חלף עם הרוח?!


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

הועדה לאיכות הסביבה דנה בתכנית להקמת 10 טורבינות רוח בין תפן לכפר ורדים. החשש: פגיעה בריאותית.

כפרניק ru חלף עם הרוח?!

בתכנית: 10 טורבינות רוח ענקיות ליצור חשמל בין תפן לכפר ורדים.

 

החשש: רעשי רקע שיגיעו לבתי התושבים, ריצודים ופגיעה בריאותית.

 

הועדה לאיכות הסביבה: האם להמליץ על התנגדות "גורפת" או "חלקית"?

 

**

בישיבת הועדה לאיכות הסביבה שנערכה בשבוע שעבר, התקיים דיון בתכנית של חברת זודיאק להקים חוות טורבינות רוח ליצור חשמל בין אזור התעשיה מגדל תפן וכפר ורדים. על-פי הנתונים שהוצגו, מדובר ב-10 טורבינות, בגדלים שונים במרחק של מאות מטרים מבתי תושבי כפר ורדים (הקרובה ביותר במרחק של 170 מטר משכונת מעלה הלבונה). חוות נוספות, של זודיאק ואנלייט, בתכנון באזור לפידות, ינוח ועוד.

 

 

 

כפרניק ru_0 חלף עם הרוח?!
2KuAqldq1ZQ

 

 

במרכז הישיבה עמדה סקירתו של לירון שפירא, רכז מחוז צפון בחברה להגנת הטבע ונציג הארגונים הירוקים בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה.

בפתח דבריו הסביר שפירא את המחויבות הממשלתית ליצור חשמל מאנרגיה מתחדשת (רוח, סולארי וכו'), את החלוקה בין אזור הדרום (אנרגיית שמש) והצפון (רוח) ואת התמ"א הרלוונטית שנקבעה בהתאם לכך.

לדבריו, לאחר הקמת טורבינות הרוח בגלבוע, ובעקבות תלונות על הסבל הרב של תושבי הישוב מירב, החלה בדיקה מעמיקה על השפעת הטורבינות על התושבים, ואיסוף נתונים תקנים מארצות שונות. הוא הדגיש כי בכל התסקירים שנערכו בארץ בנוגע לטורבינות הרוח, היתה התייחסות מקיפה להשפעה על בעלי חיים, אולם התעלמות כמעט מוחלטת מ"הולכי על שניים". שפירא: "מכיוון שמדובר באנרגיה 'ירוקה', עד לפני כשנה וחצי כולנו התייחסנו להקמת הטורבינות באופן חיובי. לצערי, למרות הנתונים החדשים, משרדי הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה אינם מבינים את גודל הקטסטרופה ואינם שותפים למאבק".

בסרטון ממירב, כמו גם בנתונים אחרים שנאספו, ישנן עדויות על השפעות קשות של סבל מרעש רקע (נשמע ובלתי נשמע) של הטורבינות, חלקן בגובה של 180 מטר (מגדלי עזריאלי), ריצודי אור וצל, סטרס, עייפות, מחלת ים ועוד. שפירא סיפר כי בישובים רבים שבסמוך להם עומדות לקום טורבינות, נעצרו הרחבות, החלו סכסוכי שכנים (חלק נהנים מתשואה גבוהה מאוד על השכרת הקרקע ואחרים סובלים), ירידת ערך הנכסים, תביעות הדדיות והתפוררות חברתית.

הוא הציג נתונים רבים על תקנים בארצות שונות על מרחק הטורבינות ממקומות ישוב וסיכם כך: מצאנו שלתנאי מיקרו גיאוגרפיים ואקלימיים (למשל, משטר רוחות) יכולות להיות השפעה דרמטית על המרחק, ולכן אימצנו את עיקרון הזהירות המונעת. החברה להגנת הטבע מגבשת תכנית פוזיטיבית לייצור חשמל "ירוק" מפנלים סולארים על גגות קיימים, לפני כל כניסה והפרעה בשטחים הפתוחים (טורבינות רוח ופנלים סולארים).

נתון נוסף ומרכזי שהציג שפירא: התרומה הסגולית של ייצור החשמל מאנרגיית הרוח יעמוד, בניתוח עתידי, על כ-2% מייצור החשמל בישראל ולבלימת הפיתוח תהיה השפעה זניחה.

בפתח דבריו אמר יו"ר הועדה, יואב ניצב, כי הגילוי הנאות מחייב אותו לציין כי הוא עובד בישוב בגולן המקדם הקמת טורבינות רוח בעמק הבכא, אולם אין לא כל עניין אישי בפרויקט הסמוך לכפר ורדים. הוא ציין שבאופן כללי תומך באנרגיה ירוקה, ולכן לא יכול להתנגד קטגורית לטורבינות הרוח. לדבריו, מתוכננות בגליל מאות טורבינות ועלינו להציג התנגדות ממוקדת ומנומקת ל-8 מתוך 10 הטורבינות הסמוכות לכפר.

גם טוביה ארז, חברו של ניצב בסיעת "הירוקים", אמר כי ברצונו לעודד אנרגיה ירוקה, כמובן שעם כל הסייגים הבריאותיים והבטיחותיים. לדבריו, הטורבינות אינן פוגעות בנוף אלא דווקא יוצרות מראה אסתטי.

ראש המועצה, סיון יחיאלי, אמר כי עיקר המאבק צריך להתמקד בהספקי היצור הזעומים למשק החשמל, לעומת הנזקים לטבע ולאדם. לדבריו, למרות שבעבר תמך בגישה של הבטחת מרחק של 1,500 מטר ממקום ישוב ("המשמעות שלא תוקם אף טורבינה באזור שלנו") – חושב כי יש לאמץ את הגישה שאין שום מקום לטורבינות רוח בגליל, וצריך לפעול בקמפיין פוליטי וציבורי להסרת האיום.

מאיר גרינפלד ויעקב זיו ביקשו להדגיש את הקושי בפעילות מטוסים לכיבוי אש והציעו לגייס את משרד הביטחון להסרת התוכנית מכל הגליל. גרינפלד ביקש לאמץ את עיקרון הזהירות המונעת ולהציג חזית אחידה של התנגדות גורפת לטורבינות בגליל.

הלל גלזמן: צריך לפעול מקומית ואזורית. הייתי במספר כנסים ובתכנית להיפגש בקרוב עם ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר. יש להמשיך בפעילות בכל המישורים כמו הכנסת, פורום קו העימות, אשכול גליל מערבי והתקשורת. אנחנו מדינה קטנה שאין בה מקום לטורבינות רוח.

דורית אבנט: לאחר המידע והסרטים שראיתי צריך להתנגד באופן חד משמעי.

נחום אביגד: להתמקד בתחום הציבורי ולפרסם עצומה נגד הפרויקט.

עדנה פישר: לאסור הצבת טורבינות באזורים מיושבים.

לידה גרינפלד: לא להיכנס למשא ומתן על המרחק, אלא להתנגד לא פשרות.

ארנון שטלריד: לפעול להתנגדויות בוועדות התכנון ובכל פורם חוקי ותכנוני אפשרי.

עודד שלומות (הח"מ): לנסות לגייס את מועצת תפן ובעלי המפעלים למאבק. הטורבינות קרובות אליהם וגם הם ייפגעו.

בסיכום הישיבה אמר שפירא כי התכניות "רצות" במוסדות התכנון, יופקדו בעתיד הקרוב ויש למצות את המאבק במהירות.

ניצב אמר כי ינסה לגבש נוסח החלטה מוסכם של הועדה ולשלוח לחברים לאישור, אם כי הזכיר כי הועדה הינה רק גורם מייעץ למליאת המועצה.

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן