תפן, שריפות ותקציב.


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

הארנונה בתפן, מניעת שריפות, התקציב, תאגיד המים, בטיחות בדרכים והמלחמה הבאה

כפרניק 20170515_203957 תפן, שריפות ותקציב.

האם מותר לכפות על תושבים לכרות עצים ולנקות חצרם הפרטית?

 

מדוע דחתה המועצה הצעה של מאיר גרינפלד בנוגע לארנונה מתפן?

 

האם יורם איילון ימונה לדירקטוריון מעיינות זיו?

 

באיזה גירעון הסתיימה 2016?

 

 

**

בישיבת מליאת מ.מ. כפר ורדים שנערכה בתחילת השבוע – נדחתה הצעת החלטה של מאיר גרינפלד, כי מועצת כפר ורדים תיזום מהלך אזורי להעלאת הארנונה בתפן.

בפתח הדברים הקריא גרינפלד את הצעתו:

הצעה לסדר היום לישיבת מועצה ולקבלת החלטה לפעול להגדלה משמעותית של הארנונה הנגבית במועצת מגדל תפן והסיוע במימון ההוצאות המוניציפאליות לתושבי בגליל המערבי.

רקע:

1. המלצות דו"ח ועדת חקירה לחלוקת הכנסות מהמועצה המקומית תעשייתית מגדל-תפן אושרו ע"י שר הפנים באוגוסט 2016.

2. על פי הדו"ח, חמש רשויות מקומיות: מעלות-תרשיחא, כפר ורדים, יאנוח ג'ת, כסרא-סמיע ומעלה יוסף – יקבלו, מעתה ואילך, מדי שנה, חלק מעודפי הכנסות ארנונה הנגבים באזור התעשייה מגדל תפן.

3. נכון להיום, שיעורי הארנונה שנקבעו במגדל תפן נמוכים במיוחד ואינן מאפשרים מימוש המלצות הוועדה. תעריפי הארנונה לתעשייה ומסחר במגדל תפן מגיעים לכ-70% מאלה הנהוגים במעלות-תרשיחא, ולכ-30% בלבד מאלה שבנהריה.

4.  לפי החוק הגדלת תעריפי הארנונה אפשרית רק לאחר פנייה בהתאם של מליאת המועצה המקומית מגדל תפן לשרי הפנים והאוצר וקבלת אישורם למהלך.

הצעת החלטה:

המועצה תפנה אל כל חמש המועצות הזכאיות לחלק מעודפי הארנונה הנגבית בתפן, בהצעה לשתף פעולה להעברת החלטה במועצת מגדל תפן על פנייה לשרי הפנים והאוצר, לפיה יתבקשו השרים לאשר השוואת תעריפי הארנונה לתעשייה ומסחר במגדל תפן לאלו הנהוגים בנהרייה.

שינוי שיאפשר הגדלה משמעותית של השתתפות תפן במימון הוצאות החינוך התרבות והרווחה של תושבי חמשת הראשויות הנ"ל. סיוע שנמנה מהם שלא בצדק, מזה כ-30 שנה.

בברכה, מאיר גרינפלד. יו"ר סיעת אופק וחבר במ.מ. כפר ורדים.

 

בדברי ההסבר ציין גרינפלד כי הגורם המרכזי שנהנה מהארנונה הנמוכה בתפן, אלו "חברות זרות", בעיקר וורן באפט הבעלים של ישקר, והוסיף כי כבר פנה במכתבים לראשי הרשויות באזור.

ראש המועצה, סיון יחיאלי, בירך את גרינפלד על מאבקו המתמשך בעניין תפן, אולם אמר כי כרגע אנחנו לא צריכים להוביל מאבק כזה, המתנהל בלאיו הכי על-ידי הרשויות השכנות. עוד הוסיף, כי כרגע עיקר המאמץ מופנה בעניין הטבות המס, והצעת ההחלטה, בתזמון זה, איננה מועילה לאיש.

תמכו בהצעה: ציפי דיקמן, יורם איילון ומאיר גרינפלד.

התנגדו: דבירה גזית, עופר כהן וסיון יחיאלי.

תיקו 3:3. המשמעות: ההחלטה לא התקבלה.

(נעדרו: נורית שפירא, איריס וקנין ויואב ניצב).

 

*

 

גרינפלד העלה לסדר היום הצעה נוספת:

הפקת לקחים בנושא שריפות.

רקע:

הסיבה העיקרית, לדברי מומחים, להתפשטות מהירה של האש היא שילוב ייחודי של תנאים אקלימיים קיצוניים. קיץ ארוך ויבש, סתיו שחון ושבוע של לחות נמוכה ורוחות מזרחיות חזקות, שייבשו את השיחים והעצים שהפכו לחומר בעירה רב עוצמה.

השילוב, לכאורה נדיר, אבל הערכות המומחים מדברות על כך שהוא יחזור על עצמו בצורה זו או אחרת בשנים הבאות, בשל שינויי אקלים.

מאז אסון הכרמל גיבשו רשות הכבאות, קק"ל ורשות הטבע והגנים תורת הגנה על יישובים ומתקנים הסמוכים לשטחים מיוערים. השיטה מבוססת על קווי חיץ – רצועות חשופות מצמחייה שאמורות לאפשר בשעת שריפה לכבאים לפעול בבטיחות וביעילות כדי להגן על הבתים.

הרצון של תושבים לגור בסביבה ירוקה ועטופה בעצים הוא מובן. אבל עליהם להבין שהם מסכנים את עצמם, את בני משפחתם ושכניהם. מלקחי השריפה בנטף התברר גם שערימות של גזם, פרגולות עשויות עץ, וערימות של קומפוסט, סייעו בהובלת האש מתוך החורשות אל הבתים.

חוק עזר לכפר ורדים (מניעת מפגעים ושמירת הסדר והניקיון), התשנ"ה-1995, מאפשר למועצה ליישם את הלקחים מהשריפות האחרונות.

הצעת החלטה: הנהלת המועצה תפעל לצמצום סכנת השריפות ע"י:

1. תפנה לרשויות בתביעה להקים קווי חיץ אפקטיביים בין בתי הכפר והשטחים המיוערים שמסביב. ובמידת הצורך, תבצע זאת בעצמה.

2. המועצה תפעל לדילול מסיבי של עצים בין חצרות הבתים, ותחייב תושבים לבצע דילול עצים ושיחים, בתוך החצרות עצמם.

3. המעצה תחייב תושבים לסלק גזם, קומפוסט וכד' מתוך החצרות עצמם, ותפעל לפנות את המפגעים מתחומי הכפר.

מאיר גרינפלד. יו"ר סיעת אופק וחבר במ.מ. כפר ורדים

 

מנכ"ל המועצה, אביעד כהן, הציג בפני חברי המליאה את הפעולות שנעשו עד כה: פגישות וסיורים עם יערן קק"ל ועם נציגי כיבוי האש וקבלת החלטות על דילול עצים בשטחים ציבוריים, למשל בחורשת הבר-בת. לדבריו כבר לא עושים "קווי חיץ" שהתגלו כבלתי יעילים, אלא נוקטים בדילולים מאסיביים של עצים, בעיקר אורנים.

בקרוב תוציא המועצה הנחיות לתושבים לקראת היערכות לקיץ ומניעת שריפות. כהן, יחיאלי והיועץ המשפטי עדי הר טל – עמדו על הקושי להיכנס לחצרות הפרטיים ו"לחייב" תושבים לכרות עצים. הקושי נובע מהעלות הגבוהה של הכריתה (המחיר יכול להגיע לאלפי שקלים רבים) וכמובן הפגיעה בזכות הקניין. בכל מקרה, המועצה תסמן מפגעים בחצרות ותוציא לתושבים דרישה לסילוקם.

הצעת ההחלטה התקבלה פה אחד.

להנחיות מנכ"ל המועצה לקראת הקיץ.

**

 

כפרניק 20170515_203957_0 תפן, שריפות ותקציב.

 

 

עוד בישיבה:

 

* אושר פה אחד תב"ר לפעולות להגברת הבטיחות בדרכים בכפר בעלות 33,333 ₪, 20,000 ₪ במימון הרשות לבטיחות בדרכים והיתרה במימון הרשות.

 

* אושרר פה אחד מינויו של חבר המועצה יורם איילון כדירקטור מטעם מועצת כפר ורדים בתאגיד המים מעיינות זיו.

איילון ציין כי זהו האשרור השלישי ומקווה כי הפעם יתבצע המינוי בפועל. הוא הזכיר כי כרגע כפר ורדים איננו מיוצג בתאגיד, וזאת לאחר שדיתה גרא עזבה את הכפר ופרשה מהדירקטוריון. מינוי איילון מתעכב זמן רב (שנים…), בשל חובת ייצוג נשים בדירקטוריון. יחיאלי הבטיח כי יטפל בנושא.

מאיר גרינפלד הציע כי נפרוש מהתאגיד.

איילון, הנמצא כ"משקיף" בדירקטוריון, עדכן את המליאה כי השתתף לפני ימים ספרים בישיבה, בה הודיעה ד"ר גלינה אמדור על פרישתה מתפקיד יו"ר דירקטוריון (חברה מטעם עיריית מעלות תרשיחא), ומינויו המיידי של יאסר גדבאן (חבר מטעם מועצה מקומית כסרא סמיע) לתפקיד היו"ר. באותה ישיבה השתתף גם אפי דביר, הממונה הארצי על תאגידי המים, שדרש מהתאגיד לצאת למכרז למנכ"ל התאגיד, תפקיד אותו ממלאת בשנים האחרונות אביטל בוחבוט-בורשטיין. הוקמה ועדת איתור למנכ"ל. איילון ציין כי התאגיד קיבל מחמאות על תפקודו.

 

* רו"ח אילן עמרם, גזבר המועצה, הציג בפני המליאה את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי והרביעי של שנת 2016. המועצה סיימה את השנה עם גירעון קל של כשליש האחוז.

יחיאלי: לנוכח מדיניות הממשלה, אלו תוצאות יוצאות מהכלל.

 

בפתח הישיבה עדכן יחיאלי:

* נמצא פתרון, חלקי ובלתי מספק, למחלוקת עם רשות המיסים לגבי הטבות המס לתושבים חדשים. בפגישה עם שר האוצר לאחר הנחת אבן הפינה לשלב ג', אמר כחלון כי תומך בהטבות וינסה לעזור.

יורם איילון: צריך להיערך לקראת האפשרות כי לא תוארך הוראת השעה. יהיו לך השלכות קשות על התושבים והתפתחות הכפר.

יחיאלי: אנחנו כל הזמן פועלים בעניין.

 

* הושג הסכם בנוגע לפיצויים שנדרש צוות מפ"א (מאיר ויצמן, פרץ אביטן ואמיר ברלב) לשלם לנפגעת שהחליקה במסיבה ונפצעה. חברת הביטוח של המועצה גם תשתתף, אולם נשאר סכום שעליהם לשלם מכיסם. הצעתי שנגייס זאת מהקהילה וגם פניתי לתושבים שישתתפו.

דיקמן: לא ראוי שראש מועצה יבקש "תרומה". אולי צריך להקים קרן עזרה הדדית שלא רק למקרי בריאות.

 

* ציון יום השואה, הזיכרון והעצמאות עברו בהצלחה ובהשתתפות תושבים רבים.

דבירה גזית: מאות תושבים השתתפו בזיכרון בסלון.

איילון: חבל שיום העצמאות לא היה באזור המרכז המסחרי. לתת פוש לעסקים.

יחיאלי: הבלון עדיין היה במרכז. וצריך לגוון במיקומים שונים.

 

* פורום קו העימות נפגש עם שר הביטחון, ליברמן, כבר פעמיים. רואים מחשבה והשקעה בעורף ומרכז ההפעלה קיבל ציוד ומיגונית. המועצה גם דנה בדלתיים סגורות בתרחישי מלחמה ורעידת אדמה. יחיאלי מציע לכל התושבים לקחת אחריות אישית ומשפחתית ולהתארגן על פי "ערכת החוסן" שחולקה, שעיקריה הצטיידות במלאי של מים, מזון, פנסים, סוללות וכו'.

**

דיווח נוסף על אותה ישיבה: ועדת חיילים וגן המייסדים.

 


0 תגובות

  1. תום דרורי הגב

    האם תשכיל המועצה לאכוף את שבסמכותה במקרה הדומה מאוד למתואר ?
    מעשה ביוזמה ( מבורכת לדעתי ) של תושבים, אשר החליטו במרץ האחרון, לכרות כ 10 אורנים בשלב א’ – סמוך מאוד למיקום השריפות בשנה שעברה – תחת אישור קק”ל, ובידיעת המועצה ונציגיה.

    אלא מה ?
    ש”שכחו” התושבים לפנות את הגזם ברובו עד עצם היום הזה, והסיכון נותר בעינו – אם לא גדול יותר !

    למרות פניותיי ליזמים – בזמן אמת – ואף לנציגי המועצה, בחרו הצדדים להתמהמה כמו כן התחייבו שהנושא לא יוזנח.. , אך בפועל התוצאה היא ערימת גזם של 10 אורנים יבשה, לכודה בין 6 בתים המהווה סכנה מתקתקת גם למזמיני העבודה, וגם לשכנים בסביבה הקרובה והרחוקה.

    לידע כללי ולמי שלא כ”כ בקיא בנורמות עבודות כריתה, ומתכוון להזמין עבודה דומה – אציין שמקובל במקרים פשוטים לקבל את הגזע תחת שווי העבודה.
    במקרה שנדרש גיזום מסובך או פינוי ענפים מורכב – מקובל הסכמה על תשלום נפרד.

    מציע שלא יינתן אישור כריתה ללא פיקדון שיפקיד מזמין העבודה. פקדון אשר יחולט לטובת סיום הפרויקט במידה שלא הסתיימה העבודה כנדרש, או כמובן יוחזר למזמין העבודה אם נסתיים כנדרש.

    אשמח לקבל את תגובת המועצה \ באי כוחה הנאמנים, באילו צעדים ניתן לפתור סוגיה כזו.

    בציפייה דרוכה, שכן הנושא בוער..
    תום דרורי

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן