סכנה בכביש!


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אמיר ירחי

8 הרוגים ומאות פצועים בעשור על כביש 89 (בקטע מכברי למעלות!).

 

כפרניק 892 סכנה בכביש!

8 הרוגים ומאות פצועים בעשור על כביש 89 (בקטע מכברי למעלות!).

מלכודת מוות במקרה בו רכב מגיח מולך מהנתיב השני.

זה הכביש היחיד שמוביל מיישובי הגליל המערבי לבית החולים, לתחנת הרכבת לנהריה, ולמרכזי התעסוקה. בלית ברירה נמשיך לנסוע בכביש המסוכן הזה, להתפלל שגם היום לא יקרה כלום.

**

בכל פעם שאני נכנס לכביש 89 בקטע שבין צומת כברי והמרכז הרפואי לגליל, לא משנה באיזה כיוון, הלב שלי מתחיל לדפוק מהר יותר. זו הרולטה של הגליל המערבי – הדבר היחיד שמפריד בינך לבין פגיעה קטלנית בקטע הכביש הזה הוא מזל. שום דבר אחר.

המתכון ידוע: כביש מהיר, נתיב אחד לכל כיוון, בלי גדר הפרדה ובלי שוליים. בחלק מהכביש, יש תעלה מסוכנת בצד הדרך. בחלקים אחרים, באו מע”צ והקימו גדר בשוליים – כזו שהופכת למלכודת מוות במקרה בו רכב מגיח מולך מהנתיב השני.

לפני שלוש שנים נסעתי בכביש עם אשתי וילדי, כולנו חגורים כהלכה. אופנוע הגיח מהנתיב השני, הנהג הצעיר ניסה לעקוף את הפקק, זיגזג פעמיים ואז נכנס בנו חזיתית מבלי שתהיה לנו אפשרות לברוח. מעצמת המכה, הוא עף וניפץ עם הקסדה את החלון של הרכב שעבר בצד השני. איכשהוא הוא שרד את הפגיעה, נזקק לטיפול קל בלבד, שוחרר מבית החולים וכנראה ממשיך לנהוג בפראות עד עצם היום הזה. אנחנו יצאנו בנזק כבד מאד לרכב, פגיעות יבשות מהמכה, והרבה מועקה נפשית שמתגברת בכל פעם שאנחנו נוסעים בכביש הזה. חוויה דומה היא כבר מנת חלקם של מאות ואלפי תושבים באזור שהיו מעורבים – על לא עוול בידם בדרך כלל – בתאונה חזיתית בכביש הדמים הזה. ואנחנו עוד אלה שיש להם מזל.

פעם בכמה חודשים, נגמר המזל. זה הוא למשל הסיפור של משפחת כץ שנסעה בכביש מנהריה לכיוון נתיב השיירה בערב ראש השנה. באחד העיקולים הגיח מולם רכב מרצדס, שלפי העדויות נסע במהירות ובצורה מסוכנת כבר לפני התאונה, ונכנס ברכבם חזיתית כשהוא לא מותיר להם שום סיכוי. רחלה (81) ואסף (42) נהרגו במקום, אשתו של אסף נפצעה קשה, וילדם הפעוט שרד באורח נס, כמעט ללא שריטה.

והם לא הראשונים שנהרגו על כביש הדמים הזה. בעשור האחרון נהרגו שמונה בני אדם על כביש 89. מאות אחרים נפצעו ברמות פציעה שונות, במאות תאונות שקורות כמעט מדי יום בקטע כביש שאורכו 3.2 ק”מ בלבד. ועוד לא אמרנו מילה על פקקי תנועה אדירים שהם מנת חלקם של תושבי האזור והמבקרים מדי יום, כמעט בכל שעה. עומס התנועה בכביש ובעיקר היעדר שוליים או נתיבים כפולים יוצר מצב קריטי לא פחות כאשר אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ לא יכולים להגיע למרכז הרפואי לגליל, בית החולים היחיד באזור. צוותי המשטרה וכיבוי אש, שהתחנות שלהם יושבות גם על כביש 89, סובלים אף הם מהפקק כאשר יכולת ההגעה המהירה שלהם לכל מקום מוגבלת.

 

 

כפרניק 891 סכנה בכביש!

אז מה עושים? לא עושים…. כביש 89 נמצא בדיון ועדות הכנסת כבר למעלה מעשור. בעוד ברחבי הארץ מתחוללת תנופת פיתוח תחבורתית הכוללת רכבות קלות וכבדות, גשרים ומחלפים, מנהרות וכבישי אגרה, קטע כביש של שלושה קילומטר נותר מוזנח ומסוכן, בדיוק כפי שהיה לפני שני עשורים, כאשר אוכלוסיית האזור מנתה מחצית ממספרה כיום.

כביש 89 בקטע המדובר עובר בחלקו בשטח המועצה האזורית מטה אשר, ובחלקו בשטח המוניציפאלי של עיריית נהריה. בעוד המועצה האזורית הודיעה כי היא תומכת בהרחבת הכביש, עיריית נהריה מתנגדת להרחבתו (עפ”י פרוטוקול דיון אצל מהנדס מחוז צפון במשרד התחבורה). משרד התחבורה מצדו מושך ידיו ולמרות הצהרות חוזרות ונשנות (כמו למשל ב”תכנית הצפון” שגם היא כבר הפכה לאבק), הוא לא מפעיל את סמכותו ומוציא לפועל תכנית שתקל על המציאות המסוכנת בכביש 89.  הנושא עולה לדיון בכנסת מדי מספר חודשים, עלה כבר לדיון דחוף בועדת הכלכלה, ופעם אחר פעם מסתיים בלא כלום.

פתרונות חופיים שנמצאים על השולחן הם כבישי רוחב צפוני (מצומת כברי לכיוון קיבוץ סער) ודרומי לכביש 89 (מרגבה/נס עמים לכיוון בית העמק, שאמורים להקל במעט ולהפחית את העומס מכביש 89. שני הפרויקטים האלה נמצאים בשלבי תכנון התחלתיים בלבד, ואף אחד מהם לא יסתיים בחמש השנים הקרובות לכל הפחות. בינתיים, הם משמשים בעיקר כתירוץ לחוסר המעש בכביש 89 הקיים.

במציאות של אי הסכמה בין הרשויות, וחוסר המשילות של המדינה המתבטא באי יכולתו (או אי רצונו) של משרד התחבורה לאכוף את הרחבת הכביש, אנחנו תושבי האזור נשארים חסרי אונים ובני ערובה. אין תחליף לכביש 89 – זה הכביש היחיד שמוביל מיישובי הגליל המערבי לבית החולים, לתחנת הרכבת לנהריה, ולכיוון חיפה והמרכז שם נמצאים רוב מקומות התעסוקה. בלית ברירה נמשיך לנסוע בכביש המסוכן הזה, להתפלל שגם היום לא יקרה כלום, ולקוות שבשלב מסוים מישהו יתפכח ויבין שאי אפשר להשאיר את הכביש הזה כמו שהוא היום – לפני שעוד משפחות ישלמו מחיר יקר.

אמיר ירחי, כברי

עדכון 6/2/18: שני הרוגים בתאונה קשה על כביש הדמים

**

תגובת משרד התחבורה:

הכבישים 859 (עוקף נהריה) ו-89 נכללים בתוכנית החומש של נתיבי ישראל. העבודות אמורות להתחיל במהלך 2019 ולהסתיים ב-2021.

הוספת נתיב בכביש הקיים לביה”ח נמצא בימים אלה בבחינה.

**

תגובת עיריית נהריה:

מאחר ועיריית נהריה לא קיבלה עד עתה שום תכנית להרחבת תוואי כביש 89 הקיים על ידי משרד התחבורה או חברת נתיבי ישראל, אין באפשרותנו להתייחס ולבחון באופן מקצועי את הנושא.

נוסיף שבמקביל מקדמת העירייה פתרונות נוספים אשר יקלו על העומס התחבורתי בכביש 89 ובנהריה כולה ביניהם: סלילת כביש 89 בתוואי חדש (אשר עבודות לביצועו כבר החלו), כביש כניסה נוסף לעיר משבי ציון, כביש עוקף נהריה (859) אשר יחבר בין כביש 4 לכביש 70 בקטע שבין רגבה לנתיב השיירה והרחבת כביש 4 הקיים שחוצה את העיר לאורכה.

שאלנו את עינב הדרי, דוברת העירייה, גם לגבי חניון לבאי הרכבת, ונענינו כי “עיריית נהריה מבצעת מספר פרויקטים גדולים מקבילים אשר יקלו על מצוקת החניה של באי הרכבת ושדרות הגעתון. במסגרת זו נבנה בימים אלה חניון ציבורי תלת-קומתי אשר יכיל מעל ל–200 מקומות חניה ברחוב וולפסון, וכמו כן מתוכנן חניון ציבורי פתוח בסמוך לקניון ארנה לעוד כ-170 כלי רכב”.


תגובה אחת

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן