לכרכור. בעקבות הנכדים


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
יונתן אורון

מוטי אביעם מסכם מעל 30 שנים: לשמור על אופיו הישראלי, חילוני, ציוני של כפר ורדים. ולהתנדב

כפרניק aviam לכרכור. בעקבות הנכדים

מוטי אביעם מסכם מעל 30 שנים: לשמור על אופיו הישראלי, חילוני, ציוני של כפר ורדים. ולהתנדב

 

מוטי ונורית אביעם, מעמודי התווך של כפר ורדים, פחות או יותר מתחילת דרכו של היישוב, עוזבים את כפר ורדים בצער רב, לטובת הנכדים שרובם ככולם גרים במרכז הארץ. "כפרניק" מצא לנכון לכתוב כתבה על בני הזוג ולשמוע קצת על ההיסטוריה של הכפר, ההווה ובין לבין על העתיד.

 

משפחת אביעם  עברה מרמת גן לגליל בשנת 1977. במסגרת מקצועו של מוטי כארכיאולוג, גרו בני הזוג וילדיהם בבית ספר שדה בהר מירון, 6 משפחות על הר באמצע שום מקום.

בהמשך החליטו בני הזוג החליטו להיות חלוציים עוד יותר והצטרפו לגרעין המיישב של מצפה "מתת". בסופו של דבר, לאחר כמה מעברים נוספים למרכז ובחזרה, התיישבה המשפחה בכפר ורדים בשנת 86'. מוטי ונורית גידלו 4 ילדים בכפר ולמעשה היו חלק מהחיים ביישוב יותר מ-30 שנים.

 

משפחת אביעם, נורית ומוטי, שניהם בני 64, מעורה היטב בקהילת כפר ורדים והסביבה. נורית, בכל 40 השנים בגליל, התמחתה בהנהלת חשבונות קיבוצית ועבדה בסאסא, גבע, עמיעד ויפתח. ד"ר מוטי אביעם היה כ-15 שנים ארכיאולוג ומדריך בבית ספר שדה הר מירון, כ-15 שנים ברשות העתיקות, 11 מהן כארכיאולוג מחוז גליל מערבי. ב-6 השנים האחרונות מכהן מוטי כמרצה בכיר במחלקה ללימודי א״י במכללה האקדמית כנרת, בה הקים את "מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית".

למשפחה בת בכורה ושלושה בנים; וכן ארבעה נכדים, ששלושה מהם גרים בפרדס חנה ולכן החליטו להתקרב אליהם ורכשו דירה בכרכור. 

 

 

כפרניק aviam_0 לכרכור. בעקבות הנכדים

 

לדברי מוטי, הרעיון הבסיסי והמרכזי של הקמת כפר ורדים, היה הקמת יישוב מודרני, קהילתי, לא קטן כמו מצפה אך לא גדול כמו עיר אלא מעין יצור כלאיים, קצת כפרי וקצת עירוני. זהו רעיון שהגה סטף ורטהיימר וראה בו את החלוציות החדשה בישראל, בהתאם לתפיסה הליברלית קפיטליסטית. הכוונה שיהיה ישוב שיהיה מסודר ומאורגן ויכיל בתוכו אנשים שרוצים ליישב את הגליל, אנשים שרוצים לחיות חיים ציוניים, ליברליים, חילוניים, איכותיים, פלורליסטיים וקהילתיים.

כחלק מתפיסת עולמם הקהילתית ורצונם לתרום לחברה, מוטי ונורית התנדבו במשך השנים במסגרות רבות ומגוונות: מוטי התנדב במשך כ-15 שנים במשטרת התנועה באזור מעלות כפר ורדים (עם חברו הטוב, יעקב קוביליו) וכן ארגן והדריך טיולים רבים במועדון 50+. כמו כן העביר מספר הרצאות על יהדות וארכיאולוגיה בבית הכנסת בכפר לפני שהמקום שינה את אופיו ונהפך ממרכז חברתי-דתי למרכז דתי בלבד. נורית התנדבה שנים רבות בשבט עופר והיתה אחראית על ענייני הכספים של השבט.

 

מוטי ידוע בכפר כאחד מפעילי סיעת "אופק" במועצה, סיעה שחרטה על דגלה שמירה על צביונו החילוני של הכפר. לדבריו, הסיעה הובילה את המאבקים הגדולים בעשור הקודם כנגד ניסיונות של גורמים שונים להקים בית חב"ד בכפר, להחזיר בתשובה תושבים מהכפר ולנסות לשנות את אופיו החילוני של הכפר על ידי לחץ לבניית מקווה, השתלטות על בית הכנסת, עזרה כלכלית לחסידי חב"ד בשכר דירה בכפר, ואיתור "נשמות טועות" ברחבי הכפר, בעיקר נערים ונערות, לטובת החזרה בתשובה.

בחלק מהמאבקים מוטי וחבריו ניצחו ובחלקם הפסידו, המקווה שנחנך לאחרונה ברוב פאר והדר היה אחד ההפסדים הגדולים. לתחושתו של מוטי, נכון להיום, ניסיונות ההשתלטות של גורמים חרדים בכפר נעצרו פחות או יותר, אך מתחת לפני השטח, עדיין הגחלים לוחשות. לראייתו, המערכה על צביונו של הכפר לא תסתיים למעשה אף פעם ויש לעמוד על המשמר. מוטי קורא לכל תושב שאכפת לו מצביונו החילוני של הכפר לקחת חלק בחיים הפוליטיים בכפר ולא להיות אדיש.

שאלתי את מוטי, בסופה של השיחה, מה המסר שהיה רוצה להעביר לתושבים? מוטי רואה חשיבות עליונה לשמור על אופיו הישראלי חילוני ציוני של כפר ורדים בפרט ומדינת ישראל ככלל. להתנדב כמה שיותר בכל מה שאפשר ולתרום לחברה ולקהילה, להיות פתוח לשכנינו מכל הזרמים הדתיים ומכל הדתות אך לשמור על צביונו של הכפר ועל אופיו.

אני, כתושב חדש, רואה באנשים כמו מוטי ונורית את המהות הציונית/ ישראלית שבזכותה מדינת ישראל קמה ומשגשגת. אנו מאחלים למוטי ונורית בריאות והצלחה רבה בדרכם החדשה. ומדי פעם לבוא, לבקר ולראות מה נשמע.


0 תגובות

  1. בן עמי הגב

    בהצלחה

    תעשו חיים עם הנכדים
    ושימרו לכפר פינה קטנה בלב

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן