הוא פשוט שריונר


סאמר ברהם, נוצרי-ארמי מתרשיחא, סיים שירות מלא כלוחם בחטיבה 188 * הוא נושא את דגל ההתנדבות והתרומה למדינה * וגם תומך נלהב של שלמה בוחבוט

 

כפרניק sbbbb-300x200 הוא פשוט שריונר
לוחם השריון סאמר ברהם

 

שני אנשים השפיעו באופן עמוק על סאמר ברהם, בן 21 מתרשיחא: הכומר, האב גבריאל נדאף מראשי הפורום לגיוס נוצרים לצה”ל; ורס”ן (מיל.) שאדי חלול יו”ר העדה הארמית-נוצרית בישראל. לפני מספר חודשים השתחרר ברהום מצה”ל, לאחר שירות מלא של שלוש שנים בשריון, והוא לא מוציא מכלל אפשרות להתגייס לקבע או לעשות שירות אחר לטובת המדינה.

למרות גילו הצעיר, גיבש ברהם זהות ארמית-נוצרית מוצקה והיותו חלק ממיעוט החי בתוך מיעוט, איננה מפריעה לו להציג את משנתו בביטחון ובגאווה רבה: “כבר בגיל צעיר הבנתי שאני לא ‘ערבי’, אלא נוצרי בן העדה הארמית. לכן גם החלטתי לעבור מאורט תרשיחא ולסיים תיכון באורט מעלות, על מנת לשפר את העברית שלי ולהתערבב עם האוכלוסייה היהודית. לאחר התיכון גם התנדבתי לשנת שירות במוקד העירוני בעיריית מעלות-תרשיחא. הרעיון של הגיוס לצבא התחיל לאחר שאחי הגדול עמד להתגייס, אבל לפני תחילת השירות התגלה כחולה סרטן ונאלץ לוותר. ההורים מאוד תמכו בי כאשר הגיע תורי והחלטתי להתגייס”.

 

אמו של סאמר ברהם ילידת תרשיחא, בת למשפחת קנבורה הנוצרית. היא הכירה את אביו כשלמדה בירושלים והביאה אותו אחריה מבית ג’אלה לגליל. לסאמר אחות גדולה נשואה החיה בפסוטה, ואחיו הבכור מתגורר בתרשיחא.

לפי ברהם, בתרשיחא היו לאחרונה עוד שני חיילים נוצריים והוא השלישי. מבני משפחתו יש המשרתים במשטרה ובשירות בתי הסוהר; ודודו, אדוארד קנבורה, נרצח לפני מספר שנים בהיותו קצין משטרה באגף התנועה בעכו.

הוא מאוד מעריך את משנתו של האב גבריאל נדאף, הפעיל לגיוסם של הנוצרים לצה”ל. אמנם בתרשיחא אין הדבר מקובל כל-כך –  אבל בפסוטה בערך כמחצית מהבחורים מתנדבים להתגייס. לצערו, במעיליא הגיוס פחות פופולארי.

 

כפרניק sbbbbb-300x169 הוא פשוט שריונר
סאמר ברהם: ישראלי, נוצרי וארמי

 

מכיוון שבני המיעוטים אינם חייבים בגיוס לצה”ל, התנדב ברהם לחיל השריון. הוא סיים בהצלחה את השירות, שבו היה טען-קשר בחטיבת השריון המפוארת 188. לדבריו, הוא נהנה מאוד מהשירות, למד דברים רבים, צבר ניסיון חיים ויכולות, הגיע למקומות רבים בארץ לאימונים ותעסוקה והתקבל יפה בין חבריו ליחידה, יהודים מכל המגזרים והסוגים. הוא “מורעל” על הטנקים ואוהב את היכולת והעוצמה של השריון.

ברהם השתחרר לפני מספר חודשים וכיום עובד בבית קפה “סול” בקניון בתרשיחא, אבל חושב ללכת ללמוד, אולי קרימינולוגיה, ושוקל גם אפשרות להתגייס לשירות קבע בצבא, במשטרה או בשב”ס. בכוונתו גם להיכנס לפעילות עמותת “מילואימניקים בחזית” בה בני מיעוטים ששירתו בצבא ופעילים בכל העולם ובאו”ם.

לדבריו, למרות ששפת אמו היא ערבית, הוא איננו רואה עצמו “ערבי”, אלא נוצרי בן העדה הארמית (נוצרי-ארמי), “לאום” בן אלפי שנים ששפתו המקורית היא הארמית. לאחרונה גם הכיר משרד הפנים בלאום הארמי, בעיקר הודות לפעילות של שאדי חלול מגוש חלב, נושא דגל הלאום הארמי וחידוש השפה הארמית, עמו נפגש ברהם פעמים רבות ורואה בו חבר ומנטור לאומי.

“החברה הערבית, בתוכה אני מתגורר, איננה רואה בעין יפה את הפעילות שלי”, הוא אומר. “לעיתים זורקים מילים, אבל אין נגדי אלימות.

“חשוב לי מאוד להדגיש אני לא ערבי, אלא ישראלי, נוצרי וארמי הגאה לחיות במדינת ישראל ולשרת אותה. אני שר את התקווה בגאווה ובכל יום זיכרון עולה לקבר של הדוד שלי והולך לבקר משפחות נוצריות שכולות שבניהם נפלו במילוי תפקידם. אין לנו ארץ אחרת ומחובתנו לשרת אותה היכן שצריך”.

**

תושבים רבים במעלות-תרשיחא מכירים את סאמר ברהם בעיקר מהחודשים האחרונים, בהם היה מהגרעין הקשה של תומכי שלמה בוחבוט במערכת הבחירות. לדבריו, הוא חבר טוב של ילדיו של בוחבוט ומכאן היכרותו הקרובה גם עם ראש העיר לשעבר.

“שלמה היה ראש עיר נהדר ועשה דברים גדולים באזור והפך את מעלות-תרשיחא לאחת הערים הטובות בצפון”, הוא אומר. “למרות האכזבה שלי מתוצאות הבחירות, אני כמובן מאחל בהצלחה לארקדי פומרנץ, אבל בספק גדול אם יוכל להיות ראש עיר טוב כמו שלמה”.

 

כפרניק sbbb-240x300 הוא פשוט שריונר
סאמר ברהם: חבר של משפחת בוחבוט ועצוב ששלמה לא נבחר

 


תגובה אחת

  1. האופטימיסט הגב

    הראשונים הם מובילי הדרך… להם הכי קשה !

    חזק ואמץ, אתה מהבודדים לצערנו שמבינים שהארץ הזו גם שלהם, ומכך גם החובה לשרת.

    בהצלחה רבה בהמשך הדרך !

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן