על המשמר


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

אורית רייך: לא אישרו כריתת אורנים. סיון יחיאלי: תושבים התנגדו שקק"ל תעקור עצים.

כפרניק sr4_0 על המשמר

אורית רייך: אין מוכנות ממשית של המועצה המקומית והתושבים לדליקה בחצרם… שכנים פנו  לקק"ל ולמועצה, וביקשו אישור לכרות את האורנים הסמוכים לביתם, אלו האורנים שבערו בפתח הבתים בשניר מזרח.

 

סיון יחיאלי: תושבים התנגדו שקק"ל תעקור עצים בחצרם ומחו על העובדה שהמועצה הורסת את היער. אחרים ביקשו להוריד עצים נוספים וקק"ל התנגדה. תפקוד המועצה צוין לטובה על ידי הכבאים והמשטרה.

 

קק"ל: השטח סביב כפר ורדים נמצא באחריות המועצה ואין לקק"ל סמכות לבצע בו עבודות. הקמת ותחזוק קווי חיץ למניעת התפשטות שריפות באזור זה הינה באחריות המועצה.

 

**

 

טוב, אז שכחו הלהבות שהחלו ללחך את קצוות הבתים בשניר מזרח מיום רביעי ועד שבת שעברה, אירוע שנמשך 4 ימים…

אבל השארקייה התחילה לנשוב בכל מאודה שוב בלילה האחרון… ושוב עלה סף החרדה… מה הולך להיות השבת…

מי ישגיח הפעם ויודיע אם האש התלקחה? מי יודיע לאנשים בבתים?  מי יתריע? לאן יגיעו הגצים הבוערים? באיזו צמרת הם יאחזו? ובאיזו חצר תהיה ההתלקחות הבאה?

תמיד אומרים שעד שלא תהיה שם לא תדע… או קיי, אז הפעם הייתי שם !

העשן הסמיך, קשיי הנשימה, האש הבוערת מתחת לבתים בשורה הראשונה, ההתלקחות בחצר בדיוק כשפינינו את הבית. רעש המטוסים וקצף לבן שנשפך מסביב, כבאיות מנצנצות וצעקות, וההתלקחות המחודשת של האורן הענק בגינה של דורין בשעת בוקר מוקדמת, ממש מול חדר השינה שלנו, בבוקר שלמחרת השריפה, כשכל השכונה נמה בתמימות רבה את שנתה… בביטחון, בידיעה שכוחותינו שבו ממשימתם ללא נפגעים….

החלונות הסגורים בגלל הריח שעולה מן החורשה ואף אחד בעצם לא שומע ולא מריח את הדליקה המתחדשת, המתרחשת לפתחו.

סף החרדה עלה עוד יותר כאשר באסיפת שכונה שהתקיימה בביתנו, במוצאי שבת מיד לאחר השריפה, עלו וצפו סיפורים סביב האירוע האחרון, עובדות ונתונים מדאיגים, שאכן אישרו את תחושתי, כי כאן בצד מזרח של היישוב ברחוב שניר, יכול להיווצר מצב של איבוד שליטה בשניות מעטות.

האירוע הסתכם בהודעת המועצה כי השריפה נסתיימה ללא פגיעה בנפש וברכוש…

אך לא היתה בהודעת המועצה כל התייחסות לתנאים הבלתי סבירים המתקיימים בשכונה ( ואולי בכל כפר ורדים), וכי התושבים חוץ מאשר להוציאם מן הבתים לא יכלו לתרום דבר כדי לעצור את האש שיכלה לכלות את ביתם ובתים רבים בכפר… 

באסיפה התברר כי אין מוכנות ממשית של המועצה המקומית ואין מוכנות של התושבים עצמם למקרה של דליקה בחצרם…

עלו טענותיהם של שכנים שפנו פעמים רבות לקק"ל ולמועצה, וביקשו אישור לכרות את האורנים הסמוכים מדי לביתם, אלו האורנים שבערו בשקיקה רבה בפתח הבתים בשניר מזרח.

עלו טענותיהם של שכנים על בתים עזובים הסמוכים להם, שאף אחד לא מטפל לא מדלל ולא כורת שם את העצים צפופים.

עלו טענות שאין צינורות לכיבוי אש בנמצא ברחובות הכפר , שאין ארונות עם מטפים , שאין אף כתובת בשכונה שאחראית על מניעת שריפות.

שאף אחד לא עובר בחצרות ומפקח על מוקדים מוזנים או מסוכנים להתפרצות דליקות…

שאין שבילי אש נקיים מצמחיה מסביב לכפר, ובתוך החורשות הפנימיות בכפר.

עלו טענות על כך שאנחנו חיים בתוך טבע עשיר בעצי אורן, ובעצם היישוב אינו ערוך למשמעות של חיים בין אורנים, שבשנים האחרונות מסתבר שהם יותר מזיקים מאשר תורמים לסביבה שלנו.

עלו טענות שקק"ל אינה קשובה לנושא שמירת חיי אדם ביישוב.

 

עלו טענות על כך שיישובים אחרים נערכים לנושא שריפות בצורה הרבה יותר משכנעת..

יישובים קטנים מחזיקים כבאיות מתחזקים אותן ויש מי שאחראי על כיבוי האש ביישוב עצמו !

נראה שכפר ורדים הוא כפר שחי לו בנחת, ואינו מודע לסביבתו ולאיומים הרובצים לפתחו של יישוב הטבוע כולו בחורש !!

עלו מסקנותיהם של ותיקי הכפר ומוביליו לשעבר, שכבר הגישו בשנים האחרונות המלצות לדרכי פעולה, שערכו סקרים, שניסו שנים רבות לגרום למועצת כפר ורדים והעומד בראשה לקחת את נושא מערך המוכנות לשריפות כנושא ראשון במעלה…

הזכירו לא מעט את סכנת נפילת הטילים, וכיצד יקשה עלינו להתמודד עם השריפות שתגרמנה מן הטילים…

וואו… ביקורת קשה ותסכול רב… ואנשים מצוינים שמבינים שצריך לשמור כאן על חיי אדם בכל מחיר !!

אז מה, ניתן להפרטת נושא כיבוי האש להמשיך ולאיים על חיינו??

ניתן לראש מועצה להמשיך ולהתבחבש בין ביטחון – תרבות – סיור – ופריצות ולא לתת תשובות חכמות ממצות ואמיתיות בשטח לנושא מוכנות אש???!!

עלו הרבה שאלות,

מה באחריות המועצה? מה באחריות התושבים? מה קורה עם הכספים שגובים מאיתנו לנושא כיבוי אש? כן להתנדב או להשאיר הכל בידי המועצה?

איזה חוקי עזר מאפשרים למועצה לפעולה, האם מישהו מודע שם למעלה איזה אמצעים עומדים לרשותו?

מי בכלל מביא את הנושא לסף המודעות של התושבים? האם מוכנות זה רק צינור ביד, או שיש להכשיר אנשים כיצד להתמודד עם סיטואציות אפשריות? היכן מכבי האש, האם אינם עוסקים בחינוך ובהתרעה? שוב מחכים לדליקה נוסח הכרמל חלילה, כדי להגיע לתובנות…..על מי בעצם אפשר לסמוך? אם בכלל….

ומה עם שריפת הגזם של המסיק בזמן השרקייה? האם אין אחריות למשטרה, למועצה, למכבי האש לעצור את שריפת הגזם? האם אין אחריות ליישובים שמסביב? האם אין יכולת הדברות עם היישובים הסמוכים כדי למנוע הישנות של מקרים שכאלו?

 

עלו הרבה שאלות…

אורית רייך  נובמבר 2016

 

 

כפרניק sr4_1 על המשמר

 

**

תשובתו של ראש המועצה סיון יחיאלי (המועצה העבירה לאחר פרסום בפיסבוק):

 

אורית שלום,

כינסתם מפגש וביקשתם בפירוש שלא אגיע, משה הסביר שזה מפגש תושבים. עכשיו את מפרסמת את הפוסט הזה, ואני חייב להודות שמעבר לתחושה ברורה ומובנת של חוסר שקט, לא ברורות לי המסקנות.

השריפה פרצה בסמיע, דיברתי על הנושא עם ראש המועצה שם ועם המשטרה. הם אמורים לטפל בנושא מהצד שלהם.

מחלקת הביטחון אחראית אצלנו (כמו ברוב הרשויות) על בטיחות אש. במקרה הנדון, עובדי המועצה הוזעקו והגיעו מהר מאוד לשריפה עוד לפני שעברה לצד שלנו. הם היו אלו שזיהו שהאש עברה את 854 , הזעיקו את הכבאים ומאותו הרגע המועצה תפעלה את האירוע בדיוק בהתאם להכנות, כולל ההחלטה לפנות בתים, להזעיק מתנדבים ועוד. לכתוב שכפר ורדים הוא כפר שחי לו בנחת ולא מודע לסיכונים פשוט לא משקף את העובדות, לא את ההכנות של המועצה לנושא ולא את מידת האחריות והתפקוד של המועצה בזמן אמת. תפקוד שצוין לטובה לעומת רשויות אחרות הן על ידי הכבאים והן על ידי המשטרה.

התשתית ברחוב שניר שודרגה לפני מספר שנים בעקבות דיון במסקנות מבקר המדינה אחרי השריפה בכרמל ועבודה שעשה יועץ עבור המועצה ביוזמה של יעקב זיו (שהיה חבר מועצה אז יחד עם מאיר גרינפלד). הדבר אפשר לכבאיות לתפקד ביעילות רבה, אחרי שעובדי המועצה דאגו להזעיק מידית את תאגיד מעיינות זיו על מנת להגביר את הספיקות בקו. אחד הלקחים המידיים הוא שיש לנו כיום את היכולת לבצע זאת עצמאית.

בעקבות הלקחים אז, בוצע דילול מסיבי ביער והרמת נוף. צריך להמשיך לתחזק את היער אבל יש לשים לב שרוב השטח הוא בתחום חצרות פרטיות של תושבים ולא שטח ציבורי. לצערנו, בשעתו התנגדו תושבים שקק"ל תעקור עצים בחצרם ומחו על העובדה שהמועצה הורסת את היער. אחרים ביקשו להוריד עצים נוספים וקק"ל התנגדה. התייחסו כאן לכל נושא פקיד היערות שללא אישור שלו לא ניתן להורדי עצים. פקיד היערות אכן הקל את עמדתו בשנים האחרונות בעקבות שרפות בארץ והמלצות רשות הכבאות. יש עוד הרבה שאפשר וצריך לעשות אבל צריך לשים את הדברים בפרופורציות, בכל מקרה, ברמת רוח ויובש כפי שהיו בשריפה, שבילי אש ודומיהם כלל אינם יעילים (האש דילגה בקלילות מעל 854 ואף מעל לשניר עד לאזור רותם).

לבסוף, התושבים לעולם יהיו חלק ממנגנון המזעיק ונותן עזרה ראשונה באירוע חירום וגם אנחנו נסמכים על כך. למרות זאת, העסקנו שומרים על מנת לזהות התלקחויות נוספות לאחר הדליקה ויש לנו סיורים בלילות שאמורים להתריע במידה ומתלקחת שריפה.

 

**

 

מהקרן הקיימת לישראל נמסר:

 

השטח סביב כפר ורדים נמצא באחריות המועצה (בתוך הקו הכחול) ואין לקק"ל סמכות לבצע בו עבודות. הקמת ותחזוק קווי חיץ למניעת התפשטות שריפות באזור זה הינה באחריות המועצה.

הטענה כביכול קק"ל אינה קשובה לשמירת חיי אדם בישוב הינה האשמה קשה ואינה מתקבלת על הדעת – קק"ל ביצעה מאות קווי חיץ ברחבי הארץ, פרצה דרכים, הקימה תחנות למילוי מים, רכשה ציוד חדשני והשקיעה מיליונים רבים במערך הכיבוי והמניעה, כל זאת בסמוך לישובים במטרה לשמור על הישוב מאש הבאה מהיער או לחילופין מאש הבאה מהישוב ליער.

נוסיף כי על פי הרישומים אצלנו רובן המוחלט של הפניות שהתקבלו מתושבי כפר ורדים לאישור כריתה, לעצים המהווים סכנה בזמן שריפה, נענו בחיוב. למעט חריגים, בהתאם לבדיקת יערן.

*

צילום: בן עמי מוסק.

 


0 תגובות

  1. מים הגב

    אש

    המועצה התרשלה.
    התשובות מריחה.
    שיציבו כבאית עם מתנדבים בישוב

  2. עצובי הגב

    מחדל
    שמתם לב שסיון לא ענה למיירב הטענות. מה אין ארגזי עם ציוד כיבוי תקראו בעיון ותפנימו

  3. מתנדף האשם תמיד הגב

    למה מתנדבים שיהיה את מי להאשים
    למה מתנדבים שיהיה את מי להאשים?

  4. עמית הגב

    אורית רייק.כל הכבוד על האמץ לכתוב בשם גלוי
    אך דעי לך ששרפת את הקשרים עם המועצה.
    עדיף שריפה כזאת מאשר שריפת הבית או החיים.
    האם הזמנת לכנס מישהו מחברי המועצה של הכפר?

  5. שמואל הגב

    אין פה ראש מועצה כבר הרבה שנים ….
    יותר מידי שנים ……

  6. אורית רייך הגב

    מוכנות אש – נושא כריתות העצים
    האבסורד הוא, שאני שכל חיי נלחמת להציל כל עץ במדינת ישראל, מייצגת כעת את הצורך בדילול עצים. מסתבר שצריך לשקול כל נושא לגופו כשמדובר בשמירת חיי אדם .
    עצים בוגרים שנכרתים לשווא, כמו שקרה בנהריה בעשרים השנים האחרונות, הם ארוע קשה ומיותר, מנוגד לחלוטין לחוק ופוגע מאד במיקרו אקלים של עיר שלמה.
    כריתת אורנים לשם הצלת חיים עקב סכנת שריפות הוא נושא שיש לדון בו בכובד ראש. הוא לא נובע מרצון לפגוע בצומח, אלא נובע משיקול של שמירת חיים כערך עליון.
    כמובן יש להתנות כריתות בנטיעות מחודשות של עצים ארץ ישראליים שיתרמו לחידוש הנוף בעצים מתאימים לחבל ארץ זה.

  7. מודאג הגב

    “האש מהצמרת”

    אין ניהול אין אחריות הכל ברבורים.
    סיון לא לוקח אחריות והמוכנות בנסיגה
    בכל הכפר אין אפילו ארגז
    אחד עם צנרת וברזי הכיבוי ללא ידית . פשוט בזיון.
    הרבה רוח והרבה צלצולים

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן