דרכנו לאן


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
יונתן אורון

לשמור על צביון כפר ורדים: "איכות קודמת ליזמות" ו"טיפוח קודם לפיתוח"

כפרניק yoo_1  דרכנו לאן

לשמור על צביון כפר ורדים ולא לתת לקבלנים ע"ח הציבור: "איכות קודמת ליזמות" ו"טיפוח קודם לפיתוח"

 

אני תושב חדש בכפר, לפני כשנה עברנו לכפר מהעיר חולון. אין לי ספק שהמעבר היה אחד המהלכים הנכונים שעשיתי בחיי.

היו סיבות רבות  שבזכותן עברנו לכפר ורדים: יישוב קטן יחסית, מערכת חינוך מגיל 0-18 , שנמצאת בתוך היישוב ואין צורך לנסוע עם הילדים החוצה. אהבנו את האזור ואת השקט, אהבנו את הטבע הירוק שבו טובל היישוב. רצינו לגור ביישוב ברמה גבוהה מבחינה סוציו אקונומית, יישוב שבו התושבים גרים בבתים וישנה תחושה אינטימית ובו זמנית תחושה שיש מרחב גדול לתושבים שלא כמו בעיר הצפופה.

אני בטוח שחלק גדול ביותר מתושבי הכפר גאים בהיותם תושבים בכפר כיוון שהוא מהווה דוגמא ליישוב ברמה גבוהה, עם אוכלוסייה משכילה, שומרת על סביבתה, משלמת מסים ובעלת אחריות חברתית, מקבלת את האחר ודוגלת בליברליות וחופש הפרט. זהו יישוב עם מנהל תקין ומסודר שדואג לרווחת התושבים ולא מושחת. להרגשתנו, ישנה ביישוב תחושה של קהילתיות, ובמקביל, אין תחושה של כפייה משום סוג שהוא על אף תושב. ביישוב הזה אין פז"מ, אין תחושה של ותיקים וצעירים, אין דור ב', אין "חברי משק" , ועם זאת יש תחושה של קהילה קטנה ואינטימית. היופי של היישוב הוא השילוב העדין והמוצלח כל כך בין עירוניות לכפריות. לא עברנו ליישוב קטן על מנת שבעתיד הוא ייהפך לעיר, אני חושב שאף תושב בכפר לא עבר אליו כדי שבעתיד ייהפך לעיר. נהפוך הוא, אני חושב שרוב  התושבים עברו לכאן בכוונה לא לחיות ביישוב עירוני במאה אחוז אלא ביישוב קטן יותר בעל תחושה של כפריות.

ידענו על שלב ג' לפני שעברנו, היינו מודעים להשלכות אבל סמכנו על מקבלי ההחלטות במועצה שהכל נעשה מתוך רצון לשמור על אופי היישוב. כפי שאנחנו יודעים, על מנת לשמור על מרקם מסוים של אוכלוסיה ועל רמה מסוימת של אוכלוסייה יש צורך לשמור על סטנדרטים מסוימים של בנייה.

השאלה שנשאלת היא מהי האוכלוסייה שכפר ורדים רוצה למשוך אליו?

אני מבין שכפר ורדים הוקם כדי להיות עיר בחזונו של סטף וורטהיימר, אבל חזון לחוד ומציאות לחוד. אין צורך בעוד עיר באזור הזה, מעלות מספיקה בהחלט כעיר. ויותר מכך, ישנו שיתוף פעולה מבורך בין מעלות תרשיחא לכפר ורדים שרק הולך ומתהדק. למה מעלות צריכה עיר לידה שתתחרה בה? כפר ורדים יכול להמשיך לשכון ליד עיר מתפתחת ולשמור על הצביון שלו. האם חסרים פרויקטים של דירות שנבנים עכשיו במעלות לזוגות צעירים? למה צריך פרויקטים זהים גם בכפר ורדים? איך מהלך זה יחזק את היישוב, שהתקציב שלו מתבסס בחלקו הלא קטן על ארנונה גבוהה? הרי בדירות הארנונה תהיה נמוכה באופן משמעותי. היישוב למעשה ייפגע, ויותר מכך, יהיו תושבים שישלמו ארנונה מאד גבוהה וכאלו שישלמו ארנונה מאד נמוכה ושניהם יקבלו אותם שירותים, שיש סכנה שיהפכו לשירותים ברמה נמוכה יותר. הסיבה לכך היא שיהיו הרבה יותר תושבים, אך תקבולי הארנונה יהיו הרבה יותר נמוכים באופן יחסי למספר התושבים. בסופו של דבר כל תושב שמגיע לכפר ורדים רוצה לקנות בית פרטי ולחיות במקום שקט וברמה אנושית גבוהה.

חשוב לציין כישלב ג' הוא עובדה מוגמרת, השאלה היא מה יקרה בדרך ומה תהיה התוצאה הסופית? מה יצליחו היזמים לשנות לטובת מקסום הרווחים ומי יעצור בעדם? חייבים להיאבק על מנת לשמור על צביונו של הכפר ולא לתת ליזמים לדחוק את טובת הציבור. אנחנו רואים שבימים אלו, היזם של שלב א' בשלב ג' מבקש להקים בנייני דירות במקום בתים פרטיים ודו משפחתיים ובכך, לשנות את התוכניות המקוריות כיוון שהפרויקט נהפך פתאום "לא רווחי" במספר הדירות הקיים. אני מציע לכולנו להיות הרבה יותר ערניים, לעקוב אחר הדיונים במועצה שמפורסמים באתר כפרניק, ולא להיות אדישים. אותם אלו שחפצים שהכפר ישמור על צביונו ועל איכותו צריכים להקים קול צעקה ולא לתת לתוכניות לצאת לפועל לטובת היזם אלא לטובת התושבים הקיימים ובעיקר, לדורות הבאים.

 

ואם אף יזם לא ירצה לפתח את התשתיות ולבנות, אולי גם זה לטובה, ואולי צריך לחשוב על שימושים אחרים לקרקע, ולמה בונים כל הזמן עוד ועוד? למה צריך כל הזמן "להתפתח" כאילו זו מילה קדושה. נדמה כאילו המילה להתפתח ולהתקדם השתלטה על כל ערך אחר בעולמנו.

יש לי הצעה לכמה ערכים מרכזיים שלאורם היישוב שלנו צריך להתקדם ולכוון: שמירה על הקיים, שמירה על איכות הסביבה והטבע, שמירת המרחבים הפתוחים לפרט. אני מציע להיכנס למהלך של הפיכת האזורים הירוקים שעוד נותרו בשטח השיפוט של הכפר, לשמורת טבע, על מנת שיד אדם לא תוכל להשחית אותם ו"לפתח" אותם, וכך לשמור על הטבע לדורות הבאים. ואם נשתמש בסיסמאות: "איכות קודמת ליזמות"   ו"טיפוח קודם לפיתוח".

שמירה על הקיים היא לא ערך שמתנגד לפיתוח, השאלה איזה פיתוח ועל חשבון מה ומי ומהם סדרי העדיפויות של כפר ורדים לעשורים הבאים.


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן