אשכול הגנים


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
צוות הגנים

70 שנה לישראל, תיאטרון, מוזיקה, חקר חלזונות, גן ביער, לימוד חווייתי, דו קיום ועוד

כפרניק e_0 אשכול הגנים

70 שנה לישראל, תיאטרון, מוזיקה, חקר חלזונות, גן ביער, לימוד חווייתי, דו קיום ועוד

 

אשכול הגנים בכפר ורדים פועל על פי תכנית העבודה של משרד החינוך. עם זאת, אופי היישוב וצוות האשכול מאפשר הכנסת תכנים ייחודיים המאפיינים את הסביבה בה אנו חיים ואת התכנים המזדמנים המובאים ע"י סקרנות הילדים והוריהם.

לאחר חופשת סוכות, נכנסנו לשגרת עבודה העשירה בתכנים ובחוויות כשהנושא המרכזי השנה יעמוד בסימן " 70 שנה לישראל". צוות האשכול ישב ותכנן את רצף התכנים והפעילויות שילוו אותנו במהלך השנה. חלק מהתהליך יבוא לידי ביטוי באיסוף חומרי למידה כמו תמונות, טיולים ברחבי הארץ, משחקים של פעם, סיפורים אישיים של ותיקי הכפר וחפצים שונים שיאספו בעזרת התושבים וההורים.

הנושאים הייחודיים הנלמדים בגנים רבים ומגוונים, הושם דגש על שירה ישראלית ויוצריה, ריקודי עם, תאטרון, טבע, קיימות, בריאות, בע"ח, מדעים, אומנות ונוף ישראלי, דו קיום בגליל, טבע ונוף באזורינו הגלילי ובארץ בכלל.

התנסות בתאטרון מעניקה לילדים חוויה משמעותית דרכה הם יכולים לממש משאלות לב, לבקר בעולמות קסומים, להתמודד עם פחדים ועוד.

התאטרון נקשר עם שני תחומי אומנות: אומנות פלסטית ואמנות הבמה, בדרך זו הילדים מפתחים את היצירתיות והדמיון, מפתחים ומעשירים את השפה, הכישורים החברתיים ומחזקים את הדימוי העצמי. ככל שהילדים מתנסים יותר, כך הם מפתחים את כישורי החיים שלהם בעמידה מול קהל ונחשפים בדרך זו לידע עולם.

שפת האמנות הפלסטית, באה לידי ביטוי כדרך וכאמצעי לתקשורת. הילדים, מכירים אמנים חדשים, ולומדים לדבר במושגי אמנות.

האמנות נוגעת בכל תחומי הדעת שבגן כמו: שפה, מדעים, מתמטיקה, מורשת, טבע, חגי ישראל, מוסיקה ועוד…

הרעיון המרכזי העומד בתוכנית זו הינו התהליך שהילדים יעברו במהלך השנה. חיזוק ההתנסות והיצירתיות, הזדמנות למתן ביטוי רגשי, שימוש במושגים חדשים משפת האמנות, פיתוח דיאלוג  בין הילד ובין היצירה האמנותית וחוויה רגשית של עולם הצבע.

נושא ייחודי נוסף שעוסקים בו באשכול, הוא החקר, תחום אותו לומדים כל חמשת הגנים בחיי היומיום שבגן…

לעיתים הלמידה מתקיימת באופן ספונטני ויזום ע"י הילדים ולעיתים באופן מכוון ע"י צוות הגנים.

החקר נעשה בקבוצות קטנות ואישיות ולעיתים עם כלל הקבוצה בשטח/בטיול. בגני הילדים, קיימים מוקדי חקר בהם הילדים ממשיכים את הניסויים, עוקבים אחר התהליכים ומתעדים אותם.

 

 

 

 

כפרניק e_1 אשכול הגנים

 

 

נושא החקר בימים אלו מתייחס לעונת הסתיו ומאפייניו כמו: חילזון השדה (בע"ח ידידותי מאד לילדים) המהווה מקור להתנסות בחקר, מתן ביטוי רגשי וחיבור לסביבה.

בנושא החילזון הילדים מתצפתים, מעלים השערות, לומדים אחר אורח חייו, מזונו, מבנה גופו העוזר לו לשרוד בטבע ולנוע. גם הספירלה המופיעה על הקונכייה, מהווה השראה לספירלות נוספות הקיימות בטבע, דגם להתנסות ואימון גרפו מוטורי.

לרוב הלמידה משולבת בחוויות מתחומים נוספים המלווים באפיית חלות ועוגיות, משחקים, פעילות בתנועה מוסיקה ועוד.

טיולים ויציאה לגן ביער שנמצא בסמיכות לגינה הקהילתית הם חלק משגרת יום הלימודים בגן. פעם בשבוע הילדים יוצאים ליער, חוקרים, מתבוננים, מתעדים תופעות טבע מעניינות, מטפסים משחקים ולא פחות חשוב נהנים מהאוויר והירק שהטבע מזמן.

בתחילת חודש נובמבר ילדי אשכול הגנים יצאו למסע מוסיקלי עם שלושה נגנים שהגיעו מהתזמורת הסימפונית של חיפה. במטרה לחשוף את הילדים ליצירות השונות.

הכרות עם כלים מעניינים כמו: קרן יער, טרומבון וחצוצרה.

יוזמת הפעילות הייתה של ראובן מלאך מנהל הקונסרבטוריון, שתרם מזמנו ומרצונו להעניק לילדים ולצוות חוויה מוסיקלית  מעשירה ומהנה על כך ברצוננו לומר תודה רבה .

פעילויות, תכנים, ערכים ומשגים נוספים הנלמדים בגנים, הינם אמצעים למטרה של קרוב הילדים לטבע, לבע"ח, לאנשים ולמקום בו אנו חיים.

המשך שנה טובה ומוצלחת צוות אשכול הגנים.


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן