תתרבות


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
גילה לוי הוברמן

תלמידי העיצוב והאמנות ב"אמירים" נחשפים ל"תרבות הצריכה" בפרויקט חינוכי, ערכי ויצירתי

כפרניק baa-001 תתרבות

תלמידי העיצוב והאמנות ב"אמירים" נחשפים ל"תרבות הצריכה" בפרויקט חינוכי, ערכי ויצירתי

 

דמיינו שאתם הולכים לאיבוד בתוך עיר גדולה וסואנת בין בניינים רבי קומות – אלא שכל הבניינים הם בעצם אריזות ענק של מוצרי צריכה מוכרים כמו דגני בוקר, קרטוני חלב, אריזות פסטה וקופסאות נעליים.

זוהי בדיוק התחושה שמקבלים כאשר צופים בסרטון שהכינו תלמידי מגמת אמנות בתיכון אמירים בכפר ורדים. הסרטון, יחד עם תערוכת ציורים וצילומים מרשימה, מהווים את שיאו של תהליך שעברו תלמידי המגמה בחודשיים האחרונים, ובמהלכו נחשפו למושג "תרבות הצריכה" ולצדדים האפלים והמזיקים של הצרכנות המוגזמת שלנו בעולם המערבי.

מדובר בפרויקט שיזמו יעל ברקי גטניו מהרשת הירוקה, שרית פולס רכזת מגמת אמנות בתיכון אמירים, ורוהאן פלאות מנחה מעגלי קסם, סדנאות וקורסים בנושאי קיימות ויזמות לשינוי.

מספרת שרית: "בפרויקט השתתפו תלמידי כיתות י'-י"א במגמת אמנות, 34 תלמידים בסך הכל. בחרנו להתמקד בתרבות הצריכה כי הנושא נראה לנו הכי רלוונטי לתלמידים ומאפשר עבודה משמעותית”.

שרית, יעל ורוהאן ומורי המגמה – יואב אבירו ומריאנה אמסילי – בנו יחד תכנית דחוסה אך מגוונת.

המפגש הראשון עסק בשאלה איך נראית החברה שלנו ומהי תרבות. הדיון התפתח באופן טבעי לנושא תרבות הצריכה ולמקום שיש לחפצים ולמותגים בחיינו.

במפגש הבא נפגשו כל תלמידי המגמה עם רוהאן, שדיבר איתם על השפעת הפרסומות ועל הכוחות המניעים את תרבות הצריכה. זה היה מפגש פוקח עיניים, מחדד מודעות וממלא בהשראה. עם כל התובנות החדשות שרכשו יצאו התלמידים לסיור בקניון – והפעם, במבט ביקורתי ולא צרכני. הם התבוננו והבינו איך הקניון בנוי ומעוצב כדי לעודד עוד ועוד קניות. כל תלמיד צילם משהו שלדעתו מבטא את תרבות הצריכה. את הצילומים ערך יואב, המורה לצילום, למצגת שאותה ניתחו התלמידים הן מבחינה אמנותית והן מבחינה חברתית ותרבותית. פעילות זו העלתה מאוד למודעות של כולם את הכוחות המופעלים עלינו לקנות ולצרוך גם כשלא צריך.

מתאר גיא מיכאלי, תלמיד כיתה י"א במגמת אמנות: "הפרויקט הזה נתן לי מודעות שלא הייתה קודם. בפרויקט לא סתם לימדו – הראו לנו דוגמאות ממש מהחיים, בפרסומות ובקניונים. קיבלנו פרספקטיבה אחרת. בביקור בקניון פתאום ראינו דברים הזויים, מה עושים שם כדי למשוך אותנו. הצבעים החזקים, ההנחות רק על חלק מהפריטים כדי למשוך אותנו פנימה…

"לא הייתי תמים. הכרתי את זה עוד קודם – אבל עכשיו אני יודע עד כמה זה משפיע, במיוחד על ילדים”.

 

 

כפרניק baa תתרבות

 

 

ואחרי שהראייה התחדדה והמודעות התפתחה, החל החלק האמנותי של הפרויקט. בשיעורי תולדות האמנות למדו התלמידים על אמנים ידועים שעסקו בנושא תרבות הצריכה, כמו אנדי וורהול ואמני הפופ ארט. במקביל, בסדנאות האמנות המעשיות, התבקש כל תלמיד לצייר משהו שקשור לנושא. "לא נתנו להם הגדרות ספציפיות” מספרת שרית. "הם קיבלו יד חופשית להתייחס לכך מהעולם שלהם. באמצע התהליך עשינו ביקורת עבודות. הזמנו את רוהאן ודיברנו על היצירות ואיך לחדד את המסרים. כאן הוחלט שכל תלמיד יכתוב גם טקסט שמלווה את העבודה שלו, ומסביר אותה ומה עמד מאחוריה. כלומר התלמידים נדרשו לחשוב ולנסח את הרעיונות שלהם”.

"מלבד העבודות האישיות רצינו ליצור גם מיצג קבוצתי של כל המגמה. כינסנו סדנת חשיבה שבה כולם העלו רעיונות ושם עלה הרעיון ליצור מבוך ענק מאריזות, כזה שכל מי שנכנס אליו מרגיש שהוא לא יכול להיחלץ ממנו. המסר שביקשנו להעביר הוא שהצריכה האינסופית הזו חונקת אותנו. בגלל בחינות הבגרות המתקרבות הבנו שלא נספיק לבנות את המבוך בגודל טבעי וכך נולד הרעיון לבנות דגם מוקטן, שבתוכו מסתובבת מצלמה על זרוע מיוחדת”.

כל העשייה והחשיבה הזו לא נשארו בתוך מגמת אמנות. הציורים, הצילומים והסרטון מוצגים בתערוכה בחלל הכניסה לבית הספר, ובהמשך תלמידי המגמה יארחו את כל תלמידי בית הספר – חטיבה ותיכון – לשיחה והפעלה על התערוכה ועל התכנים שהיא מעלה.

"התערוכה שלנו נמצאת ממש באמצע בית הספר, פתוחה לכולם”, אומר גיא. "בכל הפסקה מתאספים ילדים מכל השכבות ומסתכלים על העבודות. בקרוב אנחנו נעביר את מה שלמדנו לשכבות הצעירות יותר. זה נראה לי חשוב מאוד מאוד, כי העניין הזה של תרבות הצריכה תקף לכולם, ובמיוחד בגיל צעיר יותר שהם יותר מושפעים”.

"אני חושב שהסדנה הזו תגרום לי לשקול היטב לפני שאני קונה בגד, לחשוב על כל המשמעויות וההשלכות שיש לזה”.

 

 

יעל ברקי מהרשת הירוקה מתלהבת מרמת ההפנמה ומהלמידה המשמעותית שהושגה בפרויקט: "התהליך נתן הרבה מקום לביטוי עצמי של התלמידים. הם היו מאוד מעורבים בכל שלב, ובעצם כל חלק בפרויקט נבע ממה שהם עצמם הביאו. מאחורי כל דבר היו הרבה דיונים קבוצתיים וחשיבה. נוספה לכך העובדה, שהמורים עצמם עברו את התהליך יחד עם התלמידים – כל זה גרם להפנמה מאוד עמוקה ומשמעותית של הנושא”.

הפרויקט יצא לדרך תודות לעילית בלוך רכזת חינוך באיגוד ערים גליל מערבי, ורועי שמחה רכז חינוך והסברה במחוז צפון במשרד להגנת הסביבה.

 

 מאת: גילה לוי הוברמן, כתבת הרשת הירוקה

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן