מספיק פעם בשבוע


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

מוטי מזרחי: מהפיכת המיחזור של כפר ורדים שווה למועצה כמיליון ₪ בשנה

כפרניק 20180409_220735-001 מספיק פעם בשבוע

מוטי מזרחי: מהפיכת המיחזור, חיסכון של מיליון ₪ בשנה

 

חשוב: גם להפחית בצריכה ולהגדיל השימוש החוזר

 

השקיות הכתומות: הצלחה גדולה

 

 

**

בישיבת מליאת מ.מ. כפר ורדים שנערכה בתחילת השבוע, הציג מוטי מזרחי, מנהל מחלקת איכות הסביבה, את פעילות המחלקה והשגייה.

לדבריו, ההתעקשות על פינוי אשפה אחת לשבוע, יחד עם מערך מיחזור יעיל – הביאו לחיסכון שנתי של קרוב למיליון ₪ למועצה. סכום זה מורכב בעיקר מהחיסכון בעלויות הפינוי ובהיטל הגבוה של הטמנת הפסולת: לפני כ-12 שנה שלחה המועצה להטמנה כ-2,000 טון אשפה – בעוד שבשנים האחרונות אנחנו עומדים על הטמנה של 1,400 טון בלבד, וזאת בניגוד למגמה ברוב הרשויות.

"מזה תשעה שנים המועצה מפנה פסולת ביתית אחת לשבוע בלבד", אומר מזרחי. "זהו נתון שאין לו אח ורע בישראל. מהלך זה נבע מתוך רצון להתייעל, לצמצם את כמות האשפה המוטמנת ולהגביר את המחזור. ראש המועצה וחברי המועצה הובילו מהלך זה תוך מחויבות מוחלטת וליווי של המערכת. בוצע  מסע הסברה נרחב שכלל פרסום חוצות, חלוקת עלונים, כתבות בעיתונים ופניה ישירה של ראש המועצה אל התושבים. הוספנו פינות מחזור לרבות זכוכית ואריזות מתכת והגברנו את תדירות  הפינויים. במקביל, ניתן מענה לבעיות פרטניות ולבעיות מקומיות. התושבים שותפים מלאים והתוצאות המוצלחות נראות בשטח".

מעבר להישג הכספי, מזרחי גם שם דגש רב על ההיבט הערכי של הפחתת הצריכה, השימוש החוזר (למשל, ההישגים המדהימים של חנות "סיפורי בדים" יד שניה) והמיחזור הגבוה בכפר:  לפני כעשור הוצבו בכפר ורדים כ-10 מכלים לאיסוף עיתונים שפונו אחת לחודש. כיום מוצבים כ-50 מכלים המפונים פעמיים בחודש (הכפלת הכמויות ב-10!). באיסוף בקבוקי משקה כפר ורדים במקום ראשון בארץ לנפש, הרבה לפני הבאים בתור.

אגב, זהו נתון מדהים, אך גם מדאיג מאוד בשל עודפי השימוש במים מינרליים ובמשקאות קנויים – עניין בלתי סביבתי בעליל!

 

 

כפרניק 20180409_220735-001_0 מספיק פעם בשבוע

 

 

בהמשך פירט מזרחי את ההצלחה הגדולה של מיחזור האריזות בשקיות הכתומות: כשני שליש מבתי האב בכפר נרתמו לעניין. לדבריו, נתוני דגימת השקיות במפעל המיחזור הראו שהשקיות מהכפר מכילות כ-83% "אריזות". זהו נתון טוב מאוד, אך צריך לנסות לשפר אותו על-ידי המשך ההסברה לתושבים. השקיות הכתומות הנן חלק מהפתרון ל"חוק האריזות" ומיועדות רק לאריזות. כל הפינוי והמיון נעשה על-חשבון ובאמצעות תאגיד המיחזור "תמיר". הכנסת תכולה שאיננה "אריזה" לשקית הכתומה (למשל, נייר עיתון) גוררת "קנסות".

מזרחי ביקש להזכיר לתושבים לסגור היטב את השקיות הכתומות, כמו גם את שקיות האשפה "הרגילות" המונחות בפח, וזאת למניעת מפגעי ריחות, בעיקר בקיץ.

חבר המועצה יואב ניצב ביקש לבדוק האם ניתן להחליף את שקית הניילון הכתומה ב"שקית נייר" מתמחזרת. מזרחי השיב כי ייבחן זאת, אולם הביע חשש כי שקית נייר לא תהיה מספיק חזקה ועלולה להיות גם מאוד יקרה.

ראש המועצה סיון יחיאלי שיבח את מזרחי ועובדי מחלקת איכות הסביבה על עבודתם המסורה. הוא הזכיר את המערכת התומכת והמגבה במועצה ובעיקר את שיתוף הפעולה המצוין של התושבים.

 

לראיון מקיף ואני מאמין של מוטי מזרחי.

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן