מגפה או היסטריה?


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

שושנת יריחו (לשמניה) מתפשטת ב"עזרת" שפני הסלע * יחיאלי: הרשויות מתעלמות ונשים לכך סוף

כפרניק ACHLA_7 מגפה או היסטריה?

שושנת יריחו (לשמניה) מתפשטת ב"עזרת" השפנים * יחיאלי: הרשויות מתעלמות ונשים לכך סוף

 

בשבועות האחרונים התפרסמו בתקשורת נתונים מדאיגים על התפשטות מחלת הלשמניה (שושנת יריחו) בארץ, אולם נתוני משרד הבריאות מצביעים על שתי מגמות הפוכות: ירידה דרסטית במקרי הלשמניה בדרום ואילו עליה משמעותית דווקא בצפון הארץ. בעבר היתה המחלה נפוצה בעיקר באזורי בקעת הירדן והערבה ולכן גם נקראת "שושנת יריחו".

מדובר במחלת עור (נגע, כיב, דלקת) לא נעימה ומתמשכת, המשאירה לרוב גם צלקות – המועברת על ידי זבוב החול. באזור הגליל נפוץ הטפיל "לשמניה טרופיקה", הנמצא על שפני הסלע, והיכול לעבור לבני אדם באמצעות עקיצת זבוב החול, ש"טייל" קודם לכן על גבו של שפן סלע נגוע.

 

מהאגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, נמסר כי מתחילת 2018 נרשמו 50 חולים חדשים בלישמניאזיס של העור.

נתונים אלו מצביעים על מגמת ירידה מובהקת, כאשר ב-2016 נרשמו 240 מקרים וב-2017 "רק" 204 מקרים.

אולם כרגיל, כהרגלה של הסטטיסטיקה, נתונים אלו יכולים גם להטעות, משום שבנפת צפת היתה עליה חדה של 3 חולים ב-2017, לעומת חולה אחד ב-2016! ובנפת עכו זינוק של 6 חולים לעומת שניים בהתאמה!

ממשרד הבריאות סירבו לציין את הישובים בהם חלו התושבים בלשמניה….

 

 

לשכת בריאות

מספר חולים

 

2016

2017

מחוז אשקלון

1

0

מחוז דרום

137

66

מחוז ירושלים

43

45

מחוז תל אביב

9

13

נפת חדרה

1

4

נפת חיפה

0

2

נפת כנרת

5

10

נפת נתניה

5

5

נפת עכו

2

6

נפת עפולה

5

8

נפת פתח תקוה

13

16

נפת צפת

1

3

נפת רחובות

2

2

נפת רמלה

16

24

סה"כ

240

204

 

 

 

 

כפרניק ACHLA_8 מגפה או היסטריה?

 

 

עוד נמסר ממשרד הבריאות, כי פועלים בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה וגורמים נוספים לצמצום התחלואה במסגרת תכנית הסיוע לרשויות המקומיות להפחתת מפגעי לישמניאזיס מ-2016.

על פי הידוע לנו, בכפר ורדים טרם נרשמה תחלואה, אבל בכרמיאל היו מקרים רבים. בעבר פעלה המועצה בשני מישורים: דילול אוכלוסיית שפני הסלע ופירוק מערומי סלעים בהם ישנן מושבות וקיני שפנים. בחודשים האחרונים נפסקה כל פעילות כזו ופנינו למועצה לברר מה בכוונתה לעשות.

להלן תגובת ראש המועצה, סיון יחיאל:

על מחלת הלשמניה חלה חובת דיווח למשרד הבריאות. המועצה אינה מכירה מקרי לשמניה בכפר ורדים.

מגיפת הלשמניה מתחזקת וגם בכפר ורדים ישנה התרבות בלתי מבוקרת של שפני הסלע. לא אפרט כאן את כל הצעדים הרבים שנקטנו בעניין בעבר, אולם אנחנו היינו ועודנו פורצי דרך. עם זאת, נוכח  ההתרבות פנינו לפני מספר שבועות רשות הטבע והגנים בבקשה לבצע דילול דחוף של שפני הסלע. רשות הטבע והגנים מתנגדת אולם לאחר דין ודברים, בימים הקרובים יערך סיור עם נציגי הרשות על מנת לקדם את הנושא.

סיפור הלשמניה הוא סיפור של התרשלות מתמשכת של שלל גופים במדינת ישראל – רמ”י, רשות הטבע והגנים, משרד הבריאות ועוד. כולם ""רגולטורים", כולם עסוקים ב"לפקח" על הרשויות המקומיות תוך התעלמות מתמשכת מהבעיה. הם כמובן פטורים מלפגוש את קרבנות המחלה, את התענוג הזה הם משאירים לרשויות המקומיות. אין לי כוונה להשלים עם המצב הזה. נשים לו סוף.

*

ד"ר דניאל אפיק מיובלים על השפנים כמטרד וסיכון

יורש על "הפלישה הגדולה"

המועצה: נזיז סלעים

 

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן