נוער ואלכוהול


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מ.מ. כפר ורדים

84%  מתלמידי כיתות י"א י"ב דיווחו כי שתו אלכוהול. ורד אמר: היו מקרים רבים של פגיעה.

כפרניק alk22 נוער ואלכוהול

30% מתלמידי חטיבת הביניים ו-84%  מתלמידי כיתות יא' יב' דיווחו כי שתו אלכוהול.

80%  ראו נער/ה שהגיעו לאחד מהמצבים הבאים: הקאה, איבוד שליטה והזדקקו לסיוע להגיע הביתה.

 

ורד אמר: עסקנו במקרים רבים של פגיעה או חשש לפגיעה אצל בני נוער כתוצאה משימוש באלכוהול.

 

סיון יחיאלי: תפקיד ההורים לשתף פעולה וליצור חברת מבוגרים מגוננת שתשמור על הילדים.

 

**

 

לקראת הקיץ שהגיע – וועדת חינוך בנושא שימוש באלכוהול בקרב בני נוער.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ התכנסה וועדת חינוך במתכונת מורחבת לדיון בנושא שימוש באלכוהול בקרב בני הנוער בכפר ורדים.

הוועדה התקיימה באולם המארג בהשתתפות הורים, צוות חינוכי, מנהלת מחלקת החינוך, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, מנהלת המרכז הקהילתי, חברי מועצה, מנכ"ל הרשות וראש המועצה סיון יחיאלי.

במרכז הדיון הוצגו נתוני סקר שנערך ע"י מחלקת החינוך בהשתתפות 350 בני נוער מכפר ורדים בכיתות ז'- י"ב.

ורד אמר מנהלת מחלקת חינוך: "בשנה האחרונה נדרשנו לעסוק ביותר ויותר מקרים של פגיעה או חשש לפגיעה אצל בני נוער כתוצאה משימוש באלכוהול. דיווחים שקיבלנו מבתי הספר על ילדים המעורבים במצבים מסכנים כתוצאה משתיית אלכוהול, הצביעו על תופעה שראוי להבין את היקפה. שאלנו את עצמינו מה באמת אנו יודעים על הילדים שלנו? שאלה שראוי שכל הורה ישאל את עצמו.

"כמה מהם שותים? מתי הם התחילו ומה התדירות ועוד שאלות רבות. החלטנו לא להסתפק בהערכה מלומדת, אלא פשוט לשאול אותם.

"בנינו שאלון ובסיוע מנהלות בתי הספר, היועצות, הצוות החינוכי הפורמאלי והבלתי פורמאלי, וזה המקום להודות לכולכם. הצלחנו להגיע ל-350 בני נוער שענו על השאלון ופתחו לנו צוהר לעולמם".

 

53% מכלל בני הנוער המתגוררים בכפר ורדים בכיתות ז'-י"ב ענו על השאלון.

הנתונים מראים כי החשיפה לאלכוהול התחילה אצל חלק בני הנוער כבר בבית הספר היסודי. כ-30% מתלמידי חטיבת הביניים דיווחו על שתיית אלכוהול בתדירות משתנה. ואילו רק 20% מתלמידי חטיבת הביניים דיווחו כי דיברו עם הוריהם על הנושא.

84%  מתלמידי כיתות י"א י"ב דיווחו כי שתו אלכוהול. מתוכם 27% דיווחו כי הם שותים כמעט בכל סוף שבוע ו-57% דיווחו כי שותים במסיבות ואירועים מיוחדים. כ-50% מכלל בני הנוער  וכ-80% מתלמידי כיתות י"א-י"ב דיווחו כי ראו נער/ה שהגיעו לאחד מהמצבים הבאים כתוצאה משתיית אלכוהול: הקאה, איבוד שליטה והזדקקו לסיוע להגיע הביתה.

31% מכלל בני הנוער דיווחו שבמידה ויתקלו במקרה בו אחד מחבריהם יזדקק לעזרה בעקבות שתיית אלכוהול יעדיפו לטפל בו לבד וללא עזרה של אדם מבוגר. 17% יעדיפו לפנות למד"א או למשטרה. רק 52% דיווחו שיעדיפו לפנות קודם אל ההורים.       

 

כפרניק alk22_0 נוער ואלכוהול

 

 

הסקר שפך אור על היקף התופעה בכפר ורדים. הדיון שהתקיים בוועדת החינוך בעקבות הנתונים עודד שיח קהילתי בנושא במטרה לבנות בכפר חברת מבוגרים שומרת ומיטיבה המספקת רשת הגנה לבני הנוער.

לאחר הצגת הנתונים התקיימו מעגלי שיח סביב דילמות העוסקות בשאלה מהי הורות מיטיבה. הורים, אנשי צוות חינוכי בליווי שחקני תיאטרון פלייבק דנו בדילמות והתנסו במשחקי סימולציה של שיח בין הורה למתבגר/ת ובין הורה להורה אחר. ההורים העלו נושאים בעלי חשיבות ורעיונות כיצד לשפר את התקשורת בין ההורים בכפר בשאיפה לכך שהורים לא יהססו לפנות להורים אחרים כאשר ישנו מידע על מצב מסכן הנוגע לבנם/בתם. עלה רעיון שהורים יתארגנו להשגיח במסיבות כגון אפטר פרטי או מסיבות המתקיימות בבית ריק.

ורד אמר: " מבחינתנו מטרת-העל של הדיון היתה לעודד שיח על הנושא ולדבר. לדבר עם הילדים שלנו. לשאול אותם, להקשיב להם ולשוחח איתם על הנושא. ולדבר אנחנו ההורים אחד עם השני. הורה אל הורה בקהילה שמבקשת לקיים רשת ביטחון לילדים הגדלים בתוכה.

"בתום הוועדה הוכרז על השקת סיירת הורים חדשה שתתחיל לפעול עם תחילת חופשת הקיץ. אנו קוראים להורים להתנדב".

סיון יחיאלי ראש המועצה המקומית כפר ורדים: "בטרם אנו נדרשים לעניין השימוש באלכוהול וסמים אצל בני הנוער עלינו לארגן את חברת המבוגרים. הרעיון הוא קביעת סטנדרטים ותקשורת שוטפת בין הורים בנושאים אלו. גם כשהילד גדל, גם בן נוער, צריך שיראו אותו, שידעו היכן הוא, שתהיה השגחה. כאן התפקיד שלנו ההורים לשתף פעולה וליצור חברת מבוגרים מגוננת שתשמור על הילדים.

"אני מודה לורד אמר, לצוותי החינוך ולכל מי שתרם לאירוע. וקורא לכל ההורים להצטרף לסיירת הורים. שיהיה לכולנו קיץ מהנה, שליו ובטוח".

 


0 תגובות

  1. מחנך לשעבר הגב

    עבודה בעיניים

    אין ועדת חינוך ישובית.
    כמו שהיה פעם.
    אם תהיה היא תפריע לסיון

  2. הורים בכפר ורדים הגב

    מת על משפטים חלולים כמו שרשום למטה.
    סיון יחיאלי: תפקיד ההורים לשתף פעולה וליצור חברת מבוגרים מגוננת שתשמור על הילדים.

  3. תמי הגב

    מרגישה שיש על מי לסמוך
    תודה על העלאת הנושא החשוב לסדר היום

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן