דואגים לדורות הבאים


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

מוטי מזרחי: הישוב היחידי בארץ בו מפנים אשפה פעם בשבוע. במקום לקטר, צריך להיות גאים בכך.

כפרניק mmm דואגים לדורות הבאים

מוטי מזרחי: הישגי המיחזור בכפר ורדים מדהימים. לפני כעשור שלחנו 2,000 טון להטמנה. למרות הגידול במספר התושבים עכשיו מטמינים רק 1,400 טון. חיסכון ענק ואמירה סביבתית וערכית לילדנו.

 

סדר העדיפויות הסביבתי הוא הפחתה (Reduce), שימוש חוזר (Reuse) ומיחזור (Recycle).

 

הישוב היחידי בארץ בו מפנים אשפה פעם בשבוע. במקום לקטר, צריך להיות גאים בכך.

 

 

**

 

שלום מוטי מזרחי, מנהל המחלקה לאיכות הסביבה במועצת כפר ורדים. קראת את המאמרים שהתפרסמו לאחרונה ב"הארץ" ו"דה מרקר" על "כישלון המיחזור"?

"להבדיל מאחרים, קראתי לא רק את הכותרות המטעות, אלא גם את התוכן. מדובר בכתבות גרועות שגורמות נזק גדול לנושא. שמעתי שאפילו כאן, בכפר ורדים, יש כאלו שנפלו לפח ופתחו בקמפיין נגד המיחזור ובעד פינוי אשפה פעמיים-שלוש בשבוע.

"מציע לשים לב שעיקר הטענות בכתבה היו בנוגע לרשויות שהתושבים מפרידים בבתים אשפה יבשה/ רטובה. יש כחמישים רשויות כאלו, כפר ורדים לא בתוכן, שהלכו לפיילוט שאכן בחלק מהמקומות צולע. בהפרדה של יבש / רטוב יש שני כשלים עיקריים: מחייב תדירות פינוי גבוהה ודרוש פתרון קצה לקומפוסטציה של האשפה הרטובה/אורגנית.

"למעשה, כבר לפני כשמונה שנים, זמן קצר לאחר שסיון יחיאלי נבחר בפעם הראשונה לראשות המועצה, החל ניהול אמיתי של פינוי הפסולת בכפר. כאשר פינינו בעבר פעמיים בשבוע, שמנו לב שרוב הפחים ממש ריקים. באמצעות מהלך משולב של עידוד המיחזור והקומפוסטציה הביתית, עברנו לפינוי אחת לשבוע בצורה חלקה ביותר. לאחר מכן, כאשר הציעו לנו לעבור להפרדה של יבש /רטוב ולהוסיף עוד ימי פינוי, התנגדנו וכנראה שהצדק היה עמנו".

 

אבל יש גם טענה כי כל "המיחזור" הוא פייק אחד גדול והכל הולך בסוף להטמנה.

"שטויות. אנחנו יודעים בדיוק להיכן הולכת הפסולת הממוחזרת ומה עושים איתה. ביקרתי במפעלי נייר חדרה וראיתי את הבאלות של העיתונים מוכנסות לקו הייצור, הפלסטיק השקוף של בקבוקי השתיה שווה כ-1,500 ₪ לטון ומשמש חומר גלם לתעשיה, הטקסטיל נאסף על-ידי חברת רוזניר בא.ת. ברקן והם עוד משלמים לנו 250 ₪ לטון. הטקסטיל ממוין, חלקו נארז ונמכר למוסכים כסמרטוטים והשאר נמכר בקונטיינרים כבגדים לעולם השלישי. השקיות הכתומות עוברות למפעל מיון אשפה בעפולה ואני מקבל כל חודש דו"חות על הכמויות, לפי פירוט החומרים שהיו בהן, והמשמשים ברובם כחומרי גלם לתעשיה.

 

הפחתת הצריכה

 

מזרחי (56) נשוי + 4, תושב כפר ורדים משנת 1998 מנהל מחלקת איכות הסביבה במועצה זה 10 שנים. הוא חי את הנושא לא רק מההיבט התפעולי, אלא ממש נושא הדגל הערכי של אחריות סביבתית, שמירה על כדור הארץ ודאגה לדורות הבאים. למעשה, המיחזור איננו הסעיף הראשון באג'נדה הסביבתית. הוא רק במקום השלישי של שלושת ה-R הפחתה (Reduce), שימוש חוזר (Reuse) ומיחזור (Recycle).

לדברי מזרחי, החשוב ביותר לטפח מודעות להפחתת (Reduce) הצריכה המיותרת. אנחנו נמצאים ב"מתקפה" בלתי פוסקת של פרסום, פיתוי, השוואה לאחרים ומכירת אשליות כאילו עוד ועוד מוצרים ישפרו את איכות החיים והאושר שלנו – כאשר חלק עצום מהמוצרים איננו צריכים כלל. אנחנו מקבלים "מתנות" סתמיות, קונים 1+1 בצורה עיוורת ואוספים כמויות ג'אנק שמהר מאוד מגיעות לפח האשפה על מנת לפנות מקום בבית לעוד ג'אנק וחוזר חלילה. מזרחי רואה בפחי האשפה ובחנות יד שניה מוצרים חדשים רבים, חלקם באריזות וכאלו שלא נעשה בהם כל שימוש.

ה-R השני בחשיבותו הוא השימוש חוזר (Reuse): לא צריכים משהו? אולי בני משפחה שכנים וחברים (בעולם האמיתי ובפייסבוק…) יכולים ליהנות. זה נכון לכל דבר ובמיוחד לבגדי ילדים והריון, לתחביבים שחלפו (ציוד גלישה, סקי וכו') ואפילו למכשירי חשמל שמחפשים בית חדש. חנות יד שניה בכפר היא דוגמא מעולה לפעילות קהילתית של שימוש חוזר שלצידה גם "אמירה" ערכית והכנסה של כ-200 אלף ₪ שחוזרים לקהילה. "מי שיש לו מוצרים טובים לחנות יד שניה ומתקשה להביאם, נוכל לעזור גם בכך", אומר מזרחי.

ואחרי שהפחתנו את הצריכה ועשינו שימוש חוזר, הגיעה תורו של המיחזור, שהוא רק שלישי בחשיבותו משום שדורש משאבים רבים של שינוע וטיפול באותם מוצרים וחומרים ממוחזרים.

"הפחתת הצריכה והשימוש החוזר הוא עניין חינוכי ובעצם פרטי", אומר מזרחי. "בעוד שהמחזור הוא נושא בעל היבטים כלכליים, לוגיסטיים, רגולטורים ואחרים. מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות ב-OECD  שמה לה למטרה להפחית את הטמנת הפסולת. ההטמנה תופסת משאבי קרקע גדולים, מזהמת את הקרקע, דורשת שינוע לאזורים מרוחקים ועוד. לכן נושא המיחזור מטופל הן ברמה הארצית והן המקומית".

"חלק גדול מאוד של האשפה הביתית הוא חומר אורגני: שאריות פירות וירקות, קליפות וכו'. בכפר ורדים עודדנו רכישת קומפוסטרים ביתיים. לכשליש מבתי האב קומפוסטרים שנרכשו דרך המועצה במחיר מסובסד ורבים עושים בו שימוש להפחתת האשפה וגם נהנים מקומפוסט בחינם לגינה. מי שטרם עושה קומפוסט, מוזמן לרכוש דרכנו קומפוסטר ולהתחיל במלאכה".

"כאשר התחלנו את תהליך קידום המיחזור בכפר, עוד הרבה לפני השקיות הכתומות, פיזרנו בכל רחבי הכפר פינות מיחזור והגענו להישגים מדהימים: לפני כעשור היו בכפר כ-10 מיכלים לאיסוף עיתונים שפונו אחת לחודש, ועכשיו יש 50 מיכלים המפונים פעמיים בחודש. בחשבון פשוט הכפלנו את הכמויות פי 10! באיסוף בקבוקי משקה אנחנו מקום ראשון בארץ, לנפש, כאשר הבאים אחרינו נמצאים הרחק מאחור. גם בנושאי הזכוכית והקרטון אנחנו ברמת מיחזור גבוהה מאוד".

 

 

 

כפרניק mmm_0 דואגים לדורות הבאים

 

 

 

50 גוונים של כתום

 

אם כך, למה היינו צריכים את השקיות הכתומות?

 

"במסגרת החקיקה הסביבתית ו'חוק האריזות', הוחלט בשנים האחרונות לחייב את היצרנים לשאת בעלויות פינוי האריזות השונות. זאת גם בתקווה שיעשו אריזות בעלות יכולת מיחזור, שיפחיתו אריזות וכו'. לצורך הטיפול בכך הוקם גם תאגיד המיחזור 'תמיר', לו הוצבו יעדים ונהלים, כולל אחריות ומימון מלא של כל התהליכים.

"בישובים מעטים בארץ פועל המודל של איסוף השקיות הכתומות מבתי התושבים באחריות תאגיד תמיר, ואחרי שנת הרצה אני חייב להגיד שזה סידור מעולה שמוכיח עצמו מעל ומעבר. עלויות האיסוף לא על המועצה, עוד אשפה ברת מיחזור מגיעה לתחנת המיון בעפולה ולתעשיה, העומס על פחי האשפה קטן, ואני מקווה שבסיכום שנתי גם נשגר פחות אשפה להטמנה, דבר שיוזיל את העלויות. זה סידור סביבתי וגם כלכלי לכפר ורדים. כחצי מהתושבים עושים שימוש קבוע בשקיות הכתומות, אנחנו אוספים כ-55 טון לשנה בשקיות, ונעשה מאמץ להגביר את המודעות והשימוש".

 

יש עדיין תושבים המתלבטים מה צריך להכניס לשקית?

"באופן כללי אריזות ריקות של כל דבר, לא רק מזון, כמעט מכל חומר. דגש על ריקות. רק לשים לב שאין להכניס נייר עיתון, בגדים וצעצועים. גם לא זכוכית שהולכת למיכלי המיחזור הסגולים. אין צורך לשטוף את האריזות".

 

תושבים מתלוננים כי חתולים קורעים את השקיות ומפזרים את תכולתן.

"במקרים בודדים. החתולים נמשכים בעיקר לשאריות טונה וסרדינים. אלו האריזות היחידות שמומלץ לשטוף קלות. חשוב להוציא את השקיות רק ביום שלישי בערב ולא לפני, כדי שלא יהיו זמן רב בחוץ. כמובן שברביעי בבוקר יכול להיות מאוחר מדי. בבקשה לשים את השקית במקום בולט שעובדי האיסוף יוכלו לראות מהרחוב".

 

מי שלא קיבל או שנגמרו לו השקיות?

"מ שלא קיבל יכול להתקשר למזכירות המועצה ולקבל ערכה של סל רב פעמי ו-52 שקיות כתומות באופן מיידי. מי שנגמר לו, יכול לרכוש שקיות אשפה בצבע דומה, רצוי שקופות. התושבים בלאיו הכי משתמשים בשקיות אשפה, כך שלמעשה אין כאן שום הוצאה נוספת בפועל.

"אגב, הסיכום עם תאגיד 'תמיר' היה שהם מחלקים שקיות רק בשנה הראשונה שהולכת להסתיים. אלא שהיו כל-כך מרוצים מהפיילוט בכפר ורדים, שהסכימו לממן, על חשבונם, שקיות לשנה נוספת, בתנאי שאנחנו נחלק מדלת לדלת עם הסבר נוסף ועלון הסברה. נעשה זאת בשבועות הקרובים.

"חלק מהשקיות נגמרו משום שראינו שנעשה בהן שימוש למיחזור של עיתונים, זכוכית וכו'. הן לא נועדו לכך. אסור גם לאסוף עלים וגזם בשקיות כתומות או בכל שקית בצבע אחר! הניילון מתערבב ברסק הגזם וגורם בלגן גדול. עלים וגזם לאסוף רק בקרטונים או בביג בג".

 

היו לאחרונה תמונות בפייסבוק של פחים גולשים ובקשות לפנות אשפה בתדירות יותר גבוהה.

"אין לי פיסבוק, אבל שמעתי על כך. קשה להבין תושב, אפילו אם במצוקת פינוי אשפה, שיצלם את הפח שלו גולש ומטנף את הסביבה והרחוב. זה כנראה מעיד יותר על המצלם ותרבותו הסביבתית, מאשר על הבעיה. אכן, למיטב ידיעתי כפר ורדים הוא הישוב היחידי בארץ בו מפנים אשפה אחת לשבוע. זה נתון מדהים שאנחנו כולנו צריכים להיות גאים בו. זה עניין ערכי וכלכלי כאחד. תושבים הזקוקים לעזרה בעניין מוזמנים לפנות אלינו ולא לפייסבוק. בכל בעיה נקודתית עזרנו ופתרנו. מעולם לא הפקרנו תושב שביקש את עזרתנו בנושא פינוי האשפה והפתרונות רבים כמו פח נוסף, הגדלת פח ואפילו פינוי אישי נוסף.

"לעניות דעתי הרוב המוחלט והלא צעקני של התושבים מצדדים בהמשך ההתנהלות האחראית של המועצה".

 

**

2,000 >> 1,400

 

בשנת 2,006 הטמינה המועצה כ-2,000 טון אשפה ביתית בשנה.

החל ב-2009, לאחר המעבר ליום פינוי אחד והגברת המודעות למיחזור, היתה צניחה דרמטית בכמויות פינוי האשפה, והכמות התייצבה על כ-1,400 טון בשנה. עלות הטיפול באשפה ביתית עומדת על כ-מיליון ₪ בשנה.

המשך ההתנהלות כפי שהיתה בעבר, לא רק שהיתה בלתי מוסרית ובלתי סביבתית, אלא שהיתה גורמת להוצאת נוספת של כמיליון ₪ בשנה למועצה.

מזרחי מתמוגג מהנתונים, משום שגם כמות התושבים גדלה בכ-20% וגם המחקרים העולמיים מלמדים על הגדלת האשפה בשיעור קבוע של כ-4% בשנה הודות לחברת השפע והבזבוז.

"הפחתת האשפה ועצירת הגידול היא עניין פנומנלי וייחודי לתושבי הכפר ולהם מגיע כל הקרדיט והערכה", מסכם מזרחי. "אני גם רוצה להודות לראש המועצה שנושא איכות הסביבה בראש סדר העדיפויות ושמאפשר לי לקדם יוזמות ורעיונות. חג שמח שנה טובה וירוקה לבית כפר ורדים".    

 

**

להלן השינויים במועדי פינוי אשפה וגזם בראש השנה:

גזם- גרוטאות

פינוי גזם וגרוטאות בשלב א' – יתבצע ביום ג' 19.9.17 במקום יום ה' – ראש השנה.

פינוי גזם וגרוטאות בשלב ב' –  יתבצע ביום ד' 20.9.17 במקום יום ו' –  ראש השנה.

 

אשפה ביתית

ביום ד' 20.9.17 – ערב חג, יתבצע פינוי אשפה ביתית במקום הפינוי של יום ו' –  ראש השנה.

•     פינוי שקיות כתומות יתבצע כרגיל ביום ד' בבוקר.

חג שמח שנה טובה וירוקה

מוטי מזרחי

 

 


0 תגובות

  1. תושב הגב

    אשפה
    יופי ממחזרים אבל מדוע הכפר מלוכלך?

  2. צפריר הגב

    לכלוך
    אף פעם הכפר לא היה כל כך מטונף, מוזנח אנשים לא גוזמים עצים ושיחים בחצרם שמפריעים לאנשים ללכת על המדרכה והמועצה לא עושה כלום בנדון. ראש מועצה כל כך כישלון לא היה אף פעם. הלכלוך לא מפריע לו ולנו כן.

  3. דני הגב

    כתום

    שסיון יסביר לא מוטי למה חצי שנה לא חילקו את השקיות. אשתי בדקה עם יודעי דבר. …….

  4. יעקב הגב

    מוטי

    ……. הבנתי"בגלל הבחירות???" ואתה מציע לנו לקנות. …..

  5. כתום הגב

    בחירות באוויר

    חצי שנה לא חילקו
    “אין כסף”
    אופס הבחירות בדרך
    אופס יש כסף
    למה לא חילקו חצי שנה כי רצו זישאר לנו ליום הבחירות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן