פעילי הסביבה ותהה האם הועברו לחברת “ליגמ” שתכנה את הפרויקט. כן התייחס באופן ספציפי לתכנון הצמחיה ב”פארק הפרפרים” ולמיקום הבריכה האקולוגית, שלמיטב הבנתו נמצאת בערוץ זרימת נחל יחיעם.

כן ציין גלזמן פנייתו לאיגוד ערים איכות סביבה גליל מערבי לסייע בתכנון האקולוגי, וניסיונותיו העקרים לקבוע סיור בשטח עם נציגי ליגמ ומהנדס המועצה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-07-17-at-21.39.48-2-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
תחילת פיתוח פארק אקולוגי בכפר ורדים

 

גלזמן מסכם את מכתבו:

“1. אני רואה חשיבות רבה בשיתוף הציבור בתכנון הסופי שהולך ומתבצע עכשיו בשטח ומבקש לדעת האם ואיך הוטמעו הערות התושבים הנ”ל, בייחוד במה שקשור בתכנון דמויות ופסלים כגון: ‘ביצת שרק’ ואלמנטים מלאכותיים בפארק שעלולים לפגוע במרקם ובסביבה הטבעית וכן מתפקודה של הבריכה האקולוגית.

“2. אני מוטרד מחוסר השקיפות והיעדר התשובות של המועצה לטענות התושבים הנ”ל ומשיחות עם תושבים – רובם אינם יודעים כלל מה מתוכנן בפארק הזה.

“3. לאור ההתעוררות הציבורית לאחרונה בנושא שביל המייסדים בהר דפנה – אני רואה משנה חשיבות לשיתוף הציבור בתכנון והקמת הפארק האקולוגי הלכה למעשה”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-07-17-at-21.39.48-3-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

 

העתקי המכתב נשלחו גם לראש המועצה, לחברי המועצה, המנכ”לית, המבקרת ופעילי הסביבה שכתבו הערות.

 



 

 

בחלוף שבועיים, ולאחר שלא קיבל תגובה על מכתבו למהנדס המועצה, פנה גלזמן בשבוע שעבר במכתב לראש המועצה, אייל שמואלי, ובו מחא על כך שלא קיבל כל התייחסות למכתבו הראשון. כן הדגיש באופן מיוחד את השבילים הצהובים המהווים, לדבריו, “פגיעה במרקם הטבעי של שטח הפארק המתוכנן”.

 

כפרניק IMG_20220716_172714-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

 

גלזמן גם טוען שהיעדר התגובה – משמעותה כי “למעשה אין כלל שיתוף ציבור בנושא”.

הוא חותם את מכתבו: “מאחר והמועצה אינה מגיבה למכתבי שבסימוכין – אני רואה לנכון לפרסמו ברבים”.

מכתב זה, שגם פורסם ברשתות החבריות, ממוען לגורמים הבאים:

דורון לבב, מהנדס המועצה.

איתן היימן, יואב ניצב, טוביה ארז, קרן דרוקמן-אדיב, שרונה מאיר, עופר כהן, עופר חלה, יורם אילון חברי מועצת כפר ורדים.

תמי חצואל, מנכלי”ת המועצה.

רונית אפסון, מבקרת המועצה.

דוד רנוב, אביבה קרבונרה, עדנה  פישר, עדי וישראל גרינפלד, סמדר אגרט, ירמי אגרט – כותבי ההערות בפרסום הנ”ל בכפרניק.

עודד שלומות, כפרניק.

 

כפרניק IMG_20220716_172445-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

 

הפעם קיבל גלזמן תשובה מהירה מראש המועצה, שעיקריה כי נערך שיתוף ציבור והמתכננים ביצעו שינויים ברוח הדברים שנשמעו.

כן כתב שמואלי, כי המועצה איננה נוהגת לדווח על פרויקטים ברמת הפרט, ומתנהלת דרך ועדות המועצה ונבחרי הציבור שקיבלו מנדט מהתושבים – והמליץ לגלזמן “להמתין לסיום הפרויקט, ולהתרשם בסוף התהליך”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.07.56-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
פארק אקולוגי הדמיה

 

גלזמן לא הסתפק בתשובה לעיל ומיהר לשגר מכתב לשמואלי, בו נאמר כי שיתוף הציבור היה מצומצם, וניתן היה לעשות פעולות נוספות, כמו סיור בשטח. כן ביקש לדעת מה השינויים שהוכנסו בתכניות בעקבות ההערות משנה שעברה. עוד התייחס באריכות ל”שקיפות” המועצה, לדיונים שהתקיימו בנושא (אם בכלל) ולפרסום הפרוטוקולים שלהם באתר המועצה.

גלזמן מציין כי ב”המתנה לסיום הפרויקט”, כפי שמציע שמואלי, עלול להיווצר נזק בלתי ניתן הפיך למרקם הטבעי. הוא חותם, כי אין בכוונתו להקשות לחינם על ביצוע הפארק ומעולם לא הציע לבטלו: “נהפוך הוא. הפארק יכול להיות מקסים ומושך את כל ציבור המשפחות בכפר, רק שלדעתי ולדעת תושבים רבים נוספים – כדאי לערוך בו התאמות כך שהוא אכן יהיה יותר בעל אופי אקולוגי סביבתי, עם פחות אלמנטים מלאכותיים מפלסטיק ושבילים זוהרים, שמטבע הדברים שחיקתם מהירה עם הזמן ותחזוקתם תעלה הון לקופת המועצה בעתיד”.

 



 

 

ניסיונות בדיקת השינויים של פורטל כפרניק עם דפנה דרורי ושי-לי איגנר-ברג, מתכננות הפארק מטעם חברת “ליגמ פרויקטים סביבתיים בע”מ”, לא צלחו מכיוון שסירבו להתייחס: אינגר-ברג כבר לא עובדת בחברה. דרורי אמרה איננה זוכרת את הפרטים והציעה לשאול את מהנדס המועצה הקודם שליווה מקרוב את התכנון.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.08.10-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
מתוך מצגת הפארק האקולוגי , פארק האגדות בכפר ורדים

 

נועם מסד, שכיהן בזמן תכנון הפארק כמהנדס המועצה המקומית כפר ורדים  (כיום מהנדס עיריית מעלות-תרשיחא), אמר כי היתה התייחסות להערות. למשל, לצערו, לא תהיה דמותו של “שרק” בתוך הבריכה האקולוגית: “אלמנט נחמד שדרך חשיפתו וכיסויו ניתן היה לחוות את השינוי במפלס המים. וגם יכול היה להוות אי מלאכותי לנחיתת ואולי קינון ציפורים”. הוא ציין כי התכניות היו ללא כריתת עצים וכי חבל שכל אחד מנסה היום להיות יותר “ירוק” מהשני.

 

כפרניק 99898804435 החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
התכנית המקורית: ביצת שרק

 

חבר המועצה יואב ניצב, יו”ר התנועה הירוקה, אמר כי חלק מהערות של חבריו מהירוקים אינן ברמה התכנונית, אלא “תפיסת עולם” של הימנעות מפיתוח. לדבריו, זו תפיסה לגיטימית אבל בלתי ניתנת ליישום מסגרת התכנית. הוא ציין את הרמה הגבוהה של חברת ליגמ, המתמחה בפרויקטים אקולוגיים, ואת היועצים המקצועיים איתם עובדת החברה. כן הוסיף, כי היתה התייחסות להערות, כמו למשל, החלפת אלמנטים מפלסטיק בעץ או באבן.

 

**

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.25.01-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
פארק האגדות כפר ורדים, 85 דונם. בתקציב של מיליון ש”ח

 

פארק האגדות האקולוגי יהיה על שטח של כ-85 דונם (פיתוח בפועל על שטח קטן בהרבה) ויהיו בו שבילי הליכה המחברים מספר מתחמי פעילות/עניין. הפארק יכלול גם שימוש בפינות צל וזולות, מקבצי עצים, טראסות מסורתיות, נופי מים ונוף פתוח. בפארק האגדות דגש על העצמת הנוף המקומי באמצעות עידוד דמיון ופעילות משולבת בטבע. אחת ממטרות הפארק היא חיבור שלב ג’ לשאר חלקי כפר ורדים.

עלות הפארק כמיליון ₪ שאושרו בתב”ר במועצה.

 



 

תגובת המועצה:

המועצה מבצעת פרויקטים רבים בכפר ורדים, קטנים כגדולים וזאת ע”י עובדי המועצה המסורים, חברי המועצה ובתמיכת מומחים ויועצים חיצוניים.

כך גם פועלת המועצה בתכנון וביצוע פארק אקולוגי ובמקרה הנ”ל בשיתוף מלא עם רשימת “כפר ורדים ירוק” פארק זה יאפשר לכלל האוכלוסייה לבקר ו”לגעת” בטבע מקרוב ובנוסף לחבר ולקשר אזורים אורבניים דרך הטבע ולא רק במדרכות וכבישים, לרבות חיבור שלב ג’ לשכונות הוותיקות.

הפארק ממומן ע”י הקרן לשטחים פתוחים בעלות של כמיליון ₪!

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.08.11-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
שיפולי נחל יחיעם, לפני הקמת הפארק

 

משרד התכנון הנבחר הוא משרד אדריכלי נוף “ליגמ” שמתמתחים בפיתוח שטחים פתוחים בטבע.

לצורך הכרות עם כפר ורדים, תושביו ונופיו, ביצעה החברה שיתוף ציבור באירוע מיוחד באולם המארג באוגוסט 2021 , תודותינו לאתר כפרניק שסיקר אירוע זה וניתן להתרשם בכתבה באתר.

באירוע נכחו כ-15 תושבים ועוד כ-25 שצפו בזום, מיעוט הנוכחים מהווה בעיננו הסכמה ואמון הציבור בפעולות המועצה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.08.08-1-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

 

בין הנושאים שהועלו ע”י התושבים :

רצון לקיום פעילות צפרות וצילום בבריכת החורף,

פגיעה מינימלית בצומח המקומי,

שיתוף אמצעים דיגיטליים,

חיבור לשביל מצפור גיא,

הוספת אמפיתאטרון קטן,

חיבור לוואדי הקסום,

נגישות ופעילות קהילתית.

במקביל הועלו מספר התנגדויות וגם הן מסוקרות באתר כפרניק ותודתנו על כך.

 

כפרניק 20210815_173730-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי
שיתוף ציבור במארג: אייל שמואלי עם דפנה דרורי ושי-לי איגנר-ברג מליגמ

 

כלל החומר הועבר למשרד התכנון “ליגמ” שביצע תיקונים בתוכנית לביצוע, בתוכנית הסופית נלקחו בחשבון רוב הארות התושבים, וניתן להתרשם ממנה באתר המועצה בכתובת kfarvradim.com , תחת קטגוריית זירת השקיפות – שיתוף ציבור.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-08-18-at-09.08.10-1-scaled החלו העבודות בפארק האגדות האקולוגי

 

הפארק האקולוגי יכלול אלמנטים טבעיים מעץ המדמים נושאים מעולם סיפורי אגדות הילדים, כיתות לימוד, גן פרחים ופרפרים, פינת ערסלים מוצלים בצל טבעי, ארץ האבנים, תיבות קינון ועוד.

עם סיום הפארק, המועצה תפעל לשיקום וחיבור רציף של הוואדי הקסום ושביל למצפור גיא ובכך יתקיים חיבור לטיול משפחות בטבע, שיחל בכיכר מספר 7 ויסתיים במצפור גיא.

תודתנו לציבור הרחב על האמון הניתן בפעולות המועצה.

 




2 תגובות

  1. אריק הגב

    מועצה מיותרת

  2. חנה הגב

    השביל שבו טיילנו חביב אבל הריצוף בצבע הצהוב מזעזע. מה קשור לטבע? לדעת משפחתנו ממש לא מתאים , יתלכלך מהר….
    אילו היו אבני שפה צבעוניים, ניחא…
    הקטנטנים נהנו מהליכה על גזעי העץ שתוחמים קטע שביל.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן