זורעים רוח ויקצרו סופה


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

 אנלייט: תכנית ל-6 טורבינות בכיסרא.  יחיאלי: מעטים ייהנו ורבים יסבלו.  עופר כהן: סכנה לאלימות.

כפרניק 20170808_202640-001 זורעים רוח ויקצרו סופה

חברת אנלייט הציגה לוועדה לאיכות הסביבה את תכניתה להקמת 6 טורבינות רוח באזור כיסרא.

 

אלי קובי, יועץ האקוסטיקה: הפעלנו מודלים משוכללים ותושבי האזור לא יסבלו מרעש. אין בעיה באינפרה-סאונד.

 

סיון יחיאלי: מעטים ייהנו מהכנסה ורבים עלולים לסבול. יש להיצמד לעיקרון הזהירות המונעת.

 

עופר כהן: אפילו אם תושבים רק יחשבו שהדבר מפריע, יביא להגירה שלילית ולמאבקים בתוך ובין הישובים, בהם עלול להישפך דם.

 

**

בישיבה סוערת של הועדה לאיכות הסביבה כפר ורדים, בהשתתפות נציגי חברת הטורבינות "אנלייט", הוטחו כלפי היזמים טענות קשות, בהן כונו כוונותיהן "פשע" כנגד התושבים וחשש כי הצבת האנטנות עלולות לגרום למתחים פנימיים בתוך ובין יישובי האזור. החששות שהעלו היו מהנזק הנופי, הרעש, הריצוד והסכנה כי מטוסי כיבוי לא יוכלו לפעול בשעת הצורך באזור הטורבינות. כן עלה החשש כי תושבים מעטים, בעיקר בעלי אדמות בישובים הדרוזיים (וגם בפרויקט על אדמות לפידות), יגרפו ממון רב מהשכרת השטח לטורבינות, בעוד רבים אחרים יסבלו ממנו – דבר שכבר יצר מתחים בין תושבי האזור ועלול להחריף למאבק אלים.

 

הישיבה כונסה לבקשת חברת אנלייט, וזאת לאחר מספר ישיבות ודיונים שעסקו בנושא. בכוונת החברה להציב חווה בת שש טורבינות גדולות, בגובה של כ-180 מטר:  חמש באזור שבין כיסרא ללפידות ועוד אחת בין כיסרא והר חלוץ / לבון.

מטעם חברת אנלייט נוכחו בפגישה: מירון קר סמנכ"ל הפיתוח, תמיר חזות מנהל הפרויקט, מנדי חמזה תושב בית ג'אן ואלי קובי יועץ האקוסטיקה של הפרויקט.

בפתח הישיבה הציגה החברה את עיקרי התוכנית להקמת הטורבינות: כל טורבינה "יושבת" על שטח של כדונם, במרכזו כ-200 מ"ר יציקת בטון לעיגון העמוד. בין הטורבינות דרכים (רובן הגדול כבר קיימות) וקווי חשמל תת קרקעי.

מרחקי הטורבינות המינימאלי מהישובים: כיסרא סמיע: 663 מטר,  הר חלוץ: 753 מטר,  לפידות: 901 מטר,  לבון: 1238 מטר,  נחף: 1687 מטר,  כפר ורדים: 2286 מטר,  ינוח: 2298 מטר,  וחרשים 2414 מטר.

הפרויקט כולו בההיקף של כ-20 מגה-וואט ויכול לספק חשמל "נקי" לכ-9,000 משקי בית. נציגי החברה ציינו כי ישנו מתאם "הפוך" בין יצור אנרגיה סולרית (שמש, ימים בהירים) ואנרגיית רוח (בימי רוח/חורף) – כך שהטכנולוגיות משלימות זו את זו. לחברה גם פעילות בין לאומית ועשתה לאחרונה פרויקטים בקרואטיה ובפולין. עיקרי החששות, על-פי החברה: רעש, ריצוד, פגיעה נופית ופגיעה בבעלי כנף.

את סקירת החברה לוותה מצגת. לבקשת המשתתפים, נאמר באופן מפורש על ידי נציגי אנלייט כי יעבירו את המצגת למי מהנוכחים בישיבה. לצערנו, החליטה החברה לחזור בה מהעברת המצגת…

 

(דיווח מישיבה בכנסת בנושא טורבינות הרוח)

 

 

 

כפרניק tu1 זורעים רוח ויקצרו סופה

 

 

במרכז הדיון היו דבריו של יועץ האקוסטיקה. אלי קובי טען, בנחרצות, כי בדקו את השפעות הרעש במודלים ממוחשבים עם הנחות אטמוספריות וקרקעיות ה"מחמירות" בהרבה מהנתונים "האמיתיים", וזאת על מנת לקבל מקדם סטייה ובטיחות גבוה. הוא הדגיש כי בבית רגיל יש גם בלילה "רעש רקע" של כ-35 דציבל, מהמזגן, המקרר, הצרצרים וכו' – ולכן רעש הטורבינות לא ישמע כלל, או "יבלע" לגמרי ברעשים הקיימים. לדבריו, במקרי רעש קיצוניים תהיה אפשרות שליטה והפסקת פעולת הטורבינה מרחוק. הוא אמר כי הטורבינות בגלבוע מרעישות לתושבי מירב רק בתנאים אטמוספריים מאוד ייחודיים, וזאת, בין היתר, משום שהוקמו בטכנולוגיה מיושנת. הוא גם שלל לחלוטין את האפשרות של הפרעה מאינפרה סאונד.

לידיה גרינפלד אמרה כי קראה מחקרים שאינפרה סאונד בצירוף של קשר עין עם תנועתיות הטורבינות גורמת לתחושת מחלת ים. היא הוסיפה כי זהו פשע בחסות הממשלה, שהמשקיעים יקבלו עליה סובסידיה על חשבון בריאות התושבים.

גם דורית אבנת אמרה כי ראתה סרטים בהם אנשים סובלים מרעש הטורבינות אפילו ממרחק של כמה קילומטרים, והוסיפה שלא באנו לחיות בגליל בצל הטורבינות הפוגעות בנוף. עדנה פישר העלתה את הסוגיה של "מסדרון רעש"; ומיכה בר מאיר אמר כי רעש הוא עניין "סובייקטיבי", ולכן נוכל ליהנות מקונצרט בווליום גבוה, אבל נשתגע מזמזום קל של יתוש בבית. לדבריו, "היזמים לא ספרו אותנו" והיו יכולים לבוא לתושבים בשלב יותר מוקדם ולבחון ביחד את הפרויקט שבמתכונתו הנוכחית עלול גם להביא לנזק קשה לתיירות באזור.

ארנון שטילר שאל האם נבחן הרעש המצטבר של כל הטורבינות, כולל אלו של חברות אחרות שתפעלנה באזור.

פישר גם העלתה חשש כי בתוך שנים ספורות יימצאו דרכים יותר זולות ופשוטות להפקת אנרגיה, ואז הטורבינות יעמדו סתם כפילים לבנים. נציגי החברה השיבו שעל פי ההסכמים, בכל מקרה חייבים לפרק את הטורבינות לאחר 20 שנות הפעלה.

מאיר גרינפלד העלה את סוגיית קו העימות והקושי בכיבוי שריפות בסמוך לטורבינות.

הלל גלזמן הזכיר כי טורבינות הרוח אמורות ליצר רק כ-1.5% מהחשמל במדינה, בשעה שהפעלת טורבינות גז וייצור חשמל סולארי נחשב להרבה יותר זול. לדבריו, המדינה מתמרצת את היזמים בסובסידיה וזאת על חשבון איכות החיים והבריאות של תושבי הגליל ופגיעה בנוף ובחי.

אמיר בשן (הר חלוץ), מועד הפעולה נגד הטורבינות במשגב, אמר כי בישובים הסמוכים לתכניות הטורבינות נעצרו ההרחבות והופסקה התעניינות תושבים להצטרפות.

עופר כהן פנה ליזמים ואמר בהתרגשות כי הפריפריה סובלת מפערים עצומים לעומת המרכז: "ועכשיו המדינה עוד באה לפושטי היד ומבקשתם מהם שיתרמו"…. הוא ציין את ההגירה השלילית מהאזור ואת העובדה כי נושא הטורבינות פיצל את מושב לפידות, סכסך בין חברים ויצר מתח גדול בישוב. לדבריו, במימד הפסיכולוגי, כל תחושה של הפרעה מהטורבינות, תהיה סיבה למחלוקת; והיזמים, ברדיפת הבצע שלם, עלולים לגרום לפגיעה באזור שלם, וחס וחלילה גם לשפיכות דמים באזור – וזכורה ההתפרעות הגדולה בפקיעין וההצתה של האנטנה הסלולרית.

סיון יחיאלי סיכם את הדיון בדברי תודה לחברת אנלייט שיזמה את המפגש, וציין כי כל עוד יש חשש, מעדיף את עיקרון הזהירות המונעת. הוא ציין כי אין להאשים את היזמים, אלא את הממשלה, והזכיר כי אשכול גליל מערבי הכין תכנית להצבת פנלים סולריים על הגגות במבני הציבור, אולם הממשלה הפסיקה לתת לכך רישיונות.

יחיאלי הגיב לדברי מוטי מזרחי שאמר כי "הרכבת יצאה מהתחנה ואי אפשר לעצור את הקדמה" – והזכיר שמועצת כיסרא-סמיע שתמכה בעבר בפרויקט, כרגע מתנגדת לו.

בתום הדיון עם היזמים, שקלו חברי הועדה באילו צעדים לנקוט: האם להתנגד באופן גורף להצבת טורבינות או להתמקד בהתניה למרחקים מהישובים, האם להתמקד בהתנגדויות לתוכנית של חברת זודיאק לטורבינות באדמות ינוח הקרובות לכפר, ואיך לנהל את המאבק.

לפי שעה, למועצת כפר ורדים כבר יש החלטה בעניין, שהתקבלה במליאה לפני מספר שבועות.

**

 בתאריך 6/6/17 אשרה המועצה המקומית כסרא-סמיע החלטה פה אחד: הבעת התנגדות נחרצת של המועצה להתקנת טורבינות רוח בתחום הרשות, מאחר והעניין פוגע בנוף ועלול לייצר קרינה, רעש ופוגעות באיכות החיים ואמור גם להגביל הרחבת תוכניות המתאר העתידיות.  

 

 


0 תגובות

  1. יעקב? הגב

    כבוי שריפות
    מה הייתה תשובת נציג החברה לטענה שהצבת הטורבינות תקשה על כיבוי שריפות?

  2. תושב מודאג הגב

    הגיע הזמן להתעורר
    פרויקט שההיתכנות הכלכלית והתרומה שלו למשק האנרגיה שואפים לאפס, ברור לכולם שנולד בחטא. קבלת החלטות בפרויקט בסדר גודל שכזה, צריכה להיות ע”י מומחים שלוקחים בחשבון את כל השיקולים ואילו במחוזותינו זה נעשה מתוך אינטרס צר של רווח אישי. מוכרת לנו שיטת הפעולה בממשל מושחת, המעניק זיכיונות למספר טייקונים מתוך דאגה לאינטרסים שלהם בלבד וזאת מבלי לספור אותנו האזרחים הפראיירים שיוצאים תמיד מופסדים. הפעם אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולא לתת להם לבצע את זממם, כי אם יצליחו… זאת תהייה בכייה לדורות.

  3. הלל הגב

    כבוי שריפות
    תשובתם היתה מגמגמת ולא ברורה…. דיברו על מרחק מסויים מיישוב אבל לא התיחסו לרדיוס 500 מטר מכל טורבינה שטייסת הכיבוי הודיעה שהם לא ינמיכו טוס לכיבוי ברדיוס זה!!

  4. יוסוף הגב

    אני נגד טורבינות משלל סיבות בעיקר כי הן משמשות עלה תאנה
    נושא הרעש קצת מצחיק, לא נראה לי שזמזום טורבינות יחדור את רעש ירי הפנטזיות של חתונות שכנינו (פורעי החוק)

  5. תושב מודאג מאוד הגב

    הגיע הזמן להתעורר
    אני מסכים עם כל מילה שכתבת,בקשות ,הסברים ותחנונים לא יעזרו פה.
    לחברות שעומדות להקים את טורבינות הרוח ,לא ממש איכפת מהתושבים
    שבסמוך אליהם יוקמו הטורבינות ,אשר יפגעו בבריאותם ובאיכות חייהם, אותם מעניין רק הכסף ואך ורק הכסף,ומשום כך יש להגיש עתירות בבתי המשפט ,ואם יהיה צורך להגיע עם הענין עד בג”ץ.
    יש לעמוד על המשמר כדי לא לאחר את המועד להגשת העתירות.
    ורצוי מאוד ,שהמאבק יהיה בהובלת המועצה והעומד בראשה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן